• Chriss­e och Jonas
    Äldre 5 Aug 23:29
    7743 visningar
    57 svar
    57
    7743

    OT, Katt hjälp

    OT jag vet men är så van att få superbra tips här så jag hoppas det är ok att sticker imellan med en annan sorts fråga.
    Vår underbara katt som inte är ett år än har blivit förstoppad. Han är långhårig så vi tror det är en hårboll som stoppar upp. Har gett honom flytande glycerin från apoteket i två dagar nu.. han har gått jättelite båda dagarna och han springer dit hela tiden utan att nåt händer. Är det någon här som vet vad mer man kan göra och hur länge man vågar gå innan man går till vetrinären. Hade hoppats på att lösa det själv eftersom det är så himla dyrt att gå dit men måste vi så måste vi. Tacksam för hjälp och tips.

  • Svar på tråden OT, Katt hjälp
  • Tesshj­ärtaFr­ed
    Äldre 17 Aug 11:57
    #41

    TS: Skönt att kissen blev frisk.
    Min katt hade urinträgningar för två somrar sen och då hon inte är försäkrad (dumt jag vet, men det är lätt att vara efterklok) så gick det på ca 30000 med alla turer fram och tillbaka och operation och ultraljud och allt vad det var. MEN, jag tvekade inte en sekund att betala det.

    Vi fick också rådet att byta mat, eftersom hon vägde lite för mycket. Nu får hon enbart Hills torrfoder som är specialanpassat för hennes behov och hon får bara en viss mängd per dag, på fasta tider.

    Det där som någon skrev att ge katten mjukmat och sen ha torrfoder framme hela tiden funkar kanske om man har en katt som är ute och som är väldigt aktiv, men för vår innekatt skulle det inte funka.
    Vår veterinär sa dessutom att alldeles för många katter är överviktiga eftersom de har mat framme hela tiden och då kan småäta vilket inte är bra för dem. Och att många katter blir sjuka just för att de är överviktiga. Ett tips att tänka på bara.

  • shakyn­ose
    Äldre 17 Aug 11:59
    #42
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-17 11:49:34 följande:
    Okej... ja jag kan då inte förstå hur man kan riskera att lägga 50.000 vid en olycka när den absolut bästa Agria-försäkringen kostar 1000 kr / år Inte måga katter som blir över 50
    Den siffran (1000kr/år) är ju inte konstant, utan ökar ju med kattens levnadsår. Dessutom får man ju lägga till kostnaden för självrisk o så vidare...
    OM någon av mina katter (gud förbjude) skulle behöva en operation så betalar jag gladeligen veterinären direkt. Du kanske tycker att jag är dum/ansvarslös, men jag har förklarat min ståndpunkt och jag tycker inte att dina argument håller mot mina helt enkelt.
  • shakyn­ose
    Äldre 17 Aug 12:00
    #43

    TesshjärtaFred skrev 2009-08-17 11:57:44 följande:


    TS: Skönt att kissen blev frisk. Min katt hade urinträgningar för två somrar sen och då hon inte är försäkrad (dumt jag vet, men det är lätt att vara efterklok) så gick det på ca 30000 med alla turer fram och tillbaka och operation och ultraljud och allt vad det var. MEN, jag tvekade inte en sekund att betala det. Vi fick också rådet att byta mat, eftersom hon vägde lite för mycket. Nu får hon enbart Hills torrfoder som är specialanpassat för hennes behov och hon får bara en viss mängd per dag, på fasta tider. Det där som någon skrev att ge katten mjukmat och sen ha torrfoder framme hela tiden funkar kanske om man har en katt som är ute och som är väldigt aktiv, men för vår innekatt skulle det inte funka. Vår veterinär sa dessutom att alldeles för många katter är överviktiga eftersom de har mat framme hela tiden och då kan småäta vilket inte är bra för dem. Och att många katter blir sjuka just för att de är överviktiga. Ett tips att tänka på bara.
    Jag har väldigt aktiva innekatter, bengaler!
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 17 Aug 13:36
    #44

