Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Go to gate

Resor under hösten då?!

Vi drar till Paris om några veckor & i början av okt blir det en weekend nere på Österlen. Sen pratar vi om en sväng till Sthlm i nov eftersom min syster med familj flyttat tillbaka till Sverige från Frankfurt alldeles nyss.
    Mannens syster har lämnat nordnorge & flyttat ner till Oslo nyligen, så det vore skoj att hälsa på henne med. Har bara varit typ två ggr i mitt liv i Oslo, varav den senaste gången var typ 1995 eller ngt åt det hållet...

Vad härligt med mkt kantareller! Jag är ingen svampplockare (tyvärr, skulle gärna vara, men vet inte vart jag ska leta...), men däremot var dottern & jag nere i Varberg i lördags & strosade runt på torget, njöt av torghandeln. Hur många som helst som hade ställt upp små bord & sålde kantarelller & annat gott. Kom därifrån med en rejäl påse kantareller, dito med lingon samt björnbär. Yummie!

Då blev jag faktist lite sugen på småstadsalivet, iaf Varbergslivet - torghandeln där är grym med massor av fin frukt, grönsaker, blommor, fiskbil osv. Nu efter sommarsäsongen så är det inte lika mkt krimskrams/tingeltangel längre heller, vilket gör att det känns mer genuint!
    Får nog åka ner fler lördagar, tror jag bestämt!
    ...och ja just det, i maj öppnade ett nytt bageri, Kustbageriet - de har grymt bröd!

Hittade detta på recept.nu

"Nere vid hamnen i Varberg har två kollegor från Svenska Bagarlandslaget öppnat bageri. Niklas Gustafsson och Håkan Johansson har tidigare jobbat på bagerier som Riddarbageriet och Gateau och bakar nu ljuvliga surdegsbröd från morgon till kväll."

• Piggelin1

Låter underbart Lappis!!!
    Det gläder mig verkligen jättemycket att det funkar så bra nu när din pappa äntligen kommit hit!! Har läst ikapp andra tråden, men inte hunnit skriva ngt där ännu...
    Låter som det funkar bra mellan maken din & pappa också?

• Piggelin1

Ab fab - marmeladen låter kanon! Ska kopiera & lägga bland mina recept! Själv gjorde jag svartvinbärssylt/marmelad för ngn månad sen - det är kanongott tillsammans med tex chevre.

• Piggelin1

Åhhh, vad glad jag blir för din skull

• Piggelin1

Ah, kul att du också torghandlat i Varberg, Ab Fab

Åh, vad vi njöt igår på Björns Bar! Började med Björns val resp. Hannas Val. Björn var en tomatbaserad lammgryta med lite kikärter, en klick yoghurt & en sallad med bla couscous. Hanna var gratinerade gnocchi med blandade svampar, pamesan & så en fräsch sallad till. Yummie! Mannen drack en grek (!) till lammgrytan & jag drack ett vin från Piemonte till gnocchin.

Sen körde vi på fyra ostar & det kändes givet att välja ostar som vi inte testat förut - Epoisse de Bourgogne, St Marcellin samt hårdosten Napoleon. Den fjärde osten blev en gorgonzola på servitrisens inrådan. Till detta en supergod argentinare
    apps.premiumwines.se/produkter/visa.asp
    Yummie!!
    Längtar redan tills nästa barnfria kväll

• Piggelin1

Filmjölk med mammas blåbär låter inte helt fel det heller, Lappis!

• Piggelin1

Kul med ekolåda, du får rapportera!
    Några kompisar i Sthlm körde det länge, men nu har de gått över till middagsfrid.se istället.

• Piggelin1

Tack Ab Fab! Receptet ska arkiveras direkt!

Jag får också såna där husliga attacker då & då! Häromveckan bakade jag både knäckebröd (första gången ngnsin) & franskbröd till kräftskivan vi ordnade. Denna veckan har jag bakat en nektarin-& limekaka med lite hallon i också - som är till fredagsfikat på jobbet idag (min tur...). Hittade ett recept i en AlltOmMat som jag fick av svärmor häromveckan.
    Lite extra kul nu är att dottern gillar att stå bredvid & hjälpa till/hålla i elvispen/slicka krokarna efteråt osv. Sånt som jag faktist längtat efter att göra med goingen!

Lappis, såg detta innan idag & tänkte på dig & våra diskussioner kring portuguisiska viner vi haft här i tråden:
    www.tasteline.com/Dryck/Vin/Dolks-vinkronika/Jens-Dolks-vinskola/portugisiska-viner/

Lappis igen förresten - några av våra vänner som vi hälsade på när vi var i Sthlm, de pratade också om Hemfrid & att de kände tjejen som höll i det Fast jag tror inte att de körde med det själva. De hade ngn teori om att Hemfrid användes mer av folk som bor i hus utanför stan & att Ekolådan (eller liknande) var vanligare bland folk som bor inne i stan i lgh (själva bor de på Söder).

Lunchdags!

Svar på tråden Go to gate