• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • agtiwi

Jag tycker det är konstigt att ha menyn spikad om varje person ska betala hela sitt egna kuvert, då borde det finnas åtminstone 2-3 menyer att välja bland. Helt ok att brudparet sätter hela sin meny själva om de bekostar hela eller en del av varje kuvert.

• Fjällbruttan

Hmm... klurigt det här!
    Priset för en trerätters på restaurang exkl. dryck är ganska rimlig,(förrätt 125, varmrätt 250, efterrätt 125, om det är en "finare" restaurang) men jag förstår att det är dyrt för er, det skulle det vara för de flesta. Helst som ni har en resa också att bekosta.

Vi har kuvertavgift, 200:-/pers, inkl dryck, barn under 16 gratis. Men vi är två ihopslagan hushåll och har absolut inget mer vi behöver till hemmet, men heller inte en fet ekonomi
    Reaktionen hos oss har varit positiv eftersom ingen hade haft en aning om vad de skulle gett oss annars
    Givetvis täcker inte kuvertavgiften allt, men en del i alla fall.

Sen har vi ordnat boende för våra gäster med 50:-/pers per natt.
    Och vi har gäster som tackat nej, för det är en lång resa och jag förstår dem fullständigt. Vi har vårt bröllop 4 juli, också mitt i semester, fast vi "varnade" släkten innan och skickade ut inbjudningarna i april...

Skulle nog välja alternativet som du funderade på, att vara med i kyrkan, skåla och fara hem.
    Nu har ju faktiskt avbrutit semestern och farit hem för detta, borde finnas förståelse för det!
    Lycka till

• shakynose

Nej så gör man verkligen inte! Tycker jag, alltså!

• 090208

När man tar kuvertavgift så är det väl vanligtvis in så mycket pengar?

Och varför gå till en så dyr restaurang? Spikat? Så om man inte vill ha förrätt eller efterrätt måste man ändå projsa? Eller?

• aikidoaasa

Själv är jag en av dem som anser att har man inte råd att bjuda på maten på sitt bröllop utan måste ha en kuvertavgift så ska man inte gifta sig så dyrt! Är det så som man ska hantera allt annat sedan i sin hushållsbudget... njae...
    Det är en sak med betalbar... efter middagen för att försöka hålla fyllan nere lite grann. Men i övrigt tycker jag att det är helt fel.
    Dessutom 500 spänn UTAN dricka!? Om de inte har råd att ha denna middag... hur tror de då att alla gästerna ska ha det?!

Ok, vi har ingen billig middag vi heller inplanerad. Kuvertpriset som vi betalar för ligger på 850 kr, då ingår ALLT i det priset: tårta, dricka trerätters etc... men den delen behöver INTE våra gäster betala för.

Dessutom är det inte snällt att komma med den sortens inbjudan med kort varsel... vissa måste spara pengar för att kunna ha råd med en sådan lyx så de personerna kan man lugnt räkna bort att komma.

Sorry, men jag flyger i taket när det handlar om sådana saker...

• papriken

uppdatering. Konfronterade dem och nämnde att det ev var lite i dyraste laget för oss. Självklart förstod de det men de kontrade med att detta var det bästa priset bland de de undersökt... då sa jag att det finns ju catering, men "då krävdes ju både lokal, personal och mer jobb" var svaret.. hmm ja, det är så det är med bröllop tänkte jag. Det roligaste kommentaren som min brorsa sa va: "ja men det är ju ett tag kvar så då har ni ju tid att spara"...

!!!!!!

Det handlar ju inte om att vi omöjligt kan betala, utan om att vi ska få välja vad vi vill göra med våra pengar!

• ettem

Hade vi inte haft råd att bjuda på middagen, så skulle jag helt klart ha kollat med våra närmaste först så att de verkligen hade haft möjlighet att komma och vara med hela dagen, och kanske letat efter ett billigare alternativ så att vi åtminstone kunde bjuda respektive föräldrar och syskon - för vår del är det allra viktigaste att att våra föräldrar och syskon med familjer är med oss... Det hade varit hemskt att känna att de var tvugna att tacka nej av ekonomiska skäl!!

• Aleta

Lite tråkigt att de inte tycker att deras gäster är värda lite jobb utan låter er betala för att de inte orkar.
    Det skulle vara mycket trevligare om ni betalade vad ett billigare bröllop hade kostat och de stod för delen som blir dyrare pga att de inte ids hålla ner priserna.

Hoppas att ni inte blir ovänner i alla fall, men om ni har en nära relation så kan du kanske säga att det inte känns helt OK. (Ni kanske t ex vill spara era pengar till ett bröllop där ni bjuder på maten. )

papriken skrev 2009-06-12 19:43:29 följande:
    uppdatering. Konfronterade dem och nämnde att det ev var lite i dyraste laget för oss. Självklart förstod de det men de kontrade med att detta var det bästa priset bland de de undersökt... då sa jag att det finns ju catering, men "då krävdes ju både lokal, personal och mer jobb" var svaret.. hmm ja, det är så det är med bröllop tänkte jag. Det roligaste kommentaren som min brorsa sa va: "ja men det är ju ett tag kvar så då har ni ju tid att spara"... !!!!!!Det handlar ju inte om att vi omöjligt kan betala, utan om att vi ska få välja vad vi vill göra med våra pengar!
  • MysanX

Å andra sidan så är det ju din bror! Är han inte värd dom pengarna?

papriken skrev 2009-06-12 19:43:29 följande:
    uppdatering. Konfronterade dem och nämnde att det ev var lite i dyraste laget för oss. Självklart förstod de det men de kontrade med att detta var det bästa priset bland de de undersökt... då sa jag att det finns ju catering, men "då krävdes ju både lokal, personal och mer jobb" var svaret.. hmm ja, det är så det är med bröllop tänkte jag. Det roligaste kommentaren som min brorsa sa va: "ja men det är ju ett tag kvar så då har ni ju tid att spara"... !!!!!!Det handlar ju inte om att vi omöjligt kan betala, utan om att vi ska få välja vad vi vill göra med våra pengar!
  • Fenixx

man tycker kanske det är lite väl sent med inbjudan då det är nu precis vid semestertiden börjar för folk.

sen hade det kanske sett bättre ut om dem skrev ut att alla går och äter och det finns 2-3 rätter att välja imellan än att skriva ut 500kr, som ändå blir mycket pengar om man är 2st som ska dit.

Svar på tråden Gör man så?