• Miss Sofie

    Nån som gift sig med en engelskman, amerikanare, australienare etc?

    Hej,

    Är det någon som har gift sig med en engelskman, amerikanare, australienare etc som kan komma med lite tips?

    Min kille e från England å jag är svensk så kommer att vara både svenska och engelska gäster. Är det nån som kan ge mig lite tips?

    Hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Nån som gift sig med en engelskman, amerikanare, australienare etc?
  • TinkerBelle

    Gifter mig om 9 dagar med en Engelsman.

    Börja med att bestämma er för vad som är viktigt för er.
    Vill ni ha borglig vigsel eller gifta er i kyrkan?
    Vilka traditioner är viktiga för dig vilka är viktiga för honom?
    Språket ger sig automatiskt allt eftersom ni planerar.

    Vi kommer att ha en kyrklig vigsel. Prästen kommer att prata både svenska och engelska. Tex. kommer frågorna om syftet ( Tager du xx denna?.) att vara på engelska och likaså löftena.

    Den efterföljande festen middagen kommer att följa svenska traditioner när det gäller tex. tal. I England håller endast brudens far, brudgummen och bestman tal, men enligt svensk tradition kan vem som helst hålla tal. Vi kommer ha festhäften med sång och annat.

    Bästa rådet jag kan ge dig är att sätta dig in i hur din blivande makes hemlands traditioner ser ut och sen välja vad som passar er bäst. Plocka russinen ur kaakn när du nu har chansen!

    Lycka till

  • soffi73

    Jag gifter mig den 8 Augusti med en engelsman. Vi ska gifta oss i England.

    Vi har gjort sa som Tinkerbell, plackat russinen ur kakan sa att säga. Vi kommer ex ha den engelska traditionen att endast brudens far, brudgummen och bestman haller tal. Sen har vi en toastmaster som vart hotel arrangerat som kommer halla i alla tradarna och jag vet att mina brudtärnor kontaktat honom för att de ville ha in lite svenska inslag med lekar etc.

    I Sverige är det väl vanligast att man sitter i en hästsko med bordplaceringen eller har avlanga bord, i England har de alltid runda bord och det kommer vi ocksa ha( fast jag vet att det blir vanligare i Sverige nu ocksa).

    Ska ni gifta er i Sverige eller i England?

  • SofieochJamie

    Sitter i samma sitt som er. Jag och min engelsman gifter oss i Maj och jag försöker klura ut hur vi ska ha det. men det blir nog en blandning men troligtvis inte så många av de engelska traditionerna. Sa till mannen att om jag ska gå ner till altaret själv alt. med min pappa så kommer jag störtlipa hela vägen ner. behöver nog hans stöd så vi ska gå ner tillsammans. Man kanske kan förklara lite svenska traditioner i vigselprogrammet eller festprogrammet så att de engelska gästerna förstår vad vi sysslar med :)

  • TinkerBelle

    Vi har gjort en kompromiss. Min blivande kommer att stå på kyrktrappan och vänta på mig när klockorna börjar att ringa.
    Han får "that moment" när han ser mig för första gången innan vigseln.

    Vi kommer också att ha ett vigselprogramm helt på Engeslka så att de engelska gästerna kommer att förstå.

    Efter som vi ha kyrko vigsel har vi valt ut två psalmer/hymner (plus den blomstertid..) som finns i båda länderna.


    SofieochJamie skrev 2009-06-25 11:08:29 följande:
    Sitter i samma sitt som er. Jag och min engelsman gifter oss i Maj och jag försöker klura ut hur vi ska ha det. men det blir nog en blandning men troligtvis inte så många av de engelska traditionerna. Sa till mannen att om jag ska gå ner till altaret själv alt. med min pappa så kommer jag störtlipa hela vägen ner. behöver nog hans stöd så vi ska gå ner tillsammans. Man kanske kan förklara lite svenska traditioner i vigselprogrammet eller festprogrammet så att de engelska gästerna förstår vad vi sysslar med :)
  • TinkerBelle

    Är väl lite så att valet av land är delvis avgörande hur vigseln kommer att se ut. Man kan om man vill gifta sig i svenska kyrkan i London...

