• söstra mi

ni som valt att inte gå till/anlita fotograf, har ni ångrat er?

Vi ska ha en enkel borglig vigsel med bara familjen närvarande. Nu sa min sambo att han tycke att det kändes helt onödigt och lite överdrivet att ha en fotograf, ännu värre att gå till en studio (stelt tycker han).

Hans inställning var att ngn i familjen kunde ta kort på oss (vi har en mkt bra kamera och sambon är hyfsat duktig att redigera foton).

Jag kände nog att vi inte är helt överens här, jag vill ju att det ska bli bra foton som man kan vara nöjd med. Vet ju ialla fall att jag allt för ofta inte blir så bra på kort, kisar, blundar etc.

Så... ni som valde att INTE gå till fotograf, utan tog bilderna själva, ångrar ni er?

• Svar på tråden ni som valt att inte gå till/anlita fotograf, har ni ångrat er?
  • Äntligen dax!

Vi tog "egna" bilder - min syster fotade oss... Och nej, vi ångrar oss inte. Blev supernöjda! Hon knäppte måååånga kort, under hela dagen och kvällen, vi hade inga problem att hitta många fina.

• ingenjörsbruden

För guds skull om ni inte har någon i bekantskapskretsen som verkligen tar BRA foton så lägg pengar på ett proffs.
    Vi hade proffsfotograf o är verkligen supernöjda....har hört av flera brudar från förra året som lät släkting ta foton att de ångrar sig lite...visst fotona är ok....men som du skriver...man blundar...tittar bort...osv...

Det måste inte vara i en studio....vi tog inga foton i studio....tog foton vid havet o på slottet där vi hade bröllopsmiddagen.
    Men man får lägga lite tid på att hitta en fotograf som tar foton som verkligen faller i ens egen smak.
    Vi var tex inte alls sugna på ngn förstoring....men när vi fick våra bröllopsfoton med mäktigt landskap o hav så kändes det verkligen helrätt att beställa en förstoring.

här kan du kika på våra foton om du vill:
    www.tannus.se/081221

Tänk på att bröllopsfotona är förutom ringarna de stora minnena från bröllopet.

• allehanda

Hur är det BT:s mantra lyder? Jo gör som du själv vill! Frågar du mig så vill jag överhuvudtaget inte ha några foto då jag INTE kan förmå mig att tapetsera väggarna med foto, än mindre så ser jag naturlig ut på foto och skulle till sist ICKE betala fantasisummor för något som jag inte är ett dugg intresserad av. Det är helt enkelt inte jag att bli fotograferad.

• ingenjörsbruden
    allehanda skrev 2009-05-08 16:05:57 följande:
    Hur är det BT:s mantra lyder? Jo gör som du själv vill! Frågar du mig så vill jag överhuvudtaget inte ha några foto då jag INTE kan förmå mig att tapetsera väggarna med foto, än mindre så ser jag naturlig ut på foto och skulle till sist ICKE betala fantasisummor för något som jag inte är ett dugg intresserad av. Det är helt enkelt inte jag att bli fotograferad.
    Vi tänkte lite så....visst i ett fotoalbum känns det ok...men förstoring...nja....men nu i när vi sett fotona på oss...så kaaaaan vi tääääänka oss kanske en förstoring med mkt landskap.....
    Maken känner sig osså stel o obekväm framför kameran i vanliga fall...men som sagt...med rätt fotograf så kan det blir jättebra.
  • Lilla Fru L

Vi tog också "egan" foton och blev förvånade över vilka fantastiskt fina det blir när folk tar kort från synvinklar som man inte tänker på och heller inte "poserar" för! Vi har precis sänt ut våra tackkort och det fotot var fantastiskt, med mycket liv, mycket rörelse och mycket värme.
    Om ni ska ha ett litet bröllop (det hade vi) så kan det kännas lite stelt med fotograf!

• ingenjörsbruden

Lilla Fru L skrev 2009-05-08 16:29:03 följande:

Om ni ska ha ett litet bröllop (det hade vi) så kan det kännas lite stelt med fotograf!
    Hänger på fotografen...vi hade pyttelitet bröllop o det blev inte alls stelt.
  • lillalyckan

Som sagt, det är helt upp till er. Det kan bli jättefina bilder även utan proffs, ett tips är att låta nån provfota någon annan där ni har tänkt ta bilderna, med lite känsla kan man hitta platser som får jättefint ljus och då ser bilderna nästan proffsiga ut. Finns kanske nån ni känner som har en lite bättre kamera och är intresserad av foto?
    Om ni inte kommer överens kanske ni kan hyra en fotograf bara i en timme och då få några proffsbilder  och sen låta släkten ta resten av kvällen... Jag gillar kompromisser

• isop

Vi ska inte ha fotograf, och min blivande svärmor blev mycket upprörd när hon hörde detta. Säkert tänkte hon på studioporträttet hon nu inte får att hänga på väggen. Men vi vill inte ha något studioporträtt, eller bilder där vi står utanför ett slott med svanar i bakgrunden. Jag tycker inte heller att hennes bröllopsfoto är något jag skulle vilja ha.

De bästa bilderna tycker vi tas i farten. Min syster är mycket duktig och har även gått kurser, så hon ska fotografera oss. Hennes bilder ligger dock ganska mycket över den genomsnittlige semesterfotografens. Själv hade jag exempelvis inte velat åta mig att fotografera ett bröllop, för mina bilder håller inte för det.

Så begrunda kvaliteten på bilderna från den som ska fotografera. Min systers bilder är sådana att man alltid oohar och aahar när man ser dem.

• söstra mi

Ja självklart gör vi ju i slutändan som vi kommer överens om. Ville bara höra lite erfarenheter från andra.

Det är inte tal om (från min sida heller) att ha fotograf hela vigsel osv, utan i sådana fall bara ngn timme på oss som par innan vigsel. Sen får föräldrar och syskon stå för fotandet och filmandet.

Ja jag har kontaktat en fotograf i alla fall och så får vi se hur det blir.

• målerskan

Vi har valt bort fotograf och det känns lugnt. Har två goda vänner med mycket fina kameror och lite känsla, som lovat att föröska få med alla på kort. Vi har ingen önskan om att ha nåt perfekt bröllopsfoto som står på nån hylla och måste dammas. Däremot gärna ett helt album fullt med minne, några suddiga må så bli, det blir väl lite suddigt framåt midnatt.......

Svar på tråden ni som valt att inte gå till/anlita fotograf, har ni ångrat er?