• GladaEmma

Framkallning foto systemdigitalkamera / VARNING Fujidirekt

Vill bara skicka ut en liten varning till alla brudar...och dessutom få ur mig lite ilska...

Vi hade två underbart duktiga fotografer på vårt bröllop som tog en massa bra foto med sina systemdigitalkameror. Vi skickade iväg en massa av dessa till Fujidirekt för framkallning.

Till min stora lycka fanns dessa i brevlådan redan idag, men lyckan blev kort. När jag kommer in och öppnar påsarna är fotona i en jättekonstig storlek: 11x17. Har ALDRIG sett denna storlek förr. Vi har framkallat hos dem förr och alltid fått storleken 11x15, så sådant album hade jag tidigare idag köpt till fotona. Det funkar ju inte alls! Fotona sticker ut nästan 2 cm ut fotofickorna ju! Ser jättefult ut och fotona kommer skadas - så kan vi ju inte ha det!

Enligt Fujidirekts hemsida är förklaringen till storleken att de är tagna med systemdigitalkamera. Då tänkte ju lilla jag: Jaja, då är det ju bara att gå och köpa ett album för foto med denna storlek. Men tji fick jag... Ringde till en fotobutik i stan och de blev alldeles paff och sa "Vad är det för någon konstig storlek? Ni kan inte ha framkallat fotona här." "Nä, sa jag, det har vi inte. Vi har beställt dem på nätet." Butiken upplyste mig då om att de aldrig framkallar i denna storlek pga att det inte finns några album för denna storlek!!! Han sa att de alltid framkallar foto från systemdigital i "gamla" storleken 10x15 för att det ska finnas passande album...

ALLTSÅ INGA ALBUM TILL DENNA STORLEK!?!?!? Men hur f'n kan man då tycka att det är okej att framkalla i denna storlek??? Jag är så sjukt förbannad!!! Och tror ni att man kan få tag på någon på deras kundtjänst!? NÄ, självklart inte. Jag har suttit i kö i fyra omgångar och när de väl kopplar fram så är det ingen som svarar utan man sitter där och väntar och helt plötsligt kommer det in en röst som säger "ingen kan ta ditt samtal just nu, försök igen senare". GRRR!!!

Ska försöka få tag i dem på måndag igen och försöka reklamera fotona. Om inte detta går är våra alternativ:
    1) Köpa ett album med pappark och sitta och sätta fotohörn på samtliga 300 foto. Detta kommer ju inte alls ta lång tid... Det blir nog tyvärr svårt att njuta av att sätta in dem i albumet =(
    2) Lägga undan dessa foto och gå till fotobutiken och framkalla dem i en storlek som det finns fotoalbum till...

• Svar på tråden Framkallning foto systemdigitalkamera / VARNING Fujidirekt
  • wiicky

Åh, vad tråkigt! Ibland undrar man hur företag tänker, de blir ju inte mer poppis för att de framkallar i ett format som "inte finns". Blev ni inte upplysta om formatet när ni beställde?

• AbbiesMamma

Jag förstår att ni är upprörda.. men tyvärr så är det nog upp till er att se till att bilderna är i rätt storlek när dom framkallas. När man skickar in kort (på de flesta sidor jag beställt ifrån iaf) får man antingen välja att beskära korten alt. framkalla i original storlek. Tycker eran fotograf dessutom borde ha påpekat detta.. han/hon måste ju ha vetat om att detta skulle kunna hända.

Hoppas det löser sig i slutändan så ni inte behöver betala
    för nya framkallningar.

• JoPe2009

Jag har aldrig använt Fujudirekt själv, men här kan du i alla fall läsa om deras storlekar, www.fujidirekt.se/asp/_customerservice/pappersstorlekar_format.asp .

Är du van att beställa dina bilder i 11x, får du tydligen alltid digitalt format (variabel längd)och den här gången blev det ju annorlunda än vad du är van vid för du har väl själv en kompaktkamera verkar det som fastän de här bilderna togs med en systemkamera. Du skulle nog ha valt ett annat alternativ helt enkelt.

Jag måste nog därför också säga att jag tycker det är svårt att säga att de har gjort fel, även om jag förstår att det är irriterande att inte ha uppmärksammat det innan! Men hoppas att ni får till det bra till slut!

• GladaEmma

Jag har hittat information om pappersstorlekarna i efterhand på deras hemsida, men den är väldigt väl gömd tycker jag. Letade efter informationen innan beställningen men hittade den inte då. Anledningen till att jag hittade den nu var att jag skrev ett mejl till deras kundtjänst och då kom det upp en sida "hittar du ditt svar här" och där var sådan information jag aldrig sett på deras sida förr.

Man kan välja 10x oxå på deras sida, men vi har gjort det en gång tidigare och beskärningarna som då gjordes blev utkassa (t.ex. några halva huvuden osv)!

AbbiesMamma skrev 2009-06-12 18:38:31 följande:
    Jag förstår att ni är upprörda.. men tyvärr så är det nog upp till er att se till att bilderna är i rätt storlek när dom framkallas. När man skickar in kort (på de flesta sidor jag beställt ifrån iaf) får man antingen välja att beskära korten alt. framkalla i original storlek. Tycker eran fotograf dessutom borde ha påpekat detta.. han/hon måste ju ha vetat om att detta skulle kunna hända.Hoppas det löser sig i slutändan så ni inte behöver betala för nya framkallningar.
  • Lakritsbåten

Usch så trist. Så vill man ju inte ha det! En potentiell lösning på det trista problemet - använd fotoalbum med släta sidor och klistra alt använd "hörn"(och om ni eller någon annan vill kan man ju scrappa lite...)

• therese182

gå in på tex gallerix och be dom skära kanterna då?

• Pentan

13x19 verkar vara ett mått som förekommer en del, kan det fungera?

Svar på tråden Framkallning foto systemdigitalkamera / VARNING Fujidirekt