    Jag säger inte att du är dum eller ansvarslös, utan undrar bara varför man ska välja det dyraste alternativet.
    Våra katter kostar inte ens 1000kr/månad eftersom vi har många försäkringar i samma bolag.
    Sen talar jag ur en "fattigs" perspektiv där oväntade utgifter på över några tusenlappar helt enkelt inte går att hantera.


    shakynose skrev 2009-08-17 11:59:11 följande:
    Den siffran (1000kr/år) är ju inte konstant, utan ökar ju med kattens levnadsår. Dessutom får man ju lägga till kostnaden för självrisk o så vidare...OM någon av mina katter (gud förbjude) skulle behöva en operation så betalar jag gladeligen veterinären direkt. Du kanske tycker att jag är dum/ansvarslös, men jag har förklarat min ståndpunkt och jag tycker inte att dina argument håller mot mina helt enkelt.
  • Divina­73
    Äldre 17 Aug 13:50
    #45

    Jag är mycket väl insatt i detta ämne, hade inte tänkt att diskutera detta på detta forum i någon längre utsträckning men ville upplysa för de som inte visste det redan att maten (torrfodret) som säljs i livsmedelsbutikerna inte är ett fullgott foder för deras djur. Jag anser att av ovan nämnda skäl det är bättre att människor som har katt och inte är ordentligt insatta i kattens kostbehov använder sig av en kombination av bättre torrfoder (såsom Royal Canine)och bättre blötmat såsom Mjau. Det är den gyllene medelvägen.

    Sedan kan man om man vill sätta sig in i ämnet och BARFa sina katter d.v.s. göra egen mat som är biologiskt anpassad.

    Jag håller endast delvis med om att det är ok att ge katterna kött i olika former då det också måste vara avvägt så att de inte får i sig för mycket av ex. lever som kan göra katten sjuk.

    En bra länk om ni vill läsa på mer:

    devonrex.se/kokbok/


    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-17 10:52:11 följande:
    Även Royal Canins torrfoder är kost som inte är anpassat till katter eftersomd e till största del innehåller vete, majs, och andra produkter som kattens matsmältningssystem inte är byggt för. Våra katter, hundar och hamster äter BARF. Ibland i samband med billigaste torrfodret när vi har mycket att göra. Man går inte in i ett forum ch säger att det ena torrfodret är fel och det andra rätt för att lägga 500 kr / säck på torrfoder är inte nått alla kan göra. Tror säkert du hellre håller med i att man kan ge dem en bit lever eller kött då och då för att skapa en allsidigare men ekonomisk kost.
  • Divina­73
    Äldre 17 Aug 13:51
    #46

    Ja...den är inte BRA för någon katt faktiskt oavsett känslig eller inte. Bra att du har fått bra information och kan hjälpa din kisse:)

    Chrisse och Jonas skrev 2009-08-17 10:51:58 följande:


    Ja just det. Royal eller purina. Purina fick vi rekomenderat till just våran katt. Hade ingen aning om att "vanlig" kattmat var så illa. Trodde bara att den kanske inte var lika bra, men nu förstår jag ju att för känsliga katter är den direkt farlig.
  • shakyn­ose
    Äldre 17 Aug 13:54
    #47
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-17 13:36:02 följande:
    Jag säger inte att du är dum eller ansvarslös, utan undrar bara varför man ska välja det dyraste alternativet.Våra katter kostar inte ens 1000kr/månad eftersom vi har många försäkringar i samma bolag.Sen talar jag ur en "fattigs" perspektiv där oväntade utgifter på över några tusenlappar helt enkelt inte går att hantera.
    Jag har som sagt den billigaste försäkringen som faktiskt täcker en del, men jag tänker aldrig någonsin mer lita på att jag får ut pengarna. Ingen kan övertyga mig om att det är bra att ha en omfattande och dyr försäkring.
    Ditt resonemang (som f.ö. liknar försäkringssäljarprat) har flera svaga punkter enligt mig.

