• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-27 21:44:53 följande:
    Nu vandrar jag nog ut på OT mark här men var begravs judar och muslimer etc då?Ren nyfikenhet bara, måste man alltså begravas på kristen mark i Sverige?Kjell Präst skrev 2009-05-27 21:42:33 följande:
    Det finns speciella judiska, muslimska etc "kvarter" på de större begravningsplatserna.
  • JustMeAndMyLove

aha, okej...
    Ja där ser man. När jag åkte från Norge åkte jag förbi en djurkyrkogård. Kollade upp det på nätet sen, viste inte ens att det fans...

Frågorna blir många så här på kvälskvisten när man diskuterar religion med vännerna :)

Kjell Präst skrev 2009-05-27 21:46:31 följande:

Det finns speciella judiska, muslimska etc "kvarter" på de större begravningsplatserna.
  • Bluebride

kan man spela denna på ett pingstbröllop?

• Kjell Präst
    Bluebride skrev 2009-05-27 22:36:24 följande:
    kan man spela denna på ett pingstbröllop?www.youtube.com/watch
    Jo, det kan man väl - jag tycker själv mycket om den. Men titeln och första raden lyder ju "Vem tar hand om hösten" och kanske kommer någon att undra varför man spelar den på ett vårbröllop...
  • xmarsan

En stilla undran. Ska skriva ett vigselprogram - eftersom vår präst vill att vi har det - och vi ska ha två psalmer och en solosång samt ett stycke som spelas på orgel enbart. Vad kallar man orgelstycket i prgrammet - det är ju inte "solosång" - finns det något trevligt sätt att skriva det?
    Om det underlättar så är det Ave Maria av Schubert som vår organist ska spela för oss.

• Kjell Präst
    xmarsan skrev 2009-05-28 10:11:40 följande:
    En stilla undran. Ska skriva ett vigselprogram - eftersom vår präst vill att vi har det - och vi ska ha två psalmer och en solosång samt ett stycke som spelas på orgel enbart. Vad kallar man orgelstycket i prgrammet - det är ju inte "solosång" - finns det något trevligt sätt att skriva det? Om det underlättar så är det Ave Maria av Schubert som vår organist ska spela för oss.
    Så olika vi är, vi präster. Själv vill jag helst att brudparen skippar de mer detaljerade vigselprogrammen och låter församlingen koncentrera sig på vigseln istället
    Varför inte skriva "Orgelsolo: Ave Maria (F Schubert)"
    eller helt enkelt: "Orgelmusik: Ave Maria (F Schubert)"
  • xmarsan

Tack för snabbt svar! Tror det får bli "Orgelmusik" i programmet då. Är sååå glad för att vår organist vill spela detta stycke - tycker det är så oerhört vackert på orgel!

Ja visst är ni olika - men tur är väl det, skulle vara så trist om ni alla var stöpta i samma form. Jag tycker att det är toppen att uppleva era olika sätt och stil i kyrkan!

Han tyckte att folk prasslar så mycket med psalmböckerna och inte koncentrerar sig på vigseln... Därför ska vi ha vigselprogram..

Kjell Präst skrev 2009-05-28 10:21:24 följande:

Så olika vi är, vi präster. Själv vill jag helst att brudparen skippar de mer detaljerade vigselprogrammen och låter församlingen koncentrera sig på vigseln istället Varför inte skriva "Orgelsolo: Ave Maria (F Schubert)"eller helt enkelt: "Orgelmusik: Ave Maria (F Schubert)"
  • Bluebride

man behöver ju inte sjunga den

Hur går det med cd som in-march istället för orgel?

Kjell Präst skrev 2009-05-28 03:59:56 följande:

Jo, det kan man väl - jag tycker själv mycket om den. Men titeln och första raden lyder ju "Vem tar hand om hösten" och kanske kommer någon att undra varför man spelar den på ett vårbröllop...
  • Kjell Präst
    Bluebride skrev 2009-05-28 11:08:14 följande:
    Hur går det med cd som inmarsch istället för orgel?Kjell Präst skrev 2009-05-28 03:59:56 följande:
    Det måste den aktuella vigselförsamlingen svara på. Vissa församlingar har ljudanläggning för CD, andra inte. Vissa tillåter CD, andra inte. Generellt är ju levande musik alltid bättre än burkad.
  • Bluebride

ja, men låten jag vill använda låter förfärligt på orgel

Svar på tråden Fråga prästerna 8