• Mia 77

Vem friade och hur gick det till?

Bara nyfiken på hur just ditt frieri gick till och vem utav er som friade?

• Svar på tråden Vem friade och hur gick det till?
  • brud27juni

Vi åkte till Italien för att hälsa på en vännina som skulle gifta sig året därpå och vi ville ju självklart träffa hennes m2b. (tyvärr blev det inget av deras bröllop) Vi flög till Rom först där jag trodde han skulle fria. (Kände att det var något på g)Rom är ju "min" stad.. Efter det åkte vi till min vännina på Sicilien och spenderade en weekend där...inget hände där heller. Tågresa till Milano.. underbara dagar men inget frieri så jag slutade fundera vidare.. Vidare till Venedig (sååå underbar stad!) Jag såg den fiinaste ringen i ett fönster hos en juvelerare och hintade om bröllop då vi pratat om att gifta oss snart.. Inget.. Så en morgon var han borta (vi hade haft ett tjafs kvällen innan) Gick ensam och åt frukost och ringde honom sedan. Inget svar.. Efter 1 timme på fiket kom han. Så prommenerade vi iväg och han förklarade att han hade blivit tvungen att kolla mailen. (jobbar oavsett semester) Vi prommenerade runt och efter att ha tagit fotot på Marcus platsen satte vi oss ner på piazzan och drack ett glas vin.

M2b-> Vill du verkligen leva med mig
    (en ställd jag) -> Men det är väl klart, varför frågar du det?
    M2b-> Är du verkligen säker?
    (jag skrattar) -> Men det är väl klart. ;)

(M2b går ner på knä och jag förstår)

M2b-> Jag vet att du verkligen älskade ringen du såg men den kostar nästan som halva vår resa så jag köpte något annat ist.

(Jag gråter och säger att det spelar väl ingen roll)

M2b-> Vill du göra mig lyckligast i världen och dela resten av mitt liv med mig?

(Jag gråter vidare och klämmer fram ett ja.)

M2b-> Tar fram en ask och öppnar den.. Där ligger ringen..

Jag gråter mer och säger att han inte behövde..

Dagen efter åker vi tillbaka till Rom och äter en underbar middag. :)

Fan vilken karl jag har. Å han ska bli min 27 juni! Åhh

• Mörk Ängel
    MissTiny skrev 2009-05-25 22:37:00 följande:
    Jag och min sambo skulle gå och lägga oss. Jag hade redan klätt av mig och skulle hoppa i säng när han kom in i sovrummet. Han kom med nån dum kommentar om att det låg kläder överallt och vi behövde tvätta. Jag blev smått irriterad av påpekandet och ignorerade honom och försökte gå förbi honom, när han tog fram en ask ur fickan och sa: "Du är ingen bra tvätterska.. Vill du bli min fru istället?" Jaaa..
    Åh, det tyckte jag om!!! Vad charmigt!!

Jag hoppas på ett mysigt frieri när vi är i Madrid i sommar. Förhoppningsvis har han förstått pikarna om parken och picknick, men med honom vet man aldrig, han kan vara lätt trög på försiktiga hintar
  • UBW

Vi hade åkt på en sista-minuten-resa till medelhavet. Jag fyllde år och vi gick till en "finare" restaurang (i alla fall vad vi trodde) och vid efterrätten tog han min hand och sa att det är ju vi två, och skulle jag vilja gifta mig med honom. Måste säga att det nog fanns antydan till tårar i ögonen hos honom. Jag blev alldeles paff, hade trott att det skulle vara något som växte fram hos båda oss, att vi helt enkelt bestämde "nu gifter vi oss nästa sommar". Så lite chockad var jag allt! :)

• lindab87

Min sambo friade till mig vi hade pratat om att gifta oss men absolut inte nu osv då vi bara är 22, men sen en kväll när jag kom hem va hela lägenheten ner släkt och det va levande ljus överallt det lukta mat ! Och jag hade fått blommor ( händer inte allt för ofta ) Sen när vi hade ätit klart och tittat på film ! Så gick han in i data rummet och greja och jag undra vad han syssla med men tänkte inte så mycket på det sen kommer han ut och ser allmänt nervös ut jag frågar vad det är men får inge svar utan han kommer fram ställer sig på knä och frågar om jag vill gifta mig med honom och jag sa så klart JA :D Jätte lycklig vart jag !

• soffi73

Min sambo friade när vi var pa semester i Kalifornien i augusti förra aret. Jga hade pa känna att det skulle hända under den semestern och när de tva veckorna började ga mot sitt slut och han fortfarande inte hade friat började jag bli smairriterad och tänke " nejm han kommer banne mig aldrig fria, vad s´jutton väntar han pa liksom". Det hade funnits sa manga tillfällen under de tva veckorna när han hade kunnat gjort det liksom, ex när vi gjordehelicopterturen över GrandCanyon, men nej det kominget frieri. Sa näst sista dagen hade vi spenderat hela dagen pa Malibi Beach och min sambo föreslog sen framemot kvällen att vi skulle ga och äta pa en jätte mysig restaurang som lag i närheten.Igen fick jag upp hoppet, " nu äntligen kanske?". Men nej, det hände ingenting. Efterat föreslog min sambo att vi skulle aka tillbaka till en liten lagun han sett pa vägen i närheten av Malibu Beach, vid det laget hade jag nu fullständigt gett upp hoppet omn at frieri sa jag tänkte inget speciellet med det hela. När vi kom framtill stranden tyckte jag nog att han betedde sig väldigt undeligt, han var sa franvarande pa nat sett, och han gick lite för sig själv. När jag sa "kom nu aker vi", tyckte han " nej vi kan väl stanna lite till" , vilket är VÄLDIGT otypiskt för honom att säga. Men jag fattade fortfarand eingenting vad han hade i görningen. Sa kom han fram till mig och kramade mig och fragad eom jag tyckte vi haft en bra semester, omjag tyckte et kanske var den bästa semesternvi nansin haft....och om jag trodde det kunde bli bättre än sa. Vi stod precis i solnedgangen och det vara bara sa fint alltihop. Sa säger han, " jag tror faktiskt att semestern kan bli ännu bättre....." och innan jag fattade nanting sa star han pa knä i sanden och haller i världens vackraste ring och fragar "vill du gifta dig med mig???" Det tog mig nagra sekunder innan jag verkligen fattade och sen kom förstas tararna i strömmar och jag sa ja förstas

• 090208

INGEN friade...

