• delirious

få nya vänner när man är över 30?

Nu har detta inte något att göra med giftermål men dock med relationer..alltså, både jag och min sambo är separerade med barn från tidigare förhållanden.Jag har flyttat från min ort till hans och är studerande så jag har inga arbetskollegor, flertalet av hans vänner tappade han i och med separationen från sitt ex..Så nu till min fundering, hur gör man som vuxen? Hur lär man känna nytt folk?..barn kan ju bara gå fram till varann i lekparken å så vips känner dom varann...Tror kvinnorna skulle titta lagomt snett på mig om jag haffade dom på coop och började leka kompis :)...men seriöst någon som vet, hur gör man ?

• Svar på tråden få nya vänner när man är över 30?
  • passionsblomman

Framförallt så vann två personer varsin vän för att en person vågade öppna upp.
    Det är det jag menar ovan. Man kan komma i precis hur mycket samtal och kontakt man vill bara man tar chanserna.

Jag tror det är vitigt att hitta på saker ma själv verkligen är intresserad av också, för i de sammanhangen träffar man ofta likasinnade av naturliga skäl.
    Disis förslag om kvällskurser är ju en klassiker.

• På rosa moln

Kanske kan försöka sätta ut en annons på någon dejtingsajt? Tyvärr så säger min erfarenhet att många på sådana sidor tror att man är ute efter just en dejt även om man utförligt skriver om sitt fantastiska förhållande och att det enbart är nya vänner som är intressanta, fast det kan ju vara värt ett försök åtminstone. Finns det inga trevliga människor på din skola annars som du kan försöka att lära känna bättre - eller läser du på distans?

• lillabruden

jag är 24 o vill ha nya kontakter men det är svårt....gick på salsa kurs för typ 2år sedan o den vän jag fick var ute efter mer än vänskap.......sen har jag börjat på språkkurs men det är svårt...jag har nån gång frågat om dem vill fika efteråt o prata lite men alla är alltid upptagna...

Vad gör man när man inte har barn som kan länka en liksom?

• Stjärnblomma

Jag har faktiskt träffat flera vänner plus min man på nätet, inte genom någon dejtingsajt el.dyl. utan genom att vara aktiv på ställen där man diskuterat mina intressen. Har snackat på nätet, sedan mejlat, kanske ringt, bestämt oss (en och en eller ett litet gäng) för att ta en fika om man bor i någorlunda samma del av landet. Har träffat flera härliga människor på detta sätt.

Nu tycker jag ju inte, absolut inte, att man bara ska sitta framför datorn och inte vara ute och röra sig i sin närmiljö, det är mer ett komplement.

Kom ihåg att det är många andra därute som också vill ha vänner, det gäller att (som i Heloise fall) någon tar första steget.

• agtiwi

Tyvärr är det bara i undantagsfall (iaf här) som det fungerar att kliva fram och småprata lite med någon på ica. Har provat några ggr, men oftast tittar de på mig som om jag vore från yttre rymden.

• Humlan66

men har du provat CIP ? Citypolarna på nätet ?

det är en site som är tänkt för dom som vill skaffa nya vänner och är INTE en dejting site

jag är medlem där

• Humlan66

Jag fick en ny vän genom en blogg jag föressten *L*, lag kommentarer hos henne på hennes inlägg, sen såg jag att hon bor i samma stad som m2b ( vi bor inte ihop och inte i samma stad ) så jag skrev och frågade om hon ville ta en fika och det ville hon.

Men jag behöver vänner i min egen stad med för alla mina gamla har fått barn osv- finns aldrig tid att ses och till slut tröttnar man. Och jag är också över 30+

• Vid havet

Jag raggade upp en pappa på dagis! Eller om det var han som raggade upp mig... Nu umgås våra familjer väldigt mycket, de kommer på vårt bröllop etc.

Vi hade småpratat lite vid inskolning och vid föräldraträffar och sen lekte våra barn lite. Sen vågade jag fråga dem om de ville komma hem till oss på midsommarafton och det är jag mycket stolt över - kan vara lite feg så annars.

Det är inte så lätt, tror man måste bjuda till lite och våga helt enkelt.

• ninni84r

Haha, det va så jag träffade min m2b :)

Heloise skrev 2009-06-29 00:42:31 följande:
    Jag tycker du har fått bra tips av de andra men jag tänkte bara berätta en liten grej angående haffa på COOP.Jag jobbar i kassan på ICA och en av mina kunder som jag pratat så där socialt på jobbet med i iaf 6 månader, frågade mig en kväll om jag ville komma hem till henne på en fika, för att hon tyckte jag var trevlig och hon trodde att vi kunde bli vänner, bara att hon vågade fråga en sådan sak i mellanmjölkens land fick mig att inse att hon hade kvaliteter som jag gillar hos en vän.Nu är hon och hennes blianvde man, bra kompisar till mig och min m2b och de kommer på vårt bröllop och hon kallar mig sin ICA Love story( hon är Eng) så sensmoralen är att om man vågar tänka utanför sina vanliga ramar så kan man vinna mkt.
  • delirious

jo nätet finns ju som alternativ, jag och min m2b träffades via nätet...har dock försökt få kontakt med tjejer också men det går som inte...har antagligen bara varit på fel sidor :)..jo skolan är ju bra träffpunkt ibland, men det program jag läser (på högskolan)är väldigt populärt bland 20 åringar, och absolut inget fel på den åldern men man är på olika ställen i livet..dom flesta av dom ränner på kåren och har massa aktiviteter kring skolan vilket inte finns intresse med från min sida...Men nätet kanske man borde ge en chans till, bara hitta en bra sight :)
    Tyvärr bor jag i en mindre stad i norrbotten så det kryllar inte direkt av kvällskurser och dyl.

På rosa moln skrev 2009-06-29 02:55:21 följande:

Kanske kan försöka sätta ut en annons på någon dejtingsajt? Tyvärr så säger min erfarenhet att många på sådana sidor tror att man är ute efter just en dejt även om man utförligt skriver om sitt fantastiska förhållande och att det enbart är nya vänner som är intressanta, fast det kan ju vara värt ett försök åtminstone. Finns det inga trevliga människor på din skola annars som du kan försöka att lära känna bättre - eller läser du på distans?
  • delirious

citypolarna har jag aldrig hört talas om...är det någon speciell del av Sverige som finns representerade lr?...bor nämligen i norrbotten..

Humlan66 skrev 2009-06-29 09:08:33 följande:
    men har du provat CIP ? Citypolarna på nätet ? det är en site som är tänkt för dom som vill skaffa nya vänner och är INTE en dejting sitejag är medlem där
  • Waldekranz

Delirious, måste det vara en vän som du träffar ofta då? eller kan det vara en vän som du pratar med på nätet, sms, telefonen och träffar någon gång då och då? För då behöver ju inte vännen bo i norrbotten? ler

Var bor du lillbruden?

tycker oxå det kan vara knepigt att skaffa nya vänner, samtidigt som jag känner att jag har svårt att hinna/orka träffa de jag har. Dålig kombo.

• Steven och Johanna

Jag träffar också gärna lite nytt folk! Bor i stockholms området. Kanske samla ihop ett gäng och ta en fika?

• Humlan66
    delirious skrev 2009-06-29 10:39:14 följande:
    citypolarna har jag aldrig hört talas om...är det någon speciell del av Sverige som finns representerade lr?...bor nämligen i norrbotten..
    Nej det finns i hela sverige. och om det inte skulle göra det så utökas det hela tiden. kika in vet ja
  • Nove

Jag rekomenderar att skaffa vänner via barnen det har vi gjort och det är perfekt att använda dem som ursäkt. Ge på förslag att ta med barnen och komma hem till er på fika så får de leka lite.
    Det kan ju vara vart som helst på jobbet eller i skolan, dock måste ju barnen vara i någorlunda samma ålder förståss. Men jag och min sambo har faktiskt hittat våra bästa gemnesamma vänner genom barnen och vi har jättetrevligt allesammans nu när vi träffas.

• anne på grönkulla

Genom gemensamma vänner eller intressen. Jag har träffat flera nya vänner här på BT. Det gäller nog att vara öppen, men bor man eller av nåt skäl lever så man träffar färre människor är det såklart svårare - nätet är inte dumt!

Svar på tråden få nya vänner när man är över 30?