• FrökenH

Bröllopstårta - dyrt?

Vi ska ha vår bröllopsfest på ett slott och allt av tårtor måste gå genom dom.

Är det inte sjukt dyrt med 60 kr tårtbiten? eller måste man räkna med det när man har fest på ett slott?

Vi tänkte ha tårtbuffet, men för typ cheesecake och morotstårta ska dom ha 35 kr biten.. Blir ju typ 1000 kr pr tårta..

Andra som har något att jämföra med?

• Svar på tråden Bröllopstårta - dyrt?
  • SweetSun

vi betelar 30kr/bit för egen designad våningstårta.

• Boomtown

Vi betalar 45 kr biten + 40 kr biten i serveringsavgift!!!!!!!!!!
    Alltså 85 kr per bit. Blodsugare. Men vi funderar på att skippa dom
    Inte konditorn då

• anapanasiti

Vi ska betala 30kr/biten... jag tycker att det är billigt. Då är det en moussetårta... ska provsmaka om nån vecka

• FrökenH

Vi önskade tårtan i mitt bildgalleri, men den fick vi höra att dom INTE kan göra pga att de inte har tårtställningen..? Behöver man tårtställning för att göra den?

Vi ska ha vit marsipan med fyllning av vanilj- och hallonkräm.

• Tillde

35sek/bit här, en superduktig tjeje som gör den precis som vi önskar! 60sek/bit låter dyrt, kan ni inte catera???

• Hemlig2009

Enligt vår "tårtmakare" klarar inte alla av att göra en sådan. De bygger tydligen upp dem med sugrör bla(?).

Så gå till någon annan, vi är nog en hel del här inne som ska ha såna tårtor. Vi i alla fall...

FrökenH skrev 2009-05-12 22:52:31 följande:
    Vi önskade tårtan i mitt bildgalleri, men den fick vi höra att dom INTE kan göra pga att de inte har tårtställningen..? Behöver man tårtställning för att göra den?Vi ska ha vit marsipan med fyllning av vanilj- och hallonkräm.
  • Ravna

Serveringsavgift?!!?
    Det låter ju helt sjukt.
    Har jag hyrt festvåning med catering och dito personal så förväntar jag mig också att de serverar tårtan. Det ska de INTE ta extra för!

• Hemlig2009

Vi är på restaurang och väljer att inte ta tårtan från deras konditor. Därför serveringsavgift.

• MV85
    Hemlig2009 skrev 2009-05-12 23:01:35 följande:
    Enligt vår "tårtmakare" klarar inte alla av att göra en sådan. De bygger tydligen upp dem med sugrör bla(?). Så gå till någon annan, vi är nog en hel del här inne som ska ha såna tårtor. Vi i alla fall...
    Det var en ny teknik i mina öron...
    Vanligen (efter vad jag lärt mig) bygger man upp dem med en slags ställning som "byggs in" i tårtan, o som även har platåer för att avlasta de undervarande våningarna - alternativt att man bygger dem helt utan något stöd, men då blir de väääääldigt kompakta i botten (o smakar ärligt talat fördjävligt)..
    Inte en tårta man ska ge sig på som nybörjare eller dåligt insatt om man vill ha ett bra resultat...
    Inte alla som bryr sig om att lära sig tekniken heller (jag själv inkluderad)
  • Princess4aDay

Ja, man har som en ställning inbakad i tårtan, annars skulle den fluffa ihop. Men om det är de enda problemet så finns det ju faktiskt att köpa sån ställning som ni kan ta med till dom.

Men jag tycker också att ni ska gå till nån annan om det är den tårtan ni absolut vill ha, för såna tårtor är inget ovanligt direkt.

FrökenH skrev 2009-05-12 22:52:31 följande:
    Vi önskade tårtan i mitt bildgalleri, men den fick vi höra att dom INTE kan göra pga att de inte har tårtställningen..? Behöver man tårtställning för att göra den?Vi ska ha vit marsipan med fyllning av vanilj- och hallonkräm.
  • Hemlig2009

Ja, fråga mig inte. Hon är amerikanska och jag inbillar mig att tårtformen kommer därifrån så hon borde ju veta. De gör nästan enbart såna tårtor så jag hoppas de vet vad de gör... Hon skrattade iaf åt ett konditori i stan som hade sagt till en kund att de var omöjliga att göra.

MV85 skrev 2009-05-12 23:13:41 följande:
    Det var en ny teknik i mina öron...Vanligen (efter vad jag lärt mig) bygger man upp dem med en slags ställning som "byggs in" i tårtan, o som även har platåer för att avlasta de undervarande våningarna - alternativt att man bygger dem helt utan något stöd, men då blir de väääääldigt kompakta i botten (o smakar ärligt talat fördjävligt).. Inte en tårta man ska ge sig på som nybörjare eller dåligt insatt om man vill ha ett bra resultat...Inte alla som bryr sig om att lära sig tekniken heller (jag själv inkluderad)
  • Troligen

17/biten på det lokala bageriet.

• MV85
    Hemlig2009 skrev 2009-05-12 23:19:45 följande:
    Ja, fråga mig inte. Hon är amerikanska och jag inbillar mig att tårtformen kommer därifrån så hon borde ju veta. De gör nästan enbart såna tårtor så jag hoppas de vet vad de gör... Hon skrattade iaf åt ett konditori i stan som hade sagt till en kund att de var omöjliga att göra.
    Ja, kan man inte konsten att bygga dem så är de stört omöjliga så hehehe men istället kan man ju säga att man inte har kompetensen
Svar på tråden Bröllopstårta - dyrt?