• söstra mi

ni som valt att inte gå till/anlita fotograf, har ni ångrat er?

Vi ska ha en enkel borglig vigsel med bara familjen närvarande. Nu sa min sambo att han tycke att det kändes helt onödigt och lite överdrivet att ha en fotograf, ännu värre att gå till en studio (stelt tycker han).

Hans inställning var att ngn i familjen kunde ta kort på oss (vi har en mkt bra kamera och sambon är hyfsat duktig att redigera foton).

Jag kände nog att vi inte är helt överens här, jag vill ju att det ska bli bra foton som man kan vara nöjd med. Vet ju ialla fall att jag allt för ofta inte blir så bra på kort, kisar, blundar etc.

Så... ni som valde att INTE gå till fotograf, utan tog bilderna själva, ångrar ni er?

• Svar på tråden ni som valt att inte gå till/anlita fotograf, har ni ångrat er?
  • Celeste97

Visst gör en fin kamera skillnad, men det är ändå upp till den som står bakom hur bra bilderna blir. Man kan faktiskt inte photoshoppa vilka bilder som helst så det blir fina... Är man utomhus är det superviktigt att den som fotograferar kan hantera ljusförhållandena, annars kan det bli mörka skuggor i ansiktena (svårt att redigera bort) eller gråmulna bilder (mycket att redigera).

Jag tror inte man ångrar sig om man anlitar en bra yrkesfotograf, och det hindrar ju inte att ens gäster också kan ta bilder. Själv är jag väldigt glad att vi nu har ett antal fina bilder på oss tillsammans där båda ser bra ut. Hade vi haft råd hade jag velat ha en fotograf hela dagen, för gästernas bilder var - trots fina kameror - inte alls i samma klass.

• ingenjörsbruden
    Celeste97 skrev 2009-05-09 12:53:26 följande:
    Visst gör en fin kamera skillnad, men det är ändå upp till den som står bakom hur bra bilderna blir. Man kan faktiskt inte photoshoppa vilka bilder som helst så det blir fina... Är man utomhus är det superviktigt att den som fotograferar kan hantera ljusförhållandena, annars kan det bli mörka skuggor i ansiktena (svårt att redigera bort) eller gråmulna bilder (mycket att redigera).Jag tror inte man ångrar sig om man anlitar en bra yrkesfotograf, och det hindrar ju inte att ens gäster också kan ta bilder. Själv är jag väldigt glad att vi nu har ett antal fina bilder på oss tillsammans där båda ser bra ut. Hade vi haft råd hade jag velat ha en fotograf hela dagen, för gästernas bilder var - trots fina kameror - inte alls i samma klass.
    Instämmer fullt ut!
  • valkyriana

Om man känner en eller flera som kan sina saker så visst- kör, men jag kan bara gå tillbaks och kolla på de bilder våra gäster taget kontra fotografens. Och det finns ju en anlededning till att de kan jobba som fotografer. de fångar de små ögonblicken, de får in känslan i bilderna på ett annat sätt.

Ta och använd er av en fotograf, men lägg bara en timme, men inte i studio, det finns så många olika vackra miljöer både i stan och på landet.

• MammaMiaa

Jag har frågat min svåger om han vill ta foto på oss när vi gifter oss självklart ville han det. Han älskar att ta foto. Det blir dessutom bra foto. Där finns en bild på mig som han har tagit. Det är från nyårsafton 2008

• IsaochSven

Jag citera Katrin Svensson som är medlem på

www.brollopsfotografer.com

Alla, ja till och med min bror kan ta en bra bild av en vacker fotomodell. Men det är när det handlar om oss vanliga människor,
    vi som ser ut som folk gör mest, det blir skillnad. Skillnad på fotograf och FOTOGRAF...

Frågan är ju hur man själv värdesätter fina bilder.

Alla ha inte råd med en toppfotograf men vi önska oss blir fotograferad av en duktig bröllopsfotograf.

Isa

• tomlinn

jag pratade bröllop med min svägerska häromdagen och hon sa just att det enda hon ångrar lite är att de inte anlitade en proffesionell fotograf, både för fotona och känslan och tiden det tog att ta alla kort och sedan jobbet att sålla bland de galet många fotona. de hade jätteduktiga vänner med flera olika fotoutrustningar med och vi åkte runt till ett par olika ställen. själv tycker jag att många av deras bilder är bland de finaste och läckraste bröllopsfoton jag har sett, men hon är ett exempel på en brud som ångrar lite att de inte anlitade ett proffs.

• Västkustbo

Ni skall självklart göra vad ni känner är rätt för er, men vanligen gör man bara detta en gång så om du tror att du kommer ångra dig om ni inte anlitar, så anlita.

Ett par som jag känner satt i samma dilemma, de bestämde sig till slut för en liten kompromissa, ingen fotograf i kyrkan eller under mottagningen, utan mellan de båda så möte en fotograf upp dem och de tog jättefina bilder bland träd, klippor och hav. Jag var med och plockade ris, höll i klänning och skor etc och såg hur fotografen jobbade. Han såg möjligheter i miljöer som de bara gick förbi och komponerade bilder som de själva inte hade tänkte på. Dessutom fick han dem att slappna av och skratta och de hade jättekul. Det syntes att de trivdes och kände sig bekväma.

