• Lapinette

Nästa anhalt ...

Då är det dags igen! Vart går nästa resa? Kanske till en liten stuga på den svenska landsbygden, en helg fylld med vänner, god mat och gott vin eller blir det safari i Sydafrika? Vilket som så följs vi åt här och ger varandra tips och idéer som förgyller vår tillvaro.

Har lagt ned några av våra gamla trådar här. Ibland behöver man ju gå tillbaka och kopiera lite tips.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html

• Svar på tråden Nästa anhalt ...
  • Tinga

Jag tänkte på alla er Kalifornienresenärer tidigare idag, när jag hörde om undantagstillståndet Schwarzenegger utfärdat. Jättetrist om ni måste ställa in, men det är ju ett tag kvar tills ni åker så det finns väl goda chanser fortfarande att det värsta ska ha blåst över tills dess. (Inbillar jag mig iallafall - har inte jättekoll. Fast SARS förhindrade väl inte resor under någon längre tid, fast den är kanske inte lika farlig? )

Lappis - vi har värsta ångesten när det gäller sommarsemestern. Norgeplanen är fortfarande ett alternativ, fast vi har spekulerat i att bara stanna i Sverige också, för att kunna köra lite kortare, eller flyga till New York och bila i New England och till Niagarafallen eller... Som du ser; det finns tusen idéer, men inga beslut än. Veligt är bara förnamnet, men det är ju ett angenämnt problem.

Sen ska maken och jag försöka komma iväg typ en 3-4 nätter utan barn också, och då funderar vi bl a på Island, St Petersburg och London (antingen eller, alltså ). Någon som har tips på något annat kul resmål, lagom för några dagar? Det blir troligtvis i mitten av juli isåfall. Telis har skrivit ett vältaligt inlägg om Island iallafall, vet jag.

Sen håller vi på att grovplanera vår långresa till vintern också, för att kunna boka flygbiljetter, men även där går det trögt. Först hade vi tänkt ta oss landvägen hela sträckan mellan Singapore och Bankok, men sen kom vi fram till att det knappt finns något att se längs den malaysiska västkusten och ostkusten är utesluten pga monsunsäsong, så nu funderar vi på att helt skippa Malaysia. Singapore var vi i för bara ett par år sen, så det har vi sett nyligen. Det finns en del spännande resmål i Malaysisa inland, men de involverar en del trekking och det är inte så lätt med två 1.5-åringar i släptåg. Å andra sidan ska vi bara borta i ungefär 10 veckor och det kanske blir trist/långtråkigt att spendera hela den tiden i Thailand? Vi är ju vana vid att ha ett späckat program när vi åker, så det är svårt att veta om vi uppskattar att kunna ta det lugnt hela tiden eller om det blir alltför lugnt? Frågan är isåfall vad man lämpligen kombinerar Thailand med, som funkar med två 1.5-åringar? Vi vet iallafall inte!

• E11a

Anser mig vara lite av en "SARS expert" eftersom numera maken bodde där då 2003 så jag följde utveckligen som en hök.
    Det var WHO reserestriktioner i ett par månader vill jag minnas. SARS hade ganska hög dödlighet, nästan