    1) Att man är påläst om vad ens försäkring täcker hjälper inte ett dugg. Katten drabbas inte av en sjukdom som försäkringsbolaget inte ersätter för att JAG inte läst på villkoren. Det var inte jag som smittade min katt med FIP.
    2) Det är inte nödvändigtvis det dyraste alternativet! Det kostar ifall katten blir svårt sjuk, ja, men om katten inte blir sjuk så har jag istället sparat en jäkla massa.
    3) Jag kanske inte är fattig, men jag har också studielån som ska betalas tillbaka. Detta kommer jag dock aldrig någonsin att prioritera framför ett djurs liv även om jag skulle bli fattig. Det var jag som valde att studera, inte katten.

    Du och jag har helt enkelt HELT olika sätt att resonera när det gäller pengar i förhållande till husdjur.
  • Mörk Ängel
    Äldre 17 Aug 14:01
    #48
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-17 10:54:40 följande:
    Tänder kräver mer än blötmat som inte består av så mycket kött man kan tro.Mörk Ängel skrev 2009-08-17 10:53:07 följande:
    Ja, självklart behöver de även tugga..men jag menar ur näringssynpunkt.
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 17 Aug 15:07
    #49

    Jag förstår inte hur de där punkterna skulle vara resonemang mot det jag skriver?
    Jag kanske är jättevidrig som person som aldrig skulle lägga 50.000 på min katt, eller hund för den delen. Men det står jag väl för då.
    Om man läser villkoren och förstår dem behöver man inte stöta på problem.
    Nu vet inte jag om FIP är den sjukdom jag tänker på (en sort HI liknande smitta?) Men om det är den som jag tror så är det något man bör vaccinera mot, och den är också obotbar. (rätta mig om jag blandar ihop det med nån annan smitta)

    Själv hade jag en pitbull, han avlivades främst för att han hade epilepsi, men jag hade kunnat kämpa mer om det inte var så att han började få aggresiva tendenser. Hade de velat vara ful hade de kunnat vägra nån ersättning då de inte betalar ut om hunden avlivas för att den är aggresiv. Så därav har jag stort förtroende för dem.

    En försäkring täcker inte allt, det vore omöjligt. Men det ger ett gott skydd. Vi har i alla fall en katt här hemma i livet tack vare en försäkring.


    shakynose skrev 2009-08-17 13:54:28 följande:
    Jag har som sagt den billigaste försäkringen som faktiskt täcker en del, men jag tänker aldrig någonsin mer lita på att jag får ut pengarna. Ingen kan övertyga mig om att det är bra att ha en omfattande och dyr försäkring.Ditt resonemang (som f.ö. liknar försäkringssäljarprat) har flera svaga punkter enligt mig.1) Att man är påläst om vad ens försäkring täcker hjälper inte ett dugg. Katten drabbas inte av en sjukdom som försäkringsbolaget inte ersätter för att JAG inte läst på villkoren. Det var inte jag som smittade min katt med FIP.2) Det är inte nödvändigtvis det dyraste alternativet! Det kostar ifall katten blir svårt sjuk, ja, men om katten inte blir sjuk så har jag istället sparat en jäkla massa. 3) Jag kanske inte är fattig, men jag har också studielån som ska betalas tillbaka. Detta kommer jag dock aldrig någonsin att prioritera framför ett djurs liv även om jag skulle bli fattig. Det var jag som valde att studera, inte katten.Du och jag har helt enkelt HELT olika sätt att resonera när det gäller pengar i förhållande till husdjur.
  • shakyn­ose
    Äldre 17 Aug 17:24
    #50

    Katten kan väl bli sjuk hur bra jag än förstår villkoren? Att försäkringsbolaget inte går in och täcker är för mig inte en orsak att inte behandla. Kan katten bli frisk så betalar jag vad det kostar. Och ja, jag tycker faktiskt att det är märkligt att inte vilja göra det.

