• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • allehanda

Piano finns ofta , men inte alltid i kyrkan.Kanske musikern skulle kunna tänka sig att spela på piano om detta finns?

• 14e november

Jag har en...

vad menas med att den helige ande blev utgjuten?
    (för visst är det så att han visade sig för lärljungarna) och blev utgjuten?!

• Kjell Präst

14e november skrev 2009-05-30 18:53:56 följande:

Jag har en...vad menas med att den helige ande blev utgjuten?(för visst är det så att han visade sig för lärljungarna) och blev utgjuten?!
    Ja, visst är det en skum formulering? Men det betyder helt enkelt att lärjungarna fick del av Anden, att de upplevde att Anden kom in i dem.
  • 14e november

Tack Kjell Präst!

Nu känner jag mig åter lite klokare:)

• Kjell Präst

14e november skrev 2009-05-30 19:53:10 följande:

Tack Kjell Präst!Nu känner jag mig åter lite klokare:)
    Så bra... Då kom ju Anden på besök till oss båda
  • tågjäntan

bluebride
    Jag håller med allehanda, det går säkert att spela på piano. På vårt bröllop spelade organisten ingångsmusiken på piano - det var Chicagos You're the Inspiration, och utgångsmusiken på orgel, den traditionella Mendelsohn. SEdan spelade han orgell till psalmerna; som sagt tycker jag att det är maffigare om det finns att så många sjunger till orgel. Det var två solon och en duett där en kompis kompade på piano.

• tågjäntan

I Göteborg finns det en speciell begravningsplats för judar. Fast nu vet jag itne om det är en gammal eller om den fortfarande används.

• emelieochlinus

3 psalmer + 3 solosånger, blir det för mycket!?

• emelieochlinus

Obs, den ena solosången är kort: "Så skimrande var aldrig havet"

emelieochlinus skrev 2009-06-01 22:03:11 följande:
    3 psalmer + 3 solosånger, blir det för mycket!?
Svar på tråden Fråga prästerna 8