De är hur nöjda som helst och ångrar inget. Det var inte själva hyrandet av fotografen som var så dyrt, utan det hängde lite på hur många bilder de ville ha. I övrigt så var även min fästman med systemkamera med och fotade så kameran gick varm, både i kyrkan, under fotograferingen och under festen. Liksom resten av släkt och vänner fotade och filmade, så de hade att välja på totalt. De var dock mest nöjda med de kort som fotografen tog och det tackkort de skickade med dem sittandes på en klippa och tittandes lyckligt och drömskt med hela havet i bakgrunden var otroligt vackert.

• Stolpen

Vi har haft det jättesvårt när det gäller fotograf. Vi har inte så mycket att lägga på just det utan vill hellre satsa på festen. Men genom en kompis har jag nu äntligen lyckats hitta en fotograf som tar 1400:- för 1 timmes fotografering, 8 st 10*15-foton och 2 st förstorade bilder, samt alla tagna bilder på en skiva, högupplösta. Jag är väldigt nöjd över detta upplägg:)

• söstra mi

Stolpen. är det möjligtvis i sthlm??? kan du i sådana fall inboxa mig uppgifter om den fotografen?

• novia72

Vi anlitade en bra, mkt billig & duktig fotoelev - det enda negativa är att det tar tid att få bilderna men det får man stå ut med...

Gästernas bilder -som vi har sett- har man kunnat rädda 2-3 st av ex. 20...så jag är glad att vi anlitade den här killen.

• emertin
    allehanda skrev 2009-05-08 16:05:57 följande:
    Hur är det BT:s mantra lyder? Jo gör som du själv vill! Frågar du mig så vill jag överhuvudtaget inte ha några foto då jag INTE kan förmå mig att tapetsera väggarna med foto, än mindre så ser jag naturlig ut på foto och skulle till sist ICKE betala fantasisummor för något som jag inte är ett dugg intresserad av. Det är helt enkelt inte jag att bli fotograferad.
    Å så skönt, det finns fler som jag
  • Lovecats

Vi låter två duktiga vänner fotografera oss. Det blir mindre stelt och de vet hur vi funkar. Har hört från vänner att de varit jättebesvikna på sina proffsfotografer och varenda lördag ser man bilder som...ja, helt enkelt får en att ta sig för pannan. Men det kanske bara är jag som inte gillar:

a) foton där tjejen rider på killens rygg
    b) "tittut bakom trädet"-bilder
    c) "fälla tjejen bakåt och kyssa henne"-bilder
    d) "bära bruden över tröskeln"-bilder

Och varför ser man bara "hon i vitt och han i svart" standard-hetero-bröllopsbilder i tidningen? Jag vill ha en liten HBTQI-bröllopsdos lite då och då, så jag slipper känna att bröllop bara verkar vara till för missionärer. (Men det är en annan fråga än vad tråden handlade om. Sorry!)

• Essovich

Jag håller med dig om att många bilder känns så jävla trista.....men det är kanske den sortens bilder som många efterfrågar....eller så är de tagna av fotografer som fastnat i sitt eget träsk liksom....behöver nya uppslag:)

/Jessica

• MissieA

Min m2b ville inte ha en fotograf men han gick med på det till slut Nu i efterhand tycker han att det var det bästa vi la ut våra pengar på. Vi fick så fina bilder även om vännerna fotade som galningar så är det väldigt stor skillnad på deras och fotografens bilder. Helt värt det. Vi gifte oss borgligt i festlokalen men fotades ute i en park nån timme innan.

Om ni gifter er i närheten av Halmstad eller Gislaved-området kan jag rekomenderar vår fotograf för han är underbar, duktig och billig. Så hojta till. Önskar er lycka till oavsett vad ni bestämmer er för.

• kpt

Jag kom att tänka på en bildekal jag såg i USA där det stod "If you don't like abortions... don't have one!"

Om man inte gillar stereotypbilder, varför då inte tala om det för fotografen?

• söstra mi

Vi bestämde oss för att anlita fotograf. Hittade en tjej som är rätt ny, och har mkt bra priser, riktigt bra bilder och känns väldigt proffsig.

så vi är båda nöjda med detta.

• emertin
    novia72 skrev 2009-05-15 23:23:07 följande:
    Vi anlitade en bra, mkt billig & duktig fotoelev - det enda negativa är att det tar tid att få bilderna men det får man stå ut med...Gästernas bilder -som vi har sett- har man kunnat rädda 2-3 st av ex. 20...så jag är glad att vi anlitade den här killen.
    Bor ni i Stockholm?
  • söstra mi

Ja, vill du veta vem vi anlitat? Jag kan skicka till din inbox om du vill.

• emertin

söstra mi skrev 2009-06-17 22:12:18 följande:

Ja, vill du veta vem vi anlitat? Jag kan skicka till din inbox om du vill.
    Väldigt gärna!!!!
Svar på tråden ni som valt att inte gå till/anlita fotograf, har ni ångrat er?