• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • anja1661

jag hade tackat ja till min brors bröllop eftersom det e en sån speciell dag! visst kan de tkännas trist av olika anledningar men det e ju ändå hans stora dag!! och 500kr är inte mycket i bröllopssammanhang. det skulle nog min present iannat fall kosta....

• 090208

Ja, dom vill val inte ha present OCKSA? Eller har jag missat nat...

• Nynaeve
    090208 skrev 2009-06-14 09:51:58 följande:
    Haha, påminde du inte bruden om kuvertavgiften??
    Nej, det gjorde jag inte. Jag var nog för chockad för det.
  • mindag2009

Måste fråga?
    Tar folk betalt för sina bröllop!

Vi har ca 250 pers på vårat bröllop och skulle ALDRIG komma på att ta betalt av dom.

• Taha

Synd att han inte kollade datumet med dig eftersom ni trots allt är syskon. Kanske var detjust därför han missade att göra det. Jag skulle röjt allt i min kalender om min bror gifte sig. Sen hoppas jag att han förvarnar så att jag inte behöver betala för en inbokad resa som jag blir tvungen att skippa.

Kostnad på 500/pp samt resa är ingenting om det är min brors bröllop. Men jag har även när jag var student och levt som knaprigast alltid prioriterat nära vänners bröllop på andra sidan jorden trots att kostnaden landar över 10'000. En relation kan inte värdesättas i pengar. Men naturligtvis måste den som bjuder dig räkna med att du kanske inte kan eller vill lägga ut beloppet.

• 090208

OT (sorry):
    Forresten, vad var ursakten for att inte ga? Sa ni arligt att det var for dyrt?
    Jag haller med dig, bor sjalv pa on men hade nog anda inte gatt (beror pa vad man har for relation dock) nar man vill ha dyra presenter OCH kuvertavgift. Verkar vara markvardigt folk...

Nynaeve skrev 2009-06-14 11:51:34 följande:
    Nej, det gjorde jag inte. Jag var nog för chockad för det.
  • 090208

Na, men da skippar man ju presenterna istallet. Sa da blir det plus minus noll...
    Om man har det knapert av nan anledning ar det en bra losning om man anda vill ha en massa folk och middag, om det ar det man drommer om.
    Ska sjalv inte gora sa, men jag forstar t.ex studenter eller andra som inte vill vanta pa att spara ihop pengar (kanske har blivit pa tjocken och vill gifta sig innan barnet anlander t.ex).
    I ett sant fall hade jag garna lagt ut nagra hundringar sa vannerna far ha sitt brollop dom dromt om.

Men att onska sig presenter oxa funkar ju inte!!

mindag2009 skrev 2009-06-15 13:19:44 följande:
    Måste fråga?Tar folk betalt för sina bröllop!Vi har ca 250 pers på vårat bröllop och skulle ALDRIG komma på att ta betalt av dom.
  • mindag2009
    090208 skrev 2009-06-15 17:33:29 följande:
    Na, men da skippar man ju presenterna istallet. Sa da blir det plus minus noll...Om man har det knapert av nan anledning ar det en bra losning om man anda vill ha en massa folk och middag, om det ar det man drommer om.Ska sjalv inte gora sa, men jag forstar t.ex studenter eller andra som inte vill vanta pa att spara ihop pengar (kanske har blivit pa tjocken och vill gifta sig innan barnet anlander t.ex).I ett sant fall hade jag garna lagt ut nagra hundringar sa vannerna far ha sitt brollop dom dromt om.Men att onska sig presenter oxa funkar ju inte!!
    Oj, det var något nytt för mig! Men om man inte har råd då var man väll gifta sig helt utan kostnader då.
    Man kan väll inte begära att sina gäster ska betala för att komma på fest.
    Jag har verkligen tackat vänligt men bestämt nej till ett sådant bröllop! Ska jag betala för maten jag själv inte får välja? Om det tex hade varit att paret gifte sig i rådhuset och sedan går alla ut och äter middag på restaurang och att alla väljer fritt vad man vill äta tycker jag att det är helt ok.
  • Betty Boop augusti2009

Håller helt och hållet med.
    Tycker det är väldigt konstigt att man "bjuder" på bröllopsfest som gästen ska betala. Trodde inte heller det var sant förut. Skäms lite.

mindag2009 skrev 2009-06-15 18:38:31 följande:
    Oj, det var något nytt för mig! Men om man inte har råd då var man väll gifta sig helt utan kostnader då.Man kan väll inte begära att sina gäster ska betala för att komma på fest. Jag har verkligen tackat vänligt men bestämt nej till ett sådant bröllop! Ska jag betala för maten jag själv inte får välja? Om det tex hade varit att paret gifte sig i rådhuset och sedan går alla ut och äter middag på restaurang och att alla väljer fritt vad man vill äta tycker jag att det är helt ok.
  • mindag2009

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 20:58:41 följande:

Håller helt och hållet med.Tycker det är väldigt konstigt att man "bjuder" på bröllopsfest som gästen ska betala. Trodde inte heller det var sant förut. Skäms lite.
    Precis då BJUDER man ju inte på bröllop. Då ber man att folk kommer och betalar!
    Big no no för min del.
Svar på tråden Gör man så?