• Yesh I do

Borgerlig eller kryrklig vigsel hur tänker ni?

Kanske finns det någon liknande tråd- men hittar ingen och tycker att det skulle vara kul att diskutera val av vigsel och tankarna kring det! Borgerligt? I kyrkan? Troende? Icke troende? Hur resonerade ni kring val av vigsel -eller var det självklart från början hur det skulle vara?

För oss var det självklart att vi ville vigas av en präst eftersom vi båda är troende och vill avge våra löften inför vänner, familj och Gud. Dessutom har vi märkt att vi nog är mer traditionella än vi någonsin kunnat tro när det kommer till vigseln ...

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Borgerlig eller kryrklig vigsel hur tänker ni?
  • Lady o Lufsen

Vi ville vigas som ni...och gjorde det, fast inte i kyrkan

Prästen kom till vårat torp där vi vigdes på trappen med hemsnickrat altare och allt
    Bild finns i mitt galleri

...och ja- det var en självklarhet för oss redan ifrån början

• Yesh I do

Å vad mysigt det där lät! Vi var inne på att ha en utomhusvigsel också från början men vi hittade inte någon bra plats...fast sedan när vi hittade vår kyrka så kändes det super. En pyttekyrka från 1100 talet mitt ute på östgötaslätten! Tre månader kvar nu...!

Ska kika på dina bilder!

• Hawaiiii

Och vi är precis tvärtom! Vi tror inte på gud av tar avstånd från alla religioner. Jag går gärna in i en kyrka för den vackra arkitekturens skull, men att gifta mig i en... aldrig. Borgerligt kommer det bli, men fortfarande pampigt med stor vit klänning, herrgård, tärnor och en lång ceremoni med mycket musik.

• Yesh I do

Tycker jag låter väldigt bra!! Tror man inte på Gud måste det ju kännas oerhört märkligt att ha en vigsel i kyrkan (fast jag har förstått att många gör det ändå pga tradition eller så...) Låter som att ni kommer att ha ett väldigt fint bröllop!

Hawaiiii skrev 2009-04-14 10:34:10 följande:
    Och vi är precis tvärtom! Vi tror inte på gud av tar avstånd från alla religioner. Jag går gärna in i en kyrka för den vackra arkitekturens skull, men att gifta mig i en... aldrig. Borgerligt kommer det bli, men fortfarande pampigt med stor vit klänning, herrgård, tärnor och en lång ceremoni med mycket musik.
  • Hawaiiii

Ja, jag tror också det blir bra. Min stackars mamma hade svårt att acceptera det där, eftersom hon alltid sett fram emot ett kyrkbröllop, och förknippar borgerligt=rådhuset utan fest.

• 090509

Vi gifter oss borgerligt pga att vi redan varit tillsammans så många år och har barn, så det där med den vita brudklänningen sprack oxå s a s

• NaemiNose

Mitt svar på detta blir:

Eftersom jag äcklas av mycket av det som sägs i kyrkan, och definitivt inte är tronde och därför gick ur kyrkan för drygt 10 år sedan, så blir det självklart borgerligt för mig / oss.

• DarkBrideInWhite

För oss blir det borgerligt av den anledning att ingen av oss är troende. Skulle kännas helt fel att stå inne i en kyrka och vigas när man inte riktigt köper det som prästen förmedlar i det han säger under vigseln. Vi kommer gifta oss utomhus med vänner och familj, en vigsel med sång, musik och egenutformad ceremoni. Därefter blir det middag och fest i en herrgård.

• Yesh I do

Blir nyfiken, vad är det du äcklas av? Vore intressant att höra (asbolut inte för att döma eller nåt sånt..bara genuint nyfiken!)

NaemiNose skrev 2009-04-14 10:46:14 följande:
    Mitt svar på detta blir:Eftersom jag äcklas av mycket av det som sägs i kyrkan, och definitivt inte är tronde och därför gick ur kyrkan för drygt 10 år sedan, så blir det självklart borgerligt för mig / oss.
  • Yesh I do

Ja mammor har nog alltid en bild av hur deras döttrar ska gifta sig...fast bara man gör som man själv känner så blir det ju bra!

Hawaiiii skrev 2009-04-14 10:39:57 följande:
    Ja, jag tror också det blir bra. Min stackars mamma hade svårt att acceptera det där, eftersom hon alltid sett fram emot ett kyrkbröllop, och förknippar borgerligt=rådhuset utan fest.
Svar på tråden Borgerlig eller kryrklig vigsel hur tänker ni?