• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst

Piano i all ära, men hur ofta är det man har chans att bestämma vad som spelas på världens maffigaste instrument-orgeln?

• Frukenob

Måste bara fråga:
    Måste man bjuda med prästen på festen efter?
    Prästen gör väl bara sitt jobb

• MulleNuh

Nej det måste du absolut inte göra..

Frukenob skrev 2009-05-23 20:20:35 följande:
    Måste bara fråga: Måste man bjuda med prästen på festen efter? Prästen gör väl bara sitt jobb
  • Kjell Präst
    Frukenob skrev 2009-05-23 20:20:35 följande:
    Måste bara fråga: Måste man bjuda med prästen på festen efter? Prästen gör väl bara sitt jobb
    Nej då, det behövs absolut inte. De få gånger jag blivit inbjuden har jag tackat nej - och många präster gör nog så. Vi har ju lite annat att göra på sin fritid än sitta på middag i flera timmar bland människor man inte känner
  • Sommarpar

vi skulle vilja ha tre sololåtar på vår vigsel, en psalm som alla sjunger och sedan skall en kompis spela en psalm på tvärflöjt. tror ni att detta är ett upplägg som prästen "godkänner" eller måste man ha två psalmer som sjungs?

• Kjell Präst
    Sommarpar skrev 2009-05-24 10:17:57 följande:
    vi skulle vilja ha tre sololåtar på vår vigsel, en psalm som alla sjunger och sedan skall en kompis spela en psalm på tvärflöjt. tror ni att detta är ett upplägg som prästen "godkänner" eller måste man ha två psalmer som sjungs?
    Tanken är att psalmsången ska vara gemensam.
    Jag skulle ha föreslagit att man sjunger två psalmer gemensamt och att flöjtisten spelar en tredje solo.
  • Sommarpar

hmm, det skulle kunna vara ett alternativ.
    vi gifter oss i juli, har du ngr tips på psalmer (som är lättsjungna) som passar då?

• MulleNuh

Jag tror han kommer svara: paslm 84 och 411!

Sommarpar skrev 2009-05-24 11:01:35 följande:
    hmm, det skulle kunna vara ett alternativ.vi gifter oss i juli, har du ngr tips på psalmer (som är lättsjungna) som passar då?
  • Sommarpar

MulleNuh: haha, jasså är det favvisarna här på bt, får leta fram min gamla psalmbok o se vilka det e...(äntligen kommer konfirmations presenterna till nytta...)

• tågjäntan

I denna ljuva sommartid är ju oxå en fin psalm som de flesta känner till. Nu minns jag itne vilket nummer det är...

Svar på tråden Fråga prästerna 8