Jag friade pa skoj nar vi bara varit ihop nagra veckor och han lagade super-god mat till mig.
    Han friade mitt i... ja...

Men anda sa var det bestamt efter 4 manader att vi skulle gifta oss. Men vem som forde det pa tal vet jag faktiskt inte...

• julibrud2010

Hade ju planerat ett tag att fria, visste bara inte hur jag skulle gå tillväga. Så när jag en dag satt och skulle beställa nya bodys till vår son kom jag på en bra idé! Skriva nåt slags frieri på en body och låta sonen sköta jobbet!! Sagt och gjort, för två veckor sedan ungefär kom bodyn hem med posten. Då var det bara dags att bestämma NÄR det skulle ske. Den 6:e november 2006 fick vi nycklarna till vårt hus, en bra dag att fria på med kanske?

Började med att städa hela huset. Skulle dessutom laga plankstek och göra lite mysigt med tända ljus.. Insåg efter ett tag att jag låg lite efter i tidsplaneringen och skickade ett sms till sambon och bad honom åka och handla direkt efter jobbet. Skrev dessutom att när han kom hem fick han ABSOLUT INTE gå in i köket! Han började fundera på vad jag höll på med vid det laget När han kom hem från jobbet så hade jag bara kvar att sätta plankorna i ugnen så det fick lite färg och steka på oxfilén. Satte oss och tittade på tv en stund och sedan medan sambon duschade passade jag på att göra klart maten.

Bytte om på sonen med medan sambon fortfarande var i badrummet, tog på den nya fina bodyn och sedan en tröja över den. Satte sedan sonen i sin gunga vid bordet och började tända lite ljus och lägga upp maten. Dukade fram så maten stod på bordet när sambon kom ner igen, han blev väldigt paff över så god mat på en torsdag!! Frågade honom om han kunde ta av sonen den extra tröjan, han såg ut att vara väldigt varm vid det här laget! Tog nog en stund innan han insåg dels att det stod nånting på bodyn under och sen VAD det stod! Men han ställde sig upp och sa ?självklart vill jag det!!!?

Så skålade vi i lite bubbelvin och sedan blev det bubbel-cola till maten Nu ska vi bara sätta oss och bestämma ett datum (lutar mot juli 2010, då är det fem år sedan vi träffades första gången?) och sedan väntar en lång tid av planering!!

• NewLife

Julafton -08
    Vi hade kommit överrens om att vi inte skulle köpa julklappar till varandra, istället så hade vi köpt dyra konsertbiljetter som vi räknade som julklapp.
    Men när julklapparna började delas ut så fick jag ett rosa kuvert, tänkte bara va fasen är detta!?
    När jag öppnade och tog upp det supersöta kortet så stod där först en kärleksförklaring om allt han älska med mig och sen:
    Vill du gifta dig med mig?

Riktigt gulligt! :D
    Nu ska vi gifta oss i slutet av juli!

• lillalyckan

novemberbrud2009 skrev 2009-05-25 22:23:59 följande:
    Icke traditionellt.(vi satt vi datorn...)Jag: Älskling, ska vi gifta oss?Han: Vill du det?Jag: Ja.Han: Då gör vi väl det.Jag: Vill du det?Han: Ja.Jag: Vilket datum?Han: Vilket vill du?Jag: (tittar i kalendern) xx nov, blir det bra?Han: Ja.Jag: Så vi ska gifta oss alltså?Han: JA!

Den gillar jag! Gissar på att det tog ett tag innan det sjönk in vad som precis hände?
    Hos oss var det jag som friade. Vi var på besök hos mina föräldrar en vecka för att ordna med lite grejer. Vi kom fram på morgonen och jag hade bestämt att jag skulle göra det på morgonen efter när föräldrarna hade åkt till jobbet. Var supernervös hela dagen och kunde inte äta något. Han anade ingenting utan bara retade mig för att jag inte åt något. (väldigt känslosam min karl )
    Självklart kunde jag inte vänta tills på morgonen för då hade jag inte kunnat sova någonting. När han hade gått och lagt sig så kröp jag ner i sängen och räckte honom ett kuvert. I det fanns ett kort där jag  hade skrivit en lång dikt om hur mycket jag tyckte om honom och frågade om han ville gifta sig med mig. Medan han läste la jag fram en ask med två ringar i. Han läste klart och bara tittade på mig. Öpnnade asken och provade ringen med säger fortfarande ingenting!
    "Men du måste säga någonting!" pep jag med tårarna i halsen.
    "Klart vi ska gifta oss!" Svarade han...
    Min mamma som visste om mina planer hade preppat med en flaska skumpa utanför dörren. Så där satt vi, mitt i natten i ett gästrum på en bädsoffa och drack skumpa och började planera! Hur mysigt som helst!

Svar på tråden Vem friade och hur gick det till?