    Fast om vi hade valt England hade det nog blivit en borglig vigsel. Engelsmännen har hunnit så myckt längre med utformingen av den borgliga vigseln och dem jag sett har varit riktigt fina.


    soffi73 skrev 2009-06-25 11:00:25 följande:
    Jag gifter mig den 8 Augusti med en engelsman. Vi ska gifta oss i England.Vi har gjort sa som Tinkerbell, plackat russinen ur kakan sa att säga. Vi kommer ex ha den engelska traditionen att endast brudens far, brudgummen och bestman haller tal. Sen har vi en toastmaster som vart hotel arrangerat som kommer halla i alla tradarna och jag vet att mina brudtärnor kontaktat honom för att de ville ha in lite svenska inslag med lekar etc. I Sverige är det väl vanligast att man sitter i en hästsko med bordplaceringen eller har avlanga bord, i England har de alltid runda bord och det kommer vi ocksa ha( fast jag vet att det blir vanligare i Sverige nu ocksa).Ska ni gifta er i Sverige eller i England?
  • Miss Sofie

    Vi ska gifta oss i Sverige.
    Min kille tycker att den svenska "tal-traditionen" är lite konstig men vi kommer ändå att köra den. Jag tänker inte förbjuda folk att hålla tal om dom verkligen vill.

    Jag kommer att gå in med min pappa.
    Vi kommer att göra 2 festprogram, ett på engelska och ett på svenska, kommer även att ha en liten ordlista i den.

    Kommer nog ha vigseln (borgelig) på engelska, de flesta förstår ju engelska.

    Korten kommer vi att ta efter vigseln, vi kommer inte se varandra innan :)

    Funderar även på att ha lite mer engelskt på festen, alltså att man har de närmsta familjen och vännerna på middagen och sen kommer flera på festen.

  • JosieJose

    Jag är förlovad med en engelskman och vi gifter oss nästa år. Vi kunde inte enas om sverige/england så vi valde grekland.
    Det kommer bli en borgerlig vigsel på grekiska och översatt till engelska.
    Vi kommer ha svenska traditioner när det gäller tal och lekar osv. Vi kommer sätta ihop en hemsida och lägga in information om traditoner och annt gällande bröllopet och också info om ön vi ska till.

  • EM ikström

    Jag gifter mig med en skotte i september. Vi gifter oss i Skottland, så vigseln blir på engelska. Tal får hållas på valfritt språk (men jag är rädd att pappa kommer att försöka hålla sitt tal på engelska. Suck.) Min tärna behärskar engelska väl, så hon kommer att översätta lite lätt, iaf för mina föräldrar. Annars har jag inte tänkt så mycket på ev. språkförbistring. Jag tror att de flesta behärskar engelska rätt väl. Fast min blivandes släkts skotska kan vara lite...grumlig.

    Funderar däremot över psalmer just nu. Vi ska träffa prästen på torsdag, så jag vill vara lite förberedd. Tinkerbelle: vilka psalmer har ni valt som är samma på båda språken (eller melodierna iaf)? Det vore trevligt om det är psalmer alla känner igen.

  • londontjejen

    Jag gifter mej den 29 aug med en walesare.
    Vi gifter oss borgerligt i Sverige o kommer att blanda de engelska o svenska traditionerna. Det ar ganska manga gaster fran england mer an svenskar sa det blir val en hel del engelska.
    Vi har skippat saker som brudvalsen (bara skont tycker jag) men kor tal pa svenskt satt.
    Ceremonin kommer att va pa svenska sa det ska bli intressant eftersom att min blivande ej kan sa mkt svenska. Han far val ova sig lite innan. Kanns bra att det ar borgerlig vigsel eftersom att det ar mindre snack da.
    Tankte gora en gast presentation men ej vigsel program o har ej bestamt om den ska va pa bada spraken el ej ??

  • TinkerBelle

    Vi ska bla ha Psalm 181 Nu är det morgon /Hymn - Morning has broken samt Psalm 231 Oändlig nåd /Hymn Amazing Grace.

    EM ikström skrev 2009-06-25 23:54:51 följande:


    Jag gifter mig med en skotte i september. Vi gifter oss i Skottland, så vigseln blir på engelska. Tal får hållas på valfritt språk (men jag är rädd att pappa kommer att försöka hålla sitt tal på engelska. Suck.) Min tärna behärskar engelska väl, så hon kommer att översätta lite lätt, iaf för mina föräldrar. Annars har jag inte tänkt så mycket på ev. språkförbistring. Jag tror att de flesta behärskar engelska rätt väl. Fast min blivandes släkts skotska kan vara lite...grumlig.Funderar däremot över psalmer just nu. Vi ska träffa prästen på torsdag, så jag vill vara lite förberedd. Tinkerbelle: vilka psalmer har ni valt som är samma på båda språken (eller melodierna iaf)? Det vore trevligt om det är psalmer alla känner igen.
Svar på tråden Nån som gift sig med en engelskman, amerikanare, australienare etc?