    Nej FIP går inte att vaccinera för i nuläget. Dock måste man testa katten för andra sjukdomar för att utesluta dem (eftersom FIP endast kan konstateras efter obduktion). Skulle det dock visa sig att det troligtvis är FIP så betalar Agria ingen ersättning om katten inte varit försäkrad en viss tid, och då FIP oftast drabbar kattungar så får man inte ett öre utbetalat. Om man sedan utför en obduktion och ändå inte säkert kan konstatera att det verkligen är denna sjukdom så kanske man inte heller får livvärdet tillbaka (om man livförsäkrat).

    Kort sagt: Även om man läser villkoren så ändrar inte det förutsättningarna ifall katten skulle drabbas av en sjukdom som bolaget har krångliga regler för. Att man inte blir överraskad över beskedet att man inte får ut några pengar hjälper inte ett dugg mot sjukdomen i sig.

    Detta är bara ett av villkoren som jag tycker är helt förkastliga, och det är skäl nog för mig att inte betala mer än ett litet basbelopp till utsugarna! Eventuellt slutar jag även med det snart...

    Sorry för OT!

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 17 Aug 17:28
    #51

    Klart man går in och betalar där försäkringen inte täcker.
    En försäkring är inte heltäckande och kan aldrig vara det.
    Vet inte vad du råkat ut för bolag eller vad som skett men utsugare... Det är ett företag, inte en hjälporganisation.


    shakynose skrev 2009-08-17 17:24:21 följande:
    Katten kan väl bli sjuk hur bra jag än förstår villkoren? Att försäkringsbolaget inte går in och täcker är för mig inte en orsak att inte behandla. Kan katten bli frisk så betalar jag vad det kostar. Och ja, jag tycker faktiskt att det är märkligt att inte vilja göra det.Nej FIP går inte att vaccinera för i nuläget. Dock måste man testa katten för andra sjukdomar för att utesluta dem (eftersom FIP endast kan konstateras efter obduktion). Skulle det dock visa sig att det troligtvis är FIP så betalar Agria ingen ersättning om katten inte varit försäkrad en viss tid, och då FIP oftast drabbar kattungar så får man inte ett öre utbetalat. Om man sedan utför en obduktion och ändå inte säkert kan konstatera att det verkligen är denna sjukdom så kanske man inte heller får livvärdet tillbaka (om man livförsäkrat). Kort sagt: Även om man läser villkoren så ändrar inte det förutsättningarna ifall katten skulle drabbas av en sjukdom som bolaget har krångliga regler för. Att man inte blir överraskad över beskedet att man inte får ut några pengar hjälper inte ett dugg mot sjukdomen i sig.Detta är bara ett av villkoren som jag tycker är helt förkastliga, och det är skäl nog för mig att inte betala mer än ett litet basbelopp till utsugarna! Eventuellt slutar jag även med det snart...Sorry för OT!
  • shakyn­ose
    Äldre 17 Aug 17:36
    #52
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-17 17:28:18 följande:
    Det är ett företag, inte en hjälporganisation.
    Och just det kan vara en orsak att inte ge dem några pengar.
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 17 Aug 17:40
    #53

    Och så kan man ju odla allt hemma för att inte stödja ICa också..
    Förstår inte hur man kan envisas med att göra allt så dyrt som möjligt för sig själv. Eller riskera att göra det.
    Är väl ovanligt feg jag själv antar jag


    shakynose skrev 2009-08-17 17:36:44 följande:
    Och just det kan vara en orsak att inte ge dem några pengar.
  • shakyn­ose
    Äldre 17 Aug 17:51
    #54
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-17 17:40:06 följande:
    Och så kan man ju odla allt hemma för att inte stödja ICa också..Förstår inte hur man kan envisas med att göra allt så dyrt som möjligt för sig själv. Eller riskera att göra det.Är väl ovanligt feg jag själv antar jag
    Tycker att det är en enorm skillnad på att betala ett företag för det man behöver och vill ha och att betala för något man eventuellt kanske kommer att behöva. DET om något är att envisas med att göra allt dyrt för sig själv.
    Ja lite feg kanske du är!
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 17 Aug 17:58
    #55

    Jag tror jag vet varför jag hetsar upp mig.
    Det är samma mentalitet som skapar sjukvården i USA.
    Man betalar inte för andra utan för sig själv enbart.

    Och jag är försäkrad för det mesta, bil, djur, hem. Men jag är nogran och medveten. Finns ingen onödig försäkring hos mig.

    Men då lever jag ett liv där jag ständigt förlorar allt jag har. Bara i år har jag fått tigga matpengar hos kyrkan, avlivat min hund, begravt en nära vän, blivit hotad med kniv i mitt eget trapphus, flyttat 3 ggr... Då är det enbart i år och det här är nästan ett av mina bättre.
    Vi lever i ett land där det är ungefär lika dyrt att må dåligt psykiskt som att ha en katt som bryter armbågsleden. Så jag betalar gärna det jag har tråd med idag så slipper jag stå panik nästa år när hunden behöver vård


    shakynose skrev 2009-08-17 17:51:06 följande:
    Tycker att det är en enorm skillnad på att betala ett företag för det man behöver och vill ha och att betala för något man eventuellt kanske kommer att behöva. DET om något är att envisas med att göra allt dyrt för sig själv.Ja lite feg kanske du är!
  • shakyn­ose
    Äldre 17 Aug 18:31
    #56

    Ja du, att hetsa upp sig är sällan bra!
    I detta trygghetsknarkarland så betalar folk gärna för lite trygghet. Det behöver inte vara fullständig trygghet, det kan till och med vara falsk trygghet, bara det är just lite trygghet. Jag är inte en av er.
    Jag har också haft otur i mitt liv, jag har också begravt vänner, blivit hotad med vapen och avlivat djur, och det har inte gjort mig det minsta sugen på att betala mer pengar till annat än det jag behöver eller till välgörenhet.


    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-17 17:58:09 följande:
    Jag tror jag vet varför jag hetsar upp mig.Det är samma mentalitet som skapar sjukvården i USA.Man betalar inte för andra utan för sig själv enbart. Och jag är försäkrad för det mesta, bil, djur, hem. Men jag är nogran och medveten. Finns ingen onödig försäkring hos mig.Men då lever jag ett liv där jag ständigt förlorar allt jag har. Bara i år har jag fått tigga matpengar hos kyrkan, avlivat min hund, begravt en nära vän, blivit hotad med kniv i mitt eget trapphus, flyttat 3 ggr... Då är det enbart i år och det här är nästan ett av mina bättre.Vi lever i ett land där det är ungefär lika dyrt att må dåligt psykiskt som att ha en katt som bryter armbågsleden. Så jag betalar gärna det jag har tråd med idag så slipper jag stå panik nästa år när hunden behöver vård
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 17 Aug 18:34
    #57

    Ja jag är då en trygghetsknarkare, men med exel-kunskaper ;)
    Så jag har det mesta beräknat och betalar inte för falsk trygghet


    shakynose skrev 2009-08-17 18:31:14 följande:
    Ja du, att hetsa upp sig är sällan bra! I detta trygghetsknarkarland så betalar folk gärna för lite trygghet. Det behöver inte vara fullständig trygghet, det kan till och med vara falsk trygghet, bara det är just lite trygghet. Jag är inte en av er.Jag har också haft otur i mitt liv, jag har också begravt vänner, blivit hotad med vapen och avlivat djur, och det har inte gjort mig det minsta sugen på att betala mer pengar till annat än det jag behöver eller till välgörenhet.
Svar på tråden OT, Katt hjälp