Inlägg från: Jojjo82 |Visa alla inlägg
  • Jojjo82

    vill veta allt om ; bröstförstoring

    Jag gjorde en bröstförstoring för ett halvår sedan hos Charles på Victoriakliniken och jag är så otroligt nöjd med resultatet och bemötandet på den kliniken! Jag är 175 cm lång, väger runt 68 kg och lade in 400cc mellanprofil. Jag var i princip platt innan operationen. Kan verkligen rekommendera dig att bli medlem på plastikkirurgiforum.se. Där har jag fått ovärdelig hjälp inför operationen! Lycka till!

  • Jojjo82

    De vanligaste inläggen nu för tiden är geléhallon. De finns i olika hårdhetsgrader, former och storlekar. Koksaltimplantat är väldigt mjuka och är svårare för kirurgen att "forma", men resultatet är ofta väldigt naturligt då brösten blir mjuka och "gungiga". Själv har jag droppformade geléhallon av hårdaste silikonet, men de är faktiskt väldigt mjuka ändå De flesta kliniker erbjuder både geléhallon och koksalt, men ofta är en klinik mer inriktad mot det ena. Jag rekommenderar dig att gå på konsulation på flera kliniker och ser vad de olika kirurgerna rekommenderar dig för sort. Valet av implantat beror på en massa olika faktorer, t.ex. hur bred bröstkorg du har, avståndet mellan brösten, vilken storlek du vill ha, vilken mjukhetsgrad du vill ha etc.
    Jag oroade mig också för hur jag skulle berätta det för min familj, men det visade sig vara enklare än jag trott faktiskt. Jag trodde verkligen att min pappa skulle bli väldigt upprörd, men han frågade bara om det var farligt och om det skulle läka fint Lycka till!


    Farwyn skrev 2009-09-04 19:37:42 följande:
    Jag funderar starkt på att göra en bröstförstoring jag med på Citadellkliniken. Jag är 178, vägar väl en ca 84 - 86 kilo, har riktiga "barnföda" höfter och är ganska nöjd med min kropp tills man kommer upp till brösten. Jag kan inte ha en A kupa men fyller knappt en B kupa och det ser så oproportionerligt ut tillsammans med resten av kroppen. Nu är jag 20 år och de lär knappast bli större av sig själv. Har alla kliniker olika typ av inlägg? Gelehallon som de kallas, koksalt? Det ligger mellan de inläggen och jag antar att det är en grej man diskuterar med läkaren i fråga, vilket som passar bäst. Men jag vill vara säker på att kliniken har de både typerna så att det finns större valmöjligheter :) Och sen undrar jag; Hur ska man berätta för folk om att man ska göra det? Min sambo och min syster stöttar mig fullt ut men det känns lite jobbigt att berätta för mina föräldrar eller tex mormor som jag står nära. Hur nojig är jag på en skala? :)Lycka till newboobies och berätta hur det gick :)
  • Jojjo82

    Jag tycker att alla kliniker har olika åsikter om vilken typ av bh man får ha efter operationen. På VK där jag gjorde min operation så säger de att jag inte skall använda push-up efter operationen överhuvudtaget, men jag erkänner att jag haft det ett par gånger ändå VK tycker att man endast skall ha sportbh efter operationen.


    Farwyn skrev 2009-09-05 09:40:13 följande:
    Jag tror det lutar mer åt gelehallon faktiskt nu när jag läst på lite mer. Men som sagt, det beror på vad de rekommenderar mig såklart :) Min familj får nog bara finna sig i det vare sig de gillar det eller inte heheJag såg på Citadell kliniken så rekommenderade de inte att man skulle ha sportbh efter operationen som de andra klinikerna som jag har kollat på säger. De säger att formen kan bli konstig? :S Men å andra sidan så har jag ju sett bilder från de klinikerna som använder de och de ser ju perfekta ut.Hoppas detta kan bli av någon gång i vinter (väntar på att vårt hus ska bli sålt först) så att man kan leva livet mer på våren/sommaren
  • Jojjo82

    Det beror på hur stora implantat du väljer och om du lägger dem framför eller bakom bröstmuskeln. Implantat som läggs bakom bröstmuskeln sitter mer på plats eftersom bröstmuskeln håller fast dem och det blir inte lika mycket häng på dem. Däremot finns det risk för DB ("Dubbelbröst") med bakomplacering. Bakomplacering brukar därför bara rekommenderas till tjejer med liten egen bröstmassa.
    Med framförplacering så får brösten ett mer naturligt häng, men då finns ju risken att de hänger ännu mer tillslut. Tjejer som har mer egen bröstmassa eller som har urammade bröst kan ha framförplacering.
    Själva implantatet har ofta livslängds garanti (geléhallon), så man behöver inte oroa sig för att de ska ändra form eller gå sönder.


