• April 99

hur mycket pengar till bröllopsresa (bröllopspresent till vänner)?

Ska på bröllop i sommar och de önksar bidrag till bröllopsresan. Har ju inga miljoner på kontot och vill inte heller komma med för lite (då det verkligen syns hur mycket man lagt ner på deras bröllopspresent).

Sambon tycker runt 600, men jag undrar om det inte verkar snålt?

Det är inget slottbröllop utan relativt enkelt men med ca 60-70 gäster och buffé, så ni vet det också.

tacksam för många svar då det inte är någon lätt fråga.

• Svar på tråden hur mycket pengar till bröllopsresa (bröllopspresent till vänner)?
  • fromheretoeternity

Ja, så tänker jag också. Hade det inte stått något alls hade jag nog köpt en flska champagne och ett fint kort. Det tycker jag är lagom när man bara är med på vigseln... men nu känns det som att vi måste ge pengar eftersom de skrivit det så tydligt i inbjudan.
    Hade vi varit bjudna till festen hade vi nog gett 500kr ihop som par, det är jämt och bra. Men det känns väldigt mycket nu tycker jag..

LB5 skrev 2009-04-23 22:16:03 följande:
    Nej det låter ju lite konstigt att de skrivit det i inbjudan till er som inte ska med på middagen. Då har de ju satt er i en svår sits för om ni ger en symbolisk summa på några hundra så kanske det ser snålt ut... Ni kanske kan ge något annat? Fina blommor eller en flaska fin?
  • Susanna och Fredrik

Det är mitt förslag också...

LB5 skrev 2009-04-23 22:16:03 följande:
    Nej det låter ju lite konstigt att de skrivit det i inbjudan till er som inte ska med på middagen. Då har de ju satt er i en svår sits för om ni ger en symbolisk summa på några hundra så kanske det ser snålt ut... Ni kanske kan ge något annat? Fina blommor eller en flaska fin?
  • fromheretoeternity

Så ni tycker att det är ok att komma med en blomma eller en flaska champagne eller nåt trots att de tydligt uttryckt att de vill ha pengar?

• Heloise

Helt ok. Det är väl jättebra, man kan ju inte bestämma vad ens gäster ska köpa, heller inte förvänta sig att alla ska ge pengar.
    Nä vi skulle bli jätteglada för en flaska vin eller en blomma!

fromheretoeternity skrev 2009-04-24 10:33:30 följande:
    Så ni tycker att det är ok att komma med en blomma eller en flaska champagne eller nåt trots att de tydligt uttryckt att de vill ha pengar?
  • Imma

Presenten man lämnar är ju inte en "betalning" för festen, utan en lyckönskning till äktenskapet.

Jag tycker också att det är trist med önskemål om pengar, men det är ju brudparet som ska bli glada över gåvan. Självklart måste du inte ge pengar om du inte vill, men trots allt är det ju det de önskar sig.

Om det hade varit jag hade jag lämnat ett kuvert med ett kort och lite pengar. Man behöver ju inte lägga massor, utan typ motsvarande det som man annars hade lagt på en present.

• passionsblomman

Ja det tycker jag.

• passionsblomman

TS: 600 kr i present för er båda som par tycker jag absolut inte är snålt! Så har vi givit också, både där det varit reda pengar och i värde på present man köpt.

• fromheretoeternity

I vanliga fall håller jag absolut med dig. Hade vi varit bjudna på festen hade vi självklart kommit med ett kuvert och ett fint kort och kanske en blomma också. Men nu när vi bara är bjudna på vigseln känns det konstigt att gå dit med 500kr i ett kuvert. Å 200kr känns ännu fånigare vilket annars hade varit ungefär så mycket vi hade lagt på present (champagne/blomma, kort) om de inte hade skrivit något alls.

Jag är faktiskt lite kluven...

Imma skrev 2009-04-24 10:59:24 följande:
    Presenten man lämnar är ju inte en "betalning" för festen, utan en lyckönskning till äktenskapet. Jag tycker också att det är trist med önskemål om pengar, men det är ju brudparet som ska bli glada över gåvan. Självklart måste du inte ge pengar om du inte vill, men trots allt är det ju det de önskar sig.Om det hade varit jag hade jag lämnat ett kuvert med ett kort och lite pengar. Man behöver ju inte lägga massor, utan typ motsvarande det som man annars hade lagt på en present.
  • Imma

Okej, ni gör såklart som ni tycker känns bäst. Jag tycker dock inte att 200 kr i ett kuvert är att betrakta som lite pengar. Generöst skulle jag tycka! Knuter det sig ändå i magen vid tanken tycker jag dock att du ska göra som du tänkt från början och ge dem en flaska vin och ett vackert kort.

En önskelista är ju trots allt bara en önskan, inget tvång.

fromheretoeternity skrev 2009-04-24 11:21:38 följande:
    I vanliga fall håller jag absolut med dig. Hade vi varit bjudna på festen hade vi självklart kommit med ett kuvert och ett fint kort och kanske en blomma också. Men nu när vi bara är bjudna på vigseln känns det konstigt att gå dit med 500kr i ett kuvert. Å 200kr känns ännu fånigare vilket annars hade varit ungefär så mycket vi hade lagt på present (champagne/blomma, kort) om de inte hade skrivit något alls.Jag är faktiskt lite kluven...
  • fromheretoeternity

Ja, du kanske har rätt. Annars kanske man kan ge en blomma och sen 200kr i ett kuvert till. Det känns inte lika snålt och ändå inte lika mycket som om vi hade varit bjudna på själva bröllopsfesten.
    Tack för hjälpen!

Imma skrev 2009-04-24 11:25:47 följande:
    Okej, ni gör såklart som ni tycker känns bäst. Jag tycker dock inte att 200 kr i ett kuvert är att betrakta som lite pengar. Generöst skulle jag tycka! Knuter det sig ändå i magen vid tanken tycker jag dock att du ska göra som du tänkt från början och ge dem en flaska vin och ett vackert kort.En önskelista är ju trots allt bara en önskan, inget tvång.
  • Imma

Låter bra! Kul att kunna hjälpa till!

fromheretoeternity skrev 2009-04-24 11:41:06 följande:
    Ja, du kanske har rätt. Annars kanske man kan ge en blomma och sen 200kr i ett kuvert till. Det känns inte lika snålt och ändå inte lika mycket som om vi hade varit bjudna på själva bröllopsfesten.Tack för hjälpen!
Svar på tråden hur mycket pengar till bröllopsresa (bröllopspresent till vänner)?