• robinsmamma

Läste ni egna löften? Ska ni läsa egna?

Jag vill läsa ett eget löfte till min man under vigsel och vill gärna höra på era löften? Få lite tips och ideér, även om det ska bli personligt för just oss så är det kul att läsa vad ni hade..

• Svar på tråden Läste ni egna löften? Ska ni läsa egna?
  • S a n d r u s
    Ore skrev 2009-06-11 15:48:13 följande:
    "Vår" präst använde ordet "till livets slut" istället, utan att vi bad om det... Kollade med oss dock, ifall vi hellre ville ha "döden"-varianten... Så de verkar inte vara bundna till att läsa det exakt som det står.
    Ok! Tack =)
    Har alltid tyckt att det låter lite... hårt, nämligen..
  • Duchess

S a n d r u s skrev 2009-06-11 16:11:05 följande:

Ok! Tack =) Har alltid tyckt att det låter lite... hårt, nämligen..
    Tänk så olika man är Vi ville gärna ha formuleringen "tills döden skiljer oss åt", eftersom det känns som en naturlig del av livet. Och skulle någon av oss dö så hoppas vi båda att den andre hittar någon att tillbringa resten av livet tillsammans med.
  • S a n d r u s
    Duchess skrev 2009-06-11 18:36:53 följande:
    Tänk så olika man är Vi ville gärna ha formuleringen "tills döden skiljer oss åt", eftersom det känns som en naturlig del av livet. Och skulle någon av oss dö så hoppas vi båda att den andre hittar någon att tillbringa resten av livet tillsammans med.
    Ja där ser man =) Trevligt å höra hur andra ser på saker och ting, man får alltid nya insikter. Intressant! =)
    Klart vi vill att den andre hittar nån att tillbringa resten av livet med ifall nån av oss skulle dö... men vi vill bara inte höra/säga ordet döden just den dagen =P Känns som att den dagen vill vi lägga mer betoning på det livet vi har framför oss tillsammans... tona ner döden lite ;)
  • mrsholm

Har fått mitt löfte godkänt av vigselförrättaren nu=)

Från idag, vad som än händer, finns jag vid din sida.
    Du är min kärlek, min bäste vän, mitt allt.

Tillsammans kommer vi att klara av de motgångar som livet kan innebära.
    Tillsammans kommer vi att uppleva underbara stunder.

Jag vill dela din sorg och glädjas åt din lycka.
    Jag vill värna om vår vänskap och bevara vår kärlek.
    Jag vill dela livet med dig.
    Jag vill göra dig lycklig.

Denna ring är symbolen för min eviga kärlek till dig
    Jag älskar dig?.. idag, i morgon och för alltid.

• S a n d r u s

mrsholm, jättefint löfte =) När gifter ni er?

Du fick alltså godkänt för "för alltid"? Inga problem?
    Burre Präst och Kjell Präst skrev ovan att man inte fick använda den formuleringen. Blir lite förvirrad... =P

• Vid havet

Eftersom mrsholm skrev "vigselförrättare" så gifter de sig nog borgerligt och då är det ju andra, och nog något friare, regler som gäller.

Vi ska träffa vår vf i kväll, så får vi vi se vad han säger om våra ideer!

S a n d r u s skrev 2009-06-23 08:25:54 följande:

mrsholm, jättefint löfte =) När gifter ni er?Du fick alltså godkänt för "för alltid"? Inga problem?Burre Präst och Kjell Präst skrev ovan att man inte fick använda den formuleringen. Blir lite förvirrad... =P
  • S a n d r u s

Vid havet skrev 2009-06-23 08:30:32 följande:

Eftersom mrsholm skrev "vigselförrättare" så gifter de sig nog borgerligt och då är det ju andra, och nog något friare, regler som gäller.Vi ska träffa vår vf i kväll, så får vi vi se vad han säger om våra ideer!
    Ok! Jag fattar =P

Va spännande, lycka till! =)
  • mrsholm

Vi gifter oss på lördag i Svenska kyrkan!!
    Det är tydligen olika bud...vi behöver inte heller ha psalmer vilket enligt vissa oxå är ett måste. Tänker inte föra en vidare dabatt omkring detta, så att ni vet!!

• Duchess

Tänkte bara säga att det naturligtvis inte är ni som gör fel på något sätt. Det är prästens uppgift att berätta hur en kyrklig vigsel är uppbygd och dessutom se till att man följer ordningen för vigselgudstjänsten. Om h*n inte bryr sig om det så är det ju inte ni som ska ställas till svars för det.

mrsholm skrev 2009-06-23 15:54:55 följande:
    Vi gifter oss på lördag i Svenska kyrkan!!Det är tydligen olika bud...vi behöver inte heller ha psalmer vilket enligt vissa oxå är ett måste. Tänker inte föra en vidare dabatt omkring detta, så att ni vet!!
  • mrsholm

Tror att det var ok för jag skriver ju...jag vill dela livet med dig...det är det samma som att älska någon tills döden inträffar antar jag...

• Burre Präst
    mrsholm skrev 2009-06-24 11:13:36 följande:
    Tror att det var ok för jag skriver ju...jag vill dela livet med dig...det är det samma som att älska någon tills döden inträffar antar jag...
    Jag tycker inte att "jag vill dela livet med dig" är samma som att lova trohet "tills döden skiljer oss åt". Jag skulle inte godta de löfte du beskriver i den nuvarande formuleringen, framför allt är jag tveksam till det avslutande "för alltid" av både legala och teologiska skäl.
  • mrsholm

Jaja... nu är jag gift iaf!!! Och jag använde det löftet...

Svar på tråden Läste ni egna löften? Ska ni läsa egna?