• Kajsaa

    Unga brudar.

    kan man anses som "för ung", jag menar efter man fyllt 18?

    Jag gifter mig nästa år och kommer då vara 23, och min pojkvän 29. Ålderskillnaden har aldrig stört oss eller någon annan heller för den delen.
    När vi gifter oss kommer vi varit tillsammans i tre år. Tycker ni att jag är för ung?

  • Svar på tråden Unga brudar.
  • Kajsalisan

    Jag kanske inte är så ung längre då, är ju trots allt hela 24 när vi gifter oss om 2,5 vecka.. :D Han e 27. Har varit tillsammans 3år, hus och bebis på g.. Kan ju säga att jag känner mig mer "låst" genom hus och barn än själva giftemålet när det gäller att "utforska saker".. Men nu blir det att utforska badrumsrenovering och graviditet när bröllopet är över =)

  • UBW

    Jag tycker att man ska gifta sig när man är säker på att det är mannen/kvinnan man vill leva med för resten av sitt liv. Om man sedan är ung eller gammal spelar mindre roll...
    Jag är inte ung längre (fyller 28 snart, min blivande make är 29) men träffade honom när jag var 20 år. Och mina föräldrar har hängt ihop sedan de var 18 resp. 20 och har nu varit gifta i 34 år.

    Vad jag däremot tycker är konstigt är att många tycker att det är större att gifta sig än att skaffa barn tillsammans? När man har barn är man faktiskt bundna till varandra på livet ut.
    Om ett äktenskap inte fungerar kan man ju alltid skilja sig... men barnets far/mor finns i ens liv för alltid, vare sig man vill eller inte

  • rowan

    Vi räknades som unga när vi gifte oss, jag var 22, men vi var säkra på vår sak då. Nu, bara tre år senare är vi skilda. Jag vet faktiskt inte om åldern spelar någon roll när man gifter sig, för när man än väljer att gifta sig, gör man ju det för att man, så vitt man vet DÅ, tror att det ska hålla! Man vet ju inte mer än man vet.

    Kanske är min kommentar inte hjälpsam, men sanningen är ju den att om man funderat över beslutet att gifta sig, funderat efter sin allra bästa förmåga, och kommit fram till att det känns rätt - då är det vägen att gå. Skulle man sen (som jag) komma på andra tankar, är det ju inget man kan förutse. Jag ångrar INTE att vi gifte oss, det var otroligt vackert, det var, så gott vi förstod då, rätt.

    Vad som helst kan hända, men vi kan inte planera för det. Vi måste behandla relationen och kärleken SOM OM den skulle hålla för evigt! Då har den förhoppningsvis bättre förutsättningar att hålla också.

  • enmi

    Jag är 21 och gifter mig nu om några veckor med min man som är 24. Jag tror att många anser att vi är lite för unga, men jag har inte hört några sådana kommentarer på länge. Vi har bott ihop i fem år, så folk har väl vant sig antar jag. :D

    Jag tycker att det är löjligt med kommentarar som "det kanske inte håller!" för det är väl ämdå något som man bestämmer själv! Om förhållandet inte fnkar så är det ju så oavsett om man gift sig eller ej. Jag tycker att det finns en sån trist pessimism runt hela bröllopsgrejen, som att folk genast tänker på skiljsmässa. Det är ju jättetråkigt att gå runt och hela tiden tänka på vad som kanske kan hända.

    Ungefär som att tänka: "nej jag vill inte skaffa husdjur för det kanske dör så småningom!" O__O snacka om trist inställning till livet.

  • Miss Biii

    Har inte läst hela tråden... Men detta är ju ett ämne som ständigt diskuteras. Jag hör ibland äldre som säger att de varit tillsammans sedan de var tonåringar och gifte sig i 20 års åldern. Många skiljer sig idag men det är ju inte speciellt för en viss åldersgrupp. Oavsett ålder så anser jag att det kanske inte är så smart att gifta sig när man bara kännt varandra i några månader och det är framförallt ansvarslöst att sätta ett barn till världen innan man är säker på sin partner då skillsmässobarn inte mår super enligt studier.
    Men de par som älskar varandra och varit tillsammans ett tag så de vet hur de fungerar i vardagen och deras b and är starka så de vet att förhållandet kommer hålla genom allt jobbigt som ett äktenskap innebär (det är ju ingen rosa moln, dans på rosor ständigt )

    Snöa inte in er på åldern utan ni har ju varit tillsammans länge och vet antagligen att ni är rätt för varandra och det är ju UNDERBART, klart ni ska visa upp det för allt o alla genom en vigsel! :))))

    stor kram

  • Vanya

    jag kómmer inte ens fyllt 22 (sker ett par veckor efter) och min karl har då precis fyllt 22. Vissa tycker vi är för unga men man måste ju fasen leva i nuet - jag kan inte tro att giftermålet påverkar om det tar slut sen om x antal år. Tar det slut så gör det vare sig man är gift eller inte. Som någon sa här ovan så ska man se till vad som känns rätt nu.

  • Miss Biii

    Jo och så länge ni inte skaffat barn så drabbar ju en skilsmässa mest er själva... Bara smida medan järnet är varmt.. Lycka till!


    Vanya skrev 2009-07-10 09:04:56 följande:
    jag kómmer inte ens fyllt 22 (sker ett par veckor efter) och min karl har då precis fyllt 22. Vissa tycker vi är för unga men man måste ju fasen leva i nuet - jag kan inte tro att giftermålet påverkar om det tar slut sen om x antal år. Tar det slut så gör det vare sig man är gift eller inte. Som någon sa här ovan så ska man se till vad som känns rätt nu.
  • J D
    Miss Biii skrev 2009-07-06 10:00:24 följande:
    Har inte läst hela tråden... Men detta är ju ett ämne som ständigt diskuteras. Jag hör ibland äldre som säger att de varit tillsammans sedan de var tonåringar och gifte sig i 20 års åldern. Många skiljer sig idag men det är ju inte speciellt för en viss åldersgrupp. Oavsett ålder så anser jag att det kanske inte är så smart att gifta sig när man bara kännt varandra i några månader och det är framförallt ansvarslöst att sätta ett barn till världen innan man är säker på sin partner då skillsmässobarn inte mår super enligt studier. Men de par som älskar varandra och varit tillsammans ett tag så de vet hur de fungerar i vardagen och deras b and är starka så de vet att förhållandet kommer hålla genom allt jobbigt som ett äktenskap innebär (det är ju ingen rosa moln, dans på rosor ständigt )Snöa inte in er på åldern utan ni har ju varit tillsammans länge och vet antagligen att ni är rätt för varandra och det är ju UNDERBART, klart ni ska visa upp det för allt o alla genom en vigsel! :))))stor kram
    Fast längden på förhållandet är inte heller det avgörande tycker jag. Skillnaden mellan 1½ och 3 år är t.ex. inte spec. stor om man har bott ihop ett tag och gått igenom en eller annan prövning. Jag tycker att det viktigaste är inställningen och vad man vill med förhållandet och äktenskapet samt hur bra man är på att leva upp till de inställningen.

    En sak som talar emot att gifta sig tidigt och ung är dock att många fler ifrågasätter ens kärlek så man får utstå många fler prövningar än andra par (enl. min upplevelse). Det gäller att kunna hålla fokus på sig själv i sådana lägen annars blir det lätt väldigt tufft.

  • sarasarasara

    Det jag brukar svara när folk säger "oj, det är ett stort steg" och syftar på att jag ung, är att det är minsann ett större steg att skaffa barn. Om det nu mot förmodan inte skulle funka kan vi alltid skilja oss, men har man ett barn tillsammans får man dras med varandra livet ut, på ett eller annat sätt. Då brukar de bli rätt tysta.

  • Bustroll

    Jag kommer vara 22 och sambon 26 när vi gifter oss. Ungt och ungt...vi tycker inte det men det gör nog vår släkt

  • TildeCecila

    Jag kommer vara 24 när vi gifter oss och han kommer vara 29 men vi kommer då ha varit tillsammans i över 9 år, vi träffades när jag var bara 15år så fast jag ser mig som ganska ung när vi gifter oss så anser jag att jag iallafall känner mannen jag gifter mig tillräckligt bra för att veta att jag vill leva med honom. Med detta menar jag inte att man inte ska gifta sig om man varit tillsammans kortare utan mera att de kan finnas annat som gör att man ändå är redo att ta de steget som det ju ändå är att gifta sig.

  • Jiel o Deps

    Vi gifter oss om mindre än tre veckor och jag är 23 och "gubben" 28. Ingen har ens andats om att jag skulle vara lite ung, fast jag har förstås alltid uppfattats som äldre och så har vi varit tillsammans i snart 5 år också.

  • londontjejen

    Personligen tycker jag nog att det ar lite tidigt men jag utgar fran hur jag va som 23. Fast somliga ar mer mogna an andra. Om du kanner dej saker sa go for it.

  • MrsBrownie

    Jag tycker inte du borde bry dig om andra tycker att du är för ung, jag har haft samma problem. Vi fick starka reaktioner i början "men skit är du säker du är så ung". Men i slutändan var det jag kännde som räknades inte vad andra tänker och känner. Jag är 20 år och min sambo är 25 år vi har bott tillsammans i 3 år och gifter oss nu om 2 veckor. Fast jag kan erkänna att ibland tycker till och med jag själv att jag är för ung.Men att gifta sig vid 23 års åldern tycker jag är lagom.

Svar på tråden Unga brudar.