• delirious

få nya vänner när man är över 30?

Nu har detta inte något att göra med giftermål men dock med relationer..alltså, både jag och min sambo är separerade med barn från tidigare förhållanden.Jag har flyttat från min ort till hans och är studerande så jag har inga arbetskollegor, flertalet av hans vänner tappade han i och med separationen från sitt ex..Så nu till min fundering, hur gör man som vuxen? Hur lär man känna nytt folk?..barn kan ju bara gå fram till varann i lekparken å så vips känner dom varann...Tror kvinnorna skulle titta lagomt snett på mig om jag haffade dom på coop och började leka kompis :)...men seriöst någon som vet, hur gör man ?

• Svar på tråden få nya vänner när man är över 30?
  • agtiwi

Jadu, det är inte lätt. Era barn är inte med i någon klubb eller pysslar med något på fritiden som kräver förälders engagemang? I så fall kanske det kan vara en väg att få kontakt med andra.

• konstigabaralillajag

Jag flyttade till en ny ort. Går hemma och träffar inte så mycket folk. Kände inte många men tack vare/med hjälp av barnen har jag hittat nya vänner. De bryter isen, vill leka med den och den och på så sett får man kontakt med nya och kanske leder det till en närmare vänskap...

• delirious

jo våra barn har ju gett oss mer kontakter...men vi bor ute på landet så lekkamrater finns inte så mycket här...Men men visst absolut, barnen ger mer kontakter :)
    tack för svar.....

• wiii

En liten "kontaktannons" här på bt kanske? verkar ju vara flera som träffar andra på samma ort för att prata bröllopsplaner och liknande :)

• Hofsan

Börja med en ny hobby/föreningsverksamhet. Själv har jag börjat hoppa fallskärm och skaffat många nya vänner i den klubben.

• didis

Föreningar o kvällskurser är bra ställen att träffa nytt folk och det kan bli en naturligt sätt att umgås. Eller bestäm med någon kollega/kursare att äta lunch tillsammans en gång/månad (funkat bra för mig som varit egenföretagare och då fått chans att träffa lite mer folk).

På keramik/målnings/silversmides-kursen: "har du sett utställningen där o där, skall vi gå dit tillsammans någon dag o ta en fika efteråt?" är en bra början.

Det riktigt svåra tycker jag är att hålla kontakten med vännerna, alla har fullt upp med aktiviteter på helgerna så det kan vara svårt att hinna med att träffas. Flera håller jag kontkat med via facebook och mejl men hinner alltför sällan träffas.

• passionsblomman

Barnen är verkligen en jättemöjlighet, där kan man fundera ut allt möjligt bara man vill.
    Vi kom nya till vår ort precis runt 30 och fick vår son innan vi bott här ett år.
    Mammagruppen, dagis, fritids och skola, fotboll, brottning och annat sonen varit med i har givit både massor av bekantskaper men även flera vänner.

Vi bor också ute på landet men lite grannar finns och bland dem har flera kommit nya precis som vi, så i den mån vi vill umgås i området så har vi de kontakterna med.

Ett sätt att få snabbare kontakt är att gå med i styrelse/festkommité eller liknande för småstugeförening/föräldraråd/båtklubben/vägföreningen osv osv.

Man får medvetet jobba på att kliva fram i det sociala och öppna upp för kontakt.
    Det är ibland lite jobbigt och man vill inte göra om det hur många ggr som helst i livet, men ni båda är i en tid och ålder då det faktiskt inte är så ovanligt med lite nya förutsättningar och nytt nätverk. Ni har alla möjligheter!

• bimpim

Jag önskar jag visste, för jag funderar också själv. Har ganska nyligen flyttat till Sthlm och det är svårt att finna vänner.. Bästa och mest naturliga sättet känner jag är via en redan befintlig vän. Gemensamma bekanta alltså. Men då måste man ju ha en vän till att börja med :)

• Heloise

Jag tycker du har fått bra tips av de andra men jag tänkte bara berätta en liten grej angående haffa på COOP.

Jag jobbar i kassan på ICA och en av mina kunder som jag pratat så där socialt på jobbet med i iaf 6 månader, frågade mig en kväll om jag ville komma hem till henne på en fika, för att hon tyckte jag var trevlig och hon trodde att vi kunde bli vänner, bara att hon vågade fråga en sådan sak i mellanmjölkens land fick mig att inse att hon hade kvaliteter som jag gillar hos en vän.

Nu är hon och hennes blianvde man, bra kompisar till mig och min m2b och de kommer på vårt bröllop och hon kallar mig sin ICA Love story( hon är Eng) så sensmoralen är att om man vågar tänka utanför sina vanliga ramar så kan man vinna mkt.

• Pingstdagen2010

Vilken solskenshistoria, Heloise! Man kan verkligen finna vänner på oväntade ställen!

Svar på tråden få nya vänner när man är över 30?