    ElinK skrev 2009-09-05 09:53:09 följande:
    En sak jag funderar på är hur många år man kan räkna med att dom ser snygga ut, jag är 24 så jag undrar om man då redan nu måste ställa in sig på att göra det flera gånger? Jag är 1.60 och väger 50 kg så jag vill inte ha så stora att jag ser rund ut eftersom jag är såpass kort.
  • Jojjo82

    Jag instämmer! Jag gjorde min operation i december och då var jag färdigläkt lagom till sommaren. Om man opererar sig innan sommaren, så måste man vara noga med att tejpa ärren så att de inte blir fula. Sen tar det ju ett tag innan brösten hängt till sig och fått fin form. Till en början sitter de ju uppe under hakan


    shakynose skrev 2009-09-05 16:13:18 följande:
    Jag rekommenderar verkligen att göra det på hösten/vintern! Det gjorde jag, och det känns inte alls lika hemskt att vara sjukskriven i november som i juni! På Citadellkliniken så får du en behå som du ska använda veckorna efter operationen tillsammans med ett band.
  • Jojjo82

    Ja, många kliniker gör bröstförminskningar också. Det är ett mer avancerat ingrepp och kostar då mer än en bröstförstoring tror jag. plastikkirurgiforum.se har även en avdelning där bröstförminskningar diskuteras, fast den är tyvärr inte lika välbesökt

    Katarina Michael skrev 2009-09-05 23:05:10 följande:


    Gör alla dessa klinker bröstförminskning med? och var kostar de?Har samma problem med tvärtom, tok för stora bröst och tyvärr alltid haft de. Tråkiga är att jag aldrig någonsin kunnat köpa en BH på hm eller liknade som passar, alltid fått nöja mig med svart, vita, beiga...Eftersom jag numera fått problem med ryggen så känns de ännu mer aktuellt...Någon som vet var de kostar? Ska försöka få de betalt genom landstinget, men om de inte vill så kommer jag betala de själv.plastikkirurgiforum.se finns de info om bröstförminskning där med?Sorry TS att jag snor lite av din tråd!
  • Jojjo82

    För min del har jag tidigare varit väldigt mycket mot plastikoperationer. Anledningen var att jag inte ville framstå som en korkad utvikningsbrud som flashar tuttarna överallt. Dock har jag alltid haft komplex (inte så att jag mått jättedåligt) för mina oproportionerligt små bröst då jag är en "stor" tjej med breda axlar och lite grabbig kropp. Det vände för mig när jag hörde att den vanligaste bröstförstoringspatienten var "en 32-årig tvåbarnsmamma som ville fylla ut urammade bröst". Det fick mig att inse att det finns andra typer av tjejer än utvikningstjejerna som ville fixa sina bröst.
    Jag har gjort den här operationen helt för min egen skull! Min man ville inte att jag skulle göra det, men märkte hur mycket jag ville det och har stöttat mig genom allt. Sen har jag även märkt att jag överdramatiserat allt innan operationen; De som fått reda på att jag opererat mig har knappt lyft ett ögonbryn! Det enda jag ångrar är att jag inte gjort detta tidigare. Jag älskar mina bröst, de är perfekta!

  • Jojjo82

    Jag gjorde mina på Victoriaklinkiken. Betalade 50000 kr och då var kapselförsäkring inräknad (om man skulle få kapselbildning, så löser försäkringen in och kliniken åtgärdar det gratis.)
    Jag har anatomiska gelehallon (McGahn tror jag de heter).


    Farwyn skrev 2009-09-10 15:31:53 följande:
    Är det någon här som har gjort sina bröst på Viktoriakliniken? Isåfall, vad betalade Ni för det? Var det "gelehallon" som ni fick då?
  • Jojjo82

    Ett tips är att göra operationen vid jul, för då behöver du inte sjukskriva dig så mycket. Jag gjorde op:en den 18:e december och sedan var jag ledig i två veckor utan att någon på jobbet behövde veta någonting.
    Lycka till med konsultationen! Känn av läget noga och gå på fler konsultationer om du känner dig minsta osäker.


    Farwyn skrev 2009-09-16 08:27:46 följande:
    Sådär nu är huset sålt och pengarna rullar väl in i slutet av okt. Har valt en klinik i Stockholm efter många om och men och ska boka en konsultation (gratis) på Clinique Esthétique som det heter. Vi får se vad jag tycker annars byter jag klinik ;)Har dock fått ett extrajobbs erbjudande så nu måste jag verkligen planera om jag får det så jag inte blir "sjuk" mitt i allt. Det löser sig förhoppningsvis
  • Jojjo82

    Nä, de märkte ingenting (vad jag vet iaf... ), för jag hade varit smart nog att stoppa upp bh:n gradvis innan operationen Sen har jag ju alltid gått med uppstoppade bh:ar, så skillnaden var inte så markant.
    Värre är det med min stackars farbror som inte vet om att jag gjort operationen. Han frågar mig jämt och ständigt om jag är gravid, för han tycker väl att jag ser annorlunda ut men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är jag har gjort


    Linadesign skrev 2009-09-17 08:16:28 följande:
    Men märkte de inte en förändring när du kom tillbaka till jobbet? Eller var det ingen som vågade fråga?
  • Jojjo82

    Jag har hört att det är vanligt att man lägger undan pengar till en eventuell omoperation direkt efter sin första. Men att lägga undan en buffert varje månad skadar ju aldrig heller, tuttoperation eller inte Själv lägger jag undan pengar på ett buffertkonto och då får de pengarna finansiera min framtida operation om jag känner att det är nödvändigt.


    MrsMuffin skrev 2009-09-21 19:04:25 följande:
    Tack för svar! En fråga till; hur tänker ni finansiera den framtida operationen? Börjar man spara direkt efter att ha opererat sig första gången, eller hur funkar det? *nyfiken*
  • Jojjo82

    Jag sparade och levde jäkligt snålt i ett par månader för att kunna fixa mina tuttar. Värt varenda krona och jag ångrar bara att jag inte gjorde detta tidigare


    MrsMuffin skrev 2009-09-24 22:24:15 följande:
    Hur brukar folk finansiera sina nya boobs?? Ta lån?? Spara?? Ni som förstorat/gjort andra ingrepp, hur gjorde ni??
Svar på tråden vill veta allt om ; bröstförstoring