• GladaEmma

Framkallning foto systemdigitalkamera / VARNING Fujidirekt

Vill bara skicka ut en liten varning till alla brudar...och dessutom få ur mig lite ilska...

Vi hade två underbart duktiga fotografer på vårt bröllop som tog en massa bra foto med sina systemdigitalkameror. Vi skickade iväg en massa av dessa till Fujidirekt för framkallning.

Till min stora lycka fanns dessa i brevlådan redan idag, men lyckan blev kort. När jag kommer in och öppnar påsarna är fotona i en jättekonstig storlek: 11x17. Har ALDRIG sett denna storlek förr. Vi har framkallat hos dem förr och alltid fått storleken 11x15, så sådant album hade jag tidigare idag köpt till fotona. Det funkar ju inte alls! Fotona sticker ut nästan 2 cm ut fotofickorna ju! Ser jättefult ut och fotona kommer skadas - så kan vi ju inte ha det!

Enligt Fujidirekts hemsida är förklaringen till storleken att de är tagna med systemdigitalkamera. Då tänkte ju lilla jag: Jaja, då är det ju bara att gå och köpa ett album för foto med denna storlek. Men tji fick jag... Ringde till en fotobutik i stan och de blev alldeles paff och sa "Vad är det för någon konstig storlek? Ni kan inte ha framkallat fotona här." "Nä, sa jag, det har vi inte. Vi har beställt dem på nätet." Butiken upplyste mig då om att de aldrig framkallar i denna storlek pga att det inte finns några album för denna storlek!!! Han sa att de alltid framkallar foto från systemdigital i "gamla" storleken 10x15 för att det ska finnas passande album...

ALLTSÅ INGA ALBUM TILL DENNA STORLEK!?!?!? Men hur f'n kan man då tycka att det är okej att framkalla i denna storlek??? Jag är så sjukt förbannad!!! Och tror ni att man kan få tag på någon på deras kundtjänst!? NÄ, självklart inte. Jag har suttit i kö i fyra omgångar och när de väl kopplar fram så är det ingen som svarar utan man sitter där och väntar och helt plötsligt kommer det in en röst som säger "ingen kan ta ditt samtal just nu, försök igen senare". GRRR!!!

Ska försöka få tag i dem på måndag igen och försöka reklamera fotona. Om inte detta går är våra alternativ:
    1) Köpa ett album med pappark och sitta och sätta fotohörn på samtliga 300 foto. Detta kommer ju inte alls ta lång tid... Det blir nog tyvärr svårt att njuta av att sätta in dem i albumet =(
    2) Lägga undan dessa foto och gå till fotobutiken och framkalla dem i en storlek som det finns fotoalbum till...

• Svar på tråden Framkallning foto systemdigitalkamera / VARNING Fujidirekt
  • ConnyD

tyvär kan det bli såhär. som fotograf kan man innan leverans fixa till bilderna så de håller rätt format, ofta 11 x 15. då slipper man konstiga beskärningar vid utskriften.

• HannaEl

Oj, det låter inte bra! Måste säga till min fotograf att hon ska anpassa mina bilder till rätt storlek!

Hoppas det löser sig för dig!

• MorKe

Hej Emma,
    En lösning kan på problemet kan vara att beskära de digitala fotonen i datorn. Då kan man få dem till "vanlig" storlek. Detta kan man göra med ett program som t.ex. Photoshop. Där kan man automatiskt beskära samtliga foton. Titta sedan bara igenom dem så att det ser bra ut.

• MimmiMama

Med risk för att få på pälsen här i tråden så tycker jag
    att du varnar för fel sak.
    Du borde varna för att inte glömma att hålla koll på storleken innan beställning istället för själva företaget.
    De har ju bara utfört din beställning och om korten håller en bra kvalitet så har de ju utfört sitt jobb korrekt.
    Sen att de är svåra att nå är ju en sak som man kan bli irriterad på.

• Pumpkin

Måste säga att jag håller med dig faktiskt.

MimmiMama skrev 2009-06-13 16:25:48 följande:
    Med risk för att få på pälsen här i tråden så tycker jag att du varnar för fel sak.Du borde varna för att inte glömma att hålla koll på storleken innan beställning istället för själva företaget.De har ju bara utfört din beställning och om korten håller en bra kvalitet så har de ju utfört sitt jobb korrekt.Sen att de är svåra att nå är ju en sak som man kan bli irriterad på.
  • Tojk

Instämmer

Tycker fujis hemsida i sig är lättsurfad och man hittar informationen enkelt. Detsamma gäller att innan man lägger beställningen så får man frågan om man vill att de ska beskära bilden eller inte och i vilken storlek man vill ha fotografierna i.

Med risk för att få på pälsen här i tråden så tycker jag att du varnar för fel sak.Du borde varna för att inte glömma att hålla koll på storleken innan beställning istället för själva företaget.De har ju bara utfört din beställning och om korten håller en bra kvalitet så har de ju utfört sitt jobb korrekt.Sen att de är svåra att nå är ju en sak som man kan bli irriterad på.
  • Linmag
    precis!!
  • GladaEmma

I stundens hetta är det lätt att rikta irritationen åt fel håll... Sorry om jag gjorde folk sura...

Men som sagt - håll koll så ni inte råkar ut för samma sak för när man väl får hem dem är det tråkigt om man tänkt sig något annat.

Kan dock meddela att jag efter mycket letande hittat fotofickor till just 11x17 foto. Japanphoto har sådana, så nu ska vi bara hitta några snygga pärmar att ha dem i. (här kom nästa "chock" dock måste jag berätta...hittade jättesnygga pärmar på Matton och köpte med en hem. tittade på kvittot när jag kom hem och upptäckte att den kostade 150:- !!! kostar pärmar verkligen så mycket? alltså vanliga A4 pärmar. haha - blev så paff! ska se om jag hittar några andra snygga, som inte kostar så himla mycket)

Ha det bra allihopa och lycka till med era foton - hoppas ni blir lika nöjda med dem som vi är =)

• MimmiMama

Ingen som är sur här inte

• tågjäntan

Där vi fotoade våra bröllopsbilder (som dock var analoga) har vi framkallad både från kompakt och system kameror. (De är återförsäljare för Fuji.) De berättade redan när vi beställde att det är olika storlekar. Och de hade olika album för detta, om jag minns rätt.
    Nu vet jag inte vart ni bor, men affären heter Atelje Nova och ligger i Göteborg.

• GladaEmma

Bor nere i Malmö och har tyvärr inte hittat något passande album. Har dock som sagt hittat fotofickor så det löste sig ändå =)

tågjäntan skrev 2009-06-15 19:04:39 följande:
    Där vi fotoade våra bröllopsbilder (som dock var analoga) har vi framkallad både från kompakt och system kameror. (De är återförsäljare för Fuji.) De berättade redan när vi beställde att det är olika storlekar. Och de hade olika album för detta, om jag minns rätt. Nu vet jag inte vart ni bor, men affären heter Atelje Nova och ligger i Göteborg.
Svar på tråden Framkallning foto systemdigitalkamera / VARNING Fujidirekt