• robinsmamma

Läste ni egna löften? Ska ni läsa egna?

Jag vill läsa ett eget löfte till min man under vigsel och vill gärna höra på era löften? Få lite tips och ideér, även om det ska bli personligt för just oss så är det kul att läsa vad ni hade..

• Svar på tråden Läste ni egna löften? Ska ni läsa egna?
  • mrsholm

Ja vi ska oxå skriva våra egna löften så ja hänger på här och hoppas på många bra tips;)

• Lexa

Här är min blivande mans köfte till mig. Vi fick inte använda det för vår präst då det inte innehöll i nöd och lust och tills döden skiljer oss åt.

Gabriella, du är solen i mitt liv.
    Jag ber dig att bli min livskamrat och min älskade, min vän och min maka.
    Jag vill ge dig min djupaste vänskap och kärlek.
    Inte bara i stunder av glädje utan också i stunder av sorg.
    Jag skall alltid sträva efter att se glädjen och styrkan i dig.
    Denna ring är en symbol för min kärlek och lyckan jag känner över att få dela hela mitt liv med dig.

Lycka till :)

• H o M
    Lexa skrev 2009-05-20 18:47:24 följande:
    Här är min blivande mans köfte till mig. Vi fick inte använda det för vår präst då det inte innehöll i nöd och lust och tills döden skiljer oss åt.Gabriella, du är solen i mitt liv. Jag ber dig att bli min livskamrat och min älskade, min vän och min maka. Jag vill ge dig min djupaste vänskap och kärlek.Inte bara i stunder av glädje utan också i stunder av sorg. Jag skall alltid sträva efter att se glädjen och styrkan i dig. Denna ring är en symbol för min kärlek och lyckan jag känner över att få dela hela mitt liv med dig.Lycka till :)
    Vad konstigt eller? Jag tyckte att det var jättebra skrivet. Det låter mycket bättre än tills döden skiljer oss åt tycker jag. Det lät jättevackert men ändå verkliget, inte som något man bara säger.
  • robinsmamma

Jag håller med!!
    Jag får väl försöka få med i nöd och lust och tills döden skiljer oss åt, fast jag tror inte att döden skiljer oss åt så det känns lite fel att säga det ju..

• Burre Präst
    robinsmamma skrev 2009-05-21 09:52:10 följande:
    Jag håller med!!Jag får väl försöka få med i nöd och lust och tills döden skiljer oss åt, fast jag tror inte att döden skiljer oss åt så det känns lite fel att säga det ju..
    Både svensk lag och kristen lära går ut på att äktenskapet upplöses av döden, oavsett vad man sedan anser händer i och med och efter döden. Därav att Svenska Kyrkan inte tillåter formuleringar av typen "för evigt" eller "för alltid".

Det jag märkt i diskussioner med brudpar om egna löften är att de tenderar att bli väldigt långa kärleksförklaringar snarare än löften. Själv anser jag att man mycket väl kan lova det viktigaste på mindre än 25 ord!
  • Kjell Präst

De egna löftena ska uttrycka detsamma som de färdiga, dvs brudparets önskan att leva tillsammans hela livet. Man måste inte ha med FORMULERINGEN "I nöd och lust (som för övrigt inte finns i de färdiga löftena heller trots att "alla" tror det) tills döden skiljer oss åt". Det går bra att säga exempelvis "Så länge vi lever" eller "hela livet" om det är just ordet "döden" som man inte vill ha med. Däremot kan man alltså inte, som Burre skriver, använda formuleringen "För evigt" eller liknande.

• S a n d r u s

Nån som vet om man kan be prästen bara ändra sista "tills döden skiljer oss åt" till nån annan mening som inte innehåller ordet döden? Eller e han/hon bunden till att läsa upp löftena precis som dom är? *funderar*

• Sesamy

Vi ska oxå ha en form av egna löften... Blir antagligen inte klockrena löften utan mer tal - fast relativt korta sådana.
    Med mycket för att göra den korta borgerliga cermonin personligare.

• Ore

S a n d r u s skrev 2009-06-11 15:06:11 följande:

Nån som vet om man kan be prästen bara ändra sista "tills döden skiljer oss åt" till nån annan mening som inte innehåller ordet döden? Eller e han/hon bunden till att läsa upp löftena precis som dom är? *funderar*
    "Vår" präst använde ordet "till livets slut" istället, utan att vi bad om det... Kollade med oss dock, ifall vi hellre ville ha "döden"-varianten... Så de verkar inte vara bundna till att läsa det exakt som det står.
Svar på tråden Läste ni egna löften? Ska ni läsa egna?