• MammaMiaa

Löftena

Vilken har ni tänkt använda egna skrivna löften, eller de som är färdig skrivna?

Det finns vad jag vet 2 st färdig skrivna Den som prästen läser innan och brudparet efter eller där brupparet läser själva.

Jag vet inte riktigt vad vi ska ta. Om någon har tänkt egna löften och vill dela med er. Är jag tacksam som tips.

Detta är den prästen läser före

Jag N.N

tar dig, N.N

nu till min hustru/man

att dela glädje och sorg med dig

och vara dig trogen

tills döden skiljer oss åt.

Denna läser man själv

N.N, jag vill älska dig

dela glädje och sorg med dig

och vara dig trogen

tills döden skiljer oss åt

• Svar på tråden Löftena
  • trulyinlove1

Vi ska säga våra egna löften, jag ska skriva mitt och min fästman sitt. Känns viktigt för mig att få säga något personligt även om man är i kyrkan. Har dock inte skrivit färdigt mina, men det känns som om man vet vad man vill säga.

• you and I both

En fråga när detta diskuteras: Måste man läsa upp löften alls? Vi skulle gärna se att prästen läser och att vi bara svarar ja!

• agtiwi

Vi ska ha varianten där man inte säger efter prästen.

• Waldekranz

Gifter ni er borgligt eller kyrkligt?

• Waldekranz

Till mamma mia alltså, ska ni gifta er borgligt eller kyrkligt?

• MammaMiaa

Vi ska gifta oss kyrkligt.

• Åsa Erika

Som jag har fattat det så är det en juridisk sak och att ni måste säga detta själva. :)

you and I both skrev 2009-07-19 15:48:08 följande:

En fråga när detta diskuteras: Måste man läsa upp löften alls? Vi skulle gärna se att prästen läser och att vi bara svarar ja!
  • agtiwi

you and i both: Det är obligatoriskt med löftena eftersom det ska framgå att ni gör det av egen fri vilja, alltså att ni vill.
    Om endast prästen läser löftena så är det ju då han/hon som lovar er trohet och kärlek tills döden skiljer er åt, alltså helt fel.

• Kjell Präst

you and I both skrev 2009-07-19 15:48:08 följande:

Detta är två skilda saker; frågorna, där ni bara svarar "ja", och löftena, där ni läser en kort text om er avsikt att leva tillsammans hela livet. Båda är obligatoriska eftersom, som nämnts, detta är den juridiska delen av vigseln.
  • agtiwi

Kjell präst: En liten fråga bara.. Vi ska ju säga själva, alltså inte efter prästen (alt. 2 i ts). Vad händer om man råkar glömma något eller säga det helknasigt? Får det liksom "godkänt" ändå, eller måste man göra om och göra rätt så att säga?

• MammaMiaa

Man kanske kan ha en liten fusk lapp där framme om man skulle glömma något. För man är kanske väldigt nervös.

• Kjell Präst
    agtiwi skrev 2009-07-20 08:06:52 följande:
    Kjell präst: En liten fråga bara.. Vi ska ju säga själva, alltså inte efter prästen (alt. 2 i ts). Vad händer om man råkar glömma något eller säga det helknasigt? Får det liksom "godkänt" ändå, eller måste man göra om och göra rätt så att säga?
    Det går, som MammaMiaa säger, an att ha en liten fusklapp. Men säger ni fel så är det nog ingen katastrof, det viktiga är ju att man förstår att ni frivilligt väljer att gifta er med varandra.
  • Kjell Präst
    agtiwi skrev 2009-07-20 08:06:52 följande:
    Det går, som MammaMiaa säger, an att ha en liten fusklapp. Men säger ni fel så är det nog ingen katastrof, det viktiga är ju att man förstår att ni frivilligt väljer att gifta er med varandra.
  • Jen09

Var hos prästen precis och han sa att om vi skulle säga fel eller staka oss så läser han före igen, så får vi en ny chans ;)

Svar på tråden Löftena