• noodi
    Äldre 17 Jul 21:24
    13846 visningar
    12 svar
    12
    13846

    Valssteg for dummies?

    Kan någon förklara valsstegen på enkel svenska? Varken jag eller min m2b kan vals, och förstår enklast i praktiken, så valssteg så man förstår mottages. Hehe ;)

  • Svar på tråden Valssteg for dummies?
  • Kallem­ero79
    Äldre 18 Jul 21:41
    #1

    för tjejen: ett halvsteg (alltså bara högrafoten) åt höger, sedan följer vänstra foten efter men då tar man liksom 2 småsteg på tå, sedan så fortsätter man så åt alla håll med lite snurrar här å där. Det var så vi fick lära oss i skolan till balen
    Läraren. 1-2-3 (det blir ju 3 steg)

  • noodi
    Äldre 18 Jul 21:44
    #2
    Kallemero79 skrev 2009-07-18 21:41:41 följande:
    för tjejen: ett halvsteg (alltså bara högrafoten) åt höger, sedan följer vänstra foten efter men då tar man liksom 2 småsteg på tå, sedan så fortsätter man så åt alla håll med lite snurrar här å där. Det var så vi fick lära oss i skolan till balen Läraren. 1-2-3 (det blir ju 3 steg)
    Tack :)
  • mittid
    Äldre 18 Jul 22:44
    #3

    Ett (tex. höger fot) flyttar foten i riktningen man skall till.
    Två föjer efter ett och bli som ett tramp på stället där ett landade.
    Tre blir tramp på stället med den foten som man steg ettan med.
    Nästa etta blir då på vänster fot, man böjar således med den andra foten och tar steget... tvåan och trean förflyttar dig inte utan följer med och trampar på stället...
    Ta inte föööör långt steg på ettan, så blir det lättare.

    Håll avstånd mellan era kroppar, runda "långa" armar, damens högra hand i mannens vänstra...
    Se varandra i ögonen, titta INTE ner i golvet, ha inte för bråttom!
    De va allt... Lycka till!

  • Äldre 13 Aug 16:54
    #4

    Ville bara puffa för bra snabbinfo av vals. Jag har kunnat dansa, men behövde bara hjälp med att minnas och då är denna info bra.

  • Maria och Toni
    Äldre 13 Aug 17:02
    #5

    Kan tipsa om en bra Dvd "Brudvalsen". Sen så finns det säkert bra klipp på youtube också. Lycka till!

    http://musikbutiken.se/artnr=14144

  • viqueu­r
    Äldre 23 Dec 11:34
    #6

    jag kan säga att jag har lärt mig på ett helt annat sätt.. men det kanske är för att jag tävlingsdansade?

    absolutstandard av all standard, dvs helt utan krussiduller ochteknik är (för tjejen):
    ett steg bak med höger (med hela tyngden)
    på två liksom följer vänster foten med avviker ut till vänster (som en båge),
    på tre drar man höger till vänster. sen gör man likadant med andra sidan (dvs, ett vänster bak, två höger till sida, tre ihop).

    för killen är det samma sak med framåt. dvs.
    ett, vänster for fram,
    två, höger fot åt öger,
    tre, vänster fot intill höger.

    ett,höger fot fram,
    två, vänster åt sidan,
    tre, höger intill.

    som nybörjare kan man göra det finare genom att snurra stegen lite så dansen får snurr.  men ovanstående är grundstegen som standard valsen/wienervalsen bygger på. som sagt, det finns sen mycket mer teknik som man kan hålla på att finputsa hur mycket som helst. tex. fotenska INTE lyftas från golvet (framåt drar man hälen i golvet, bakom tårna), jobba upp/ner med foten+ knäna osv. osv.

  • Aniara­4
    Äldre 23 Dec 11:43
    #7

    Jag tror förvirringen beror på att #1 och 3 beskriver vanlig "bondvals" medan viqueur har dansat wienervals eller tävlingsvals. Jag har själv dansat folkdans under uppväxten och tyckte vals var plättlätt, men när vi bestämde oss för att köra på wienervals blev det svårt för mig i början eftersom jag hela tiden ville sätta ihop fötterna på tvåan.

    Wienervals är mycket svårare och ska man dansa till en "riktig" vals går det dessutom galet fort, men det blir väldigt tjusigt. Jag kan nästan ångra att vi inte valde nåt lättare. Det gick jättebra på slutet när vi övade (då hade vi tagit ett par lektioner också), men vad jag inte hade räknat med var klänningen, som dels var lång och vid så att vi båda trampade på den hela tiden, dels satt som ett skruvstäd runt revbenen så att jag inte kunde djupandas på hela dagen - vilket gick rätt bra tills vi började dansa och syrebehovet ökade, då blev jag raskt yr i huvudet och var tvungen att stanna upp hela tiden för att jag höll på att svimma. Så det blev inte så tjusigt ändå i slutänden...

  • viqueu­r
    Äldre 26 Dec 22:46
    #8

    aniara4
    ja, jag har dansat både "vanlig" vals i tävlingssammanhang och wienervals. :) men dessa steg är samma i båda danserna, wienervalsen är dock snabbare och "snurrigare". väldigt fartfylld och rolig dans! tempot kan man dock dra ner, så då är det lättare att dansa den.

  • Äldre 27 Dec 00:11
    #9

    Den här första funkade inte för mig att spela upp. Men det kan ju vara min dator...
    www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon&videoid=1219835

    Här var en till "how to"
    wwwc.aftonbladet.se/atv/player.html&clipID=7890

  • Winter­candle­s
    Äldre 27 Dec 10:57
    #10

    ">


     så här tänker vi dansa, den kändes lagom enkel. Provade dansstegen med engelsk vals först, men vi lyckades inte snurra och röra oss på hela golvet.
  • Aniara­4
    Äldre 27 Dec 13:46
    #11
    viqueur skrev 2011-12-26 22:46:31 följande:
    aniara4
    ja, jag har dansat både "vanlig" vals i tävlingssammanhang och wienervals. :) men dessa steg är samma i båda danserna, wienervalsen är dock snabbare och "snurrigare". väldigt fartfylld och rolig dans! tempot kan man dock dra ner, så då är det lättare att dansa den.
    Jag antar att vad man anser vara "vanlig" vals är olika, men för mig är vanlig vals när man tar ett steg åt sidan på 1, sätter ihop fötterna på 2 och trampar på stället på 3.
  • viqueu­r
    Äldre 28 Dec 20:18
    #12

    det här är "vanlig vals" i mina ögon. men som sagt.. så har jag tävlingsdansat..



    basicstegen:



    jag tycker man gör som man själv vill. min m2b är definitivt inte dansant för fem öre så blir nog lite "snuvad" på min riktigt fina bröllopsvals. sen är det många som börja med typ en tryckare o sen över går i en mix av danser. :) sjukt kul! ^^

Svar på tråden Valssteg for dummies?