• Lövnäs

    Laktosintolerans fråga.

    Hej!
    Jag kanske kan hjälpa till lite grann... Har varit laktosintolerant under mina första 20 år i livet... Det har vuxit bort på mig nu, nästan helt. O det säger läkarna att det inte kan, men då är väl jag undantaget som bekräftar regeln Visst kan jag få magsmärtor om jag äter MYCKET mjölkprodukter, men det får nog väldigt många utan att veta vad det beror på.

    Hårdost är sån du kan hyvla. Alltså typ herrgård, präst & goudaost..

    Vad gäller produkter för laktosintoleranta så måste man kolla så att det verkligen är laktosfria. En del märker sina produkter laktosfria, men då är de "bara" laktosfattiga, typ Arlas mellanmjölk "låglaktos", innehåller laktos men i mindre mängd än vanlig. Men om det verkligen står LAKTOSFRI så ska den inte innehålla laktos, men för säkerhets skull så kolla innehållsförteckningen. "På min laktosintoleranta tid" så kunde det stå typ laktosfri, men innehöll ändå t.ex. mjölkpulver..

    Vad gäller tabletter o prover är jag nog fel person att svara på, på min tid fanns något som hette lactrose som jag tog om jag skulle iväg på något o inte kunde välja något laktosfritt alternativ.
    Låter som att det är typ 100 år sedan jag var laktosintolerant, men blev av med det för ca 7 år sedan... O mycket har hänt i utvecklingen sen dess.

    Lycka till i laktosdjungeln!
    Svarar gärna på fler frågor om jag kan, ifall du har några...
    /Madeleine

  • Lövnäs

    Såg nu att under tiden jag skrivit mitt inlägg har du redan fått en massa svar. Sorry för dubbel information!

Svar på tråden Laktosintolerans fråga.