• Lapinette

Nästa anhalt ...

Då är det dags igen! Vart går nästa resa? Kanske till en liten stuga på den svenska landsbygden, en helg fylld med vänner, god mat och gott vin eller blir det safari i Sydafrika? Vilket som så följs vi åt här och ger varandra tips och idéer som förgyller vår tillvaro.

Har lagt ned några av våra gamla trådar här. Ibland behöver man ju gå tillbaka och kopiera lite tips.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html

• Svar på tråden Nästa anhalt ...
  • Lapinette

Duschess - vill själv till Korsika och tanken var faktiskt att åka dit nu i maj och fira 3-årig bröllopsdag men det blev istället denna tripp till Champagne. Vet att nenne har varit på Korsika så hon kan säkert ge dig råd. Det går bilfärjor mellan Korsika och Sardinien. Har för mig att Fritidsresor t o m har något slags bilpaket med båda öarna.

• norgejente

Hej! Lapinette, en sådan fin tur ni verkar ha haft!! Det verkar som om ni har gjort en sådan tur som vi vill men inte vet hur vi skall få till... Vi vill gärna resa runt i champagne men vet inget om det; hur vi hittar boende,hur vi hittar champagnegårdar, hur vi hittar resturanger... Speciellt jag är väldigt intresserad av mat och vill väldigt gärna gå på en resturang med en (eller flera!) stjärner i guide michelin. Vet du hur man hittar dem?
    Vill väldigt gärna ha tips och ideer på hur vi skall gå tillväga!
    Sara

• Ab fab

lapinette- vilken härlig resa det låter som.

Norgejente- Champagne är fantistiskt trevligt att resa runt i. Två tips
    Boka besök på chmpagnehusen i förväg
    Läs Rickard Julins bok 3000/4000 champagner i förväg. han tipsar om hotell, husbesök o restauranger förutom alla provningar

• Tinga

Lappis - välkommen hem! Låter som att ni haft en trevlig och mysig resa! Jag får nog lägga på ett kol med min recension av Barcelona nu - du ligger ju långt före, fastän ni kom hem ett par veckor efter oss!

• Lapinette

norgejente - som Ab Fab skriver köp Richard Juhlins bok så hittar du massor med info om champagner men även hotell och restauranger. Hotellet, Villa Eugene, som vi bodde på finns med i den boken samt de två restauranger vi besökte i Epernay. Fast vi köpte boken efteråt .

Annars rekommenderar jag dig tripadvisor.com. Hotellet vi bodde på ligger etta i Epernay och tittar du på restauranger i Champagne så har jag för mig att de fyra första har stjärnor i Guide Michelin (1-2 stjärnor). Samtliga av dem ligger i Reims.

Gällande besök av champagnegårdar så finns det ÖVERALLT! Gå in på turistbyrån när ni anländer så får ni en karta där samtliga är utmärkta. Sen finns det även champagnevägar som är utmärkta så det är bara att följa och sen stoppa där man har lust.

• Lapinette

Tinga - normalt är det ju jag som är seg med att skriva men så fort det gäller vin eller champagne så får jag fart! Jag har ju inte skrivit om Amsterdam än där jag faktiskt åt min bästa middag under hela resan. Hör och häpna! Inte i Frankrike utan i Amsterdam.

• norgejente

Tack för tipsen allihop! Ska se om jag hittar boken, vet ni om den finns i svenska bokhandlar? Har varit o surfat lite på tripadvisor.com och det lutar åt minst en natt på villa eperny. Fundrar med på ett slott i Etoges. Känner ni till en byn? Det kan verka som om dert bara är det slottet där..

• norgejente

Är det någon idé att köpa "2000 champagnes" eller är den för gammal? Den har jag hittat på en internetbokhandel. 4000 är slut och ca 400 kr dyrare...

• Lapinette

Står det inte när den publicerades?

• norgejente

publiserad 2001 mot 2005 för "4000". D finns även en som heter "Champagne Guide,2009"

Svar på tråden Nästa anhalt ...