• April 99

hur mycket pengar till bröllopsresa (bröllopspresent till vänner)?

Ska på bröllop i sommar och de önksar bidrag till bröllopsresan. Har ju inga miljoner på kontot och vill inte heller komma med för lite (då det verkligen syns hur mycket man lagt ner på deras bröllopspresent).

Sambon tycker runt 600, men jag undrar om det inte verkar snålt?

Det är inget slottbröllop utan relativt enkelt men med ca 60-70 gäster och buffé, så ni vet det också.

tacksam för många svar då det inte är någon lätt fråga.

• Svar på tråden hur mycket pengar till bröllopsresa (bröllopspresent till vänner)?
  • Kisseh

Jag kommer bli överlycklig om jag får 600, (vi önskar oss också bidrag). Så oroa dig inte för att det är snålt =)

• Fenixx

jag tycker det är en bra summa! är faktiskt olika hur mycket man kan ge. vi har gett 500kr på dem vi varit på där dem önskat sig det.
    men vi hade några vänner som gifte sig som vi vet uppskattar humor..så dem fick en plåtask med lite hjärtan och kärleksfulla ord på och i låg det 500kr i guldtior.

• Emmy1982

Är det bara jag som tycker det är lite snålt? Vi lägger drygt 500 var på liknande presenter. Jag brukar tänka att jag vill matcha någorlunda vad man "kostar" som gäst. Och bröllop är oftast stora pengar, även om man "bara" har buffé. Nära vänner tycker jag man kan "hjälpa" lite.

• MulleNuh

beror på hur nära vänner ni är tycker jag.. Är det en väääldigt nära vän hade jag lagt kanske 1000:-. Ja totalt från mig och mannen.

Annars kanske 500:-

• Linn74

Det beror helt på omständigheterna tycker jag.

Ofta är det ju inte bara så att man bjuder till fest och folk kommer med en present. Man har kanske fått möhippa/svensexa och gjort aktiviteter/ätit mat som de andra betalat. Jag tycker också man ska tänka på att många gånger får gästerna resa en bit och kanske ta in på hotell för att komma på bröllopet, etc. Slutligen får man ju också tänka på att var och en ger ju gåvor utefter vad de har för ekonomiska förutsättningar.

Emmy1982 skrev 2009-04-23 15:51:25 följande:
    Är det bara jag som tycker det är lite snålt? Vi lägger drygt 500 var på liknande presenter. Jag brukar tänka att jag vill matcha någorlunda vad man "kostar" som gäst. Och bröllop är oftast stora pengar, även om man "bara" har buffé. Nära vänner tycker jag man kan "hjälpa" lite.
  • MilosMamma

Även fast vi önskar oss resebidrag/checkar så spelar det faktiskt ingen roll om nån lägger 50 :- eller 5000:- per person, lyckligast blir vi om dom kommer och vill vara med oss under den dagen.

• idapluppp

Vi önskar oss åxå resebidrag och jag håller med Milosmamma det viktigaste för oss är inte presenter, därav önskan om resebidrag, utan det är att man kommer på bröllopet och firar den tillsammans med alla underbara vänner man har.

• mariliza

Tycker det låter mer sålt och sniket att förvänta sig få mycket pengar än att ge 600 kr i present! Det tycker jag är jättemycket pengar! Vi önskade oss pengar till resa och fick ihop c:a 17.000 vilket var helt fantastiskt! Men vi vet inte vad vi fick av vem, då de satte in pengar på ett pg-konto som min makes syster hade hand om. Vi ska på bröllop i sommar, och kommer kanske att tillsammans ge 500 kr i resebidrag, men då får vi resa en bit för att gå på bröllopet samt ordna boende så tycker det känns lagom...

• fromheretoeternity

Jag lånar tråden lite och ställer en fråga om det är ok:

Jag och min sambo fick nyligen en inbjudan till bröllop i sommar. I inbjudan står det att vi blir bjudna till vigsel och fika efteråt utanför kyrkan. Det står också att de istället för presenter önskar sig pengar.

Av andra kompisar har vi förstått att vissa också blivit bjudna till middagen och festen på kvällen.
    Det är HELT ok att vi inte blir bjudna på middagen och festen, jag förstår absolut att man inte kan bjuda alla när man är så många kompisar och alla har respektive osv. Men hur mycket tycker ni att vi ska ge i bröllopsgåva?
    Hade det varit jag som bjudit på det sättet de gjorde hade jag nog inte önskat mig presenter alls utav oss som inte är bjudna på festen, än mindre skrivit det i inbjudan.

Vad tycker ni? Alla åsikter är välkomna!

• LB5

Nej det låter ju lite konstigt att de skrivit det i inbjudan till er som inte ska med på middagen. Då har de ju satt er i en svår sits för om ni ger en symbolisk summa på några hundra så kanske det ser snålt ut... Ni kanske kan ge något annat? Fina blommor eller en flaska fin?

fromheretoeternity skrev 2009-04-23 21:57:36 följande:
    Jag lånar tråden lite och ställer en fråga om det är ok:Jag och min sambo fick nyligen en inbjudan till bröllop i sommar. I inbjudan står det att vi blir bjudna till vigsel och fika efteråt utanför kyrkan. Det står också att de istället för presenter önskar sig pengar.Av andra kompisar har vi förstått att vissa också blivit bjudna till middagen och festen på kvällen.Det är HELT ok att vi inte blir bjudna på middagen och festen, jag förstår absolut att man inte kan bjuda alla när man är så många kompisar och alla har respektive osv. Men hur mycket tycker ni att vi ska ge i bröllopsgåva?Hade det varit jag som bjudit på det sättet de gjorde hade jag nog inte önskat mig presenter alls utav oss som inte är bjudna på festen, än mindre skrivit det i inbjudan.Vad tycker ni? Alla åsikter är välkomna!
Svar på tråden hur mycket pengar till bröllopsresa (bröllopspresent till vänner)?