• Miss Sofie

Nån som gift sig med en engelskman, amerikanare, australienare etc?

Hej,

Är det någon som har gift sig med en engelskman, amerikanare, australienare etc som kan komma med lite tips?

Min kille e från England å jag är svensk så kommer att vara både svenska och engelska gäster. Är det nån som kan ge mig lite tips?

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Nån som gift sig med en engelskman, amerikanare, australienare etc?
  • soffi73

Jag kommer ocksa ga in med min pappa. Min kille vill pa inga vilkor se en minsta glimt av min klänning innan dess sa jag maste ha den hängandes hemma hos min Brudtärna sa han inte kan se den. Han tycker det är jättekonstigt att man i Sverige oftast ser bruden i klänning och allt innan cermonin och att man gar in tillsammans.
    Vi kommer ha vigseln helt pa engelska med engelska psalmer. För oss föll det sig mest naturligt att ha det sa da endast 8 gäster pa bröllopet är svenskar som alla pratar bra engelska, resten antingen engländare, irländare, amerikanare etc etc

• TinkerBelle

Just den biten har vi löst så att min blivande står på kyrktrappan och väntar på mig när kyrkklockorna börjar ringa.

Min far är inte närvarande i mitt liv och att gå ensam ner för alltargången vet jag inte om jag skulle klara.

soffi73 skrev 2009-06-26 09:37:44 följande:
    Jag kommer ocksa ga in med min pappa. Min kille vill pa inga vilkor se en minsta glimt av min klänning innan dess sa jag maste ha den hängandes hemma hos min Brudtärna sa han inte kan se den. Han tycker det är jättekonstigt att man i Sverige oftast ser bruden i klänning och allt innan cermonin och att man gar in tillsammans.Vi kommer ha vigseln helt pa engelska med engelska psalmer. För oss föll det sig mest naturligt att ha det sa da endast 8 gäster pa bröllopet är svenskar som alla pratar bra engelska, resten antingen engländare, irländare, amerikanare etc etc
  • Miss Sofie

Hej igen,

Jag sitter å funderar på vad vi ska ha i festprogrammet och jag tänkte ha en liten "Du vet att du är svensk/engelsk när..."
    och jag behöver lite hjälp.

Än så länge kommer jag på detta:

Du vet att du är svensk när...
    - du gillar att sätta ihop möbler
    - du tycker att Schlagerfestivalen är viktigare än OS
    - du tar av dig skorna när du går in i någons hus
    - du tycker det är helt normalt hoppa runt en stång klädd i blommor och låtsas att du är en groda på Midsommar

Du vet att du är engelsk när..
    - all din mat är friterad
    - fotboll är viktigare än allt annat
    - du tycker att din England-tröja passar vid alla tillfällen (inkl bröllop)

Nån annan som kommer på nåt?

• Moirie

Du vet att du är svensk när...
    - du skakar hand med alla för att hälsa, oavsett om det är 2 eller 200 personer på tillställningen.

Du vet att du är engelsk när..
    - dina favoritefterrätter står sig i åratal, eftersom de innehåller en massa gelatin eller torkad frukt.

• Moirie

Skoj att läsa om hur andra tänker göra! Trodde jag var ganska ensam här

Min brittiske Bm och jag har valt en kombination av traditioner.

Engelsk tårta (eventuella rester kommer överleva oss båda med tanke på innehållet)
    Engelsk tradition för ringar (bara jag bär förlovningsring, båda kommer bära vigselring)
    Engelska och svenska psalmer (ej valt än. Kom gärna med tips som passar för vinter!)
    Svensk bordsformering
    Svenska taltraditioner
    Gå tillsammans in från kyrkporten (BM mycket lättad över detta. Hans mardröm var att stå ensam där framme och vänta)
    Vi hoppas på att ceremonin kan vara på två språk men om det inte går kommer vi skriva ut en översättning för de engelskspråkiga.

All text (kyrkprogram, festprogram) kommer vara på två språk.

• LB5

Jag ska gifta mig med min Amerikan den 22 Augusti i Sverige, vi kommer också ha en kombination av traditioner, vi kommer t.ex ha bridesmaids and groomsmen och Amerikansk tårta, men kör svenska taltraditioner... känns lite som om vi får det bästa av två världar

• TinkerBelle

Vi gifte oss i helgen och gjorde precis som ni planerar utom tårtan - har lite svårt för smaken.

Cermonin var det vår präst som kom med förslag på vilka delar som kunde vara på engelska. Resten översatte jag, men det var ett pyssel så var ute i god tid.

Min make väntade på mig på kyrktrappan och jag kom runt hörnet när klockringningen startat.

Allt funkade utmärkt och alla var nöjda och glada.

Moirie skrev 2009-07-07 15:18:21 följande:
    Skoj att läsa om hur andra tänker göra! Trodde jag var ganska ensam här Min brittiske Bm och jag har valt en kombination av traditioner.Engelsk tårta (eventuella rester kommer överleva oss båda med tanke på innehållet)Engelsk tradition för ringar (bara jag bär förlovningsring, båda kommer bära vigselring)Engelska och svenska psalmer (ej valt än. Kom gärna med tips som passar för vinter!)Svensk bordsformeringSvenska taltraditionerGå tillsammans in från kyrkporten (BM mycket lättad över detta. Hans mardröm var att stå ensam där framme och vänta)Vi hoppas på att ceremonin kan vara på två språk men om det inte går kommer vi skriva ut en översättning för de engelskspråkiga.All text (kyrkprogram, festprogram) kommer vara på två språk.
  • SofieochJamie

Ja Grattis. Min MB ska också ha Jaquette, välldigt engelskt. Men vi ska nog hyra den från England då det endast koster £65 istället för ca 2000kr här i sverige. Vi ska ner nu på besök så han kan prova då så tar hans familj med den hit.
    Gick allt bra med de olika delarna på Svenska/Engelska? Något tipps som man bör tänka på?
    Jag antar att ni fotades efter vigseln då, vad gjorde gästerna medans de väntade och hur länge var ni borta?

• TinkerBelle

Vi funderade på att hyra från england då det skiljer sig väldigt i priset, men allt pyssel runt med att prova ut och vad gör man om det blir fel? Inte läge att ringa upp uthyraren i englad då..

Vi fotades direkt efter vigseln, utanför kyrkan först.
    Tips - gör en lista med vilka grupper ni vill bli fotade med. Prioritera med dem viktigaste grupperna först. Ge besttman/bridesmaid i uppgift att samla de olika grupperna för att det ska gå så smidigt som möjligt.

Sen hade vi brudskål på en gräsplätt nära kyrkan innan alla gäster begavs sig till hotellet vi skulle ha festen på.
    Eftersom alla skulle sova över så passade vi på att ta våra "bröllopsfoton" medans gästerna checkade-in. Sen fick dem en välkomstdrink när dem väntade på oss.
    Tips - Åk till den plats ni ska ta bilderna i förväg så att ni vet hur det ser ut och var det passar att ta bilder. Går så mycket snabbare!

SofieochJamie skrev 2009-07-07 15:45:36 följande:
    Ja Grattis. Min MB ska också ha Jaquette, välldigt engelskt. Men vi ska nog hyra den från England då det endast koster £65 istället för ca 2000kr här i sverige. Vi ska ner nu på besök så han kan prova då så tar hans familj med den hit. Gick allt bra med de olika delarna på Svenska/Engelska? Något tipps som man bör tänka på?Jag antar att ni fotades efter vigseln då, vad gjorde gästerna medans de väntade och hur länge var ni borta?
Svar på tråden Nån som gift sig med en engelskman, amerikanare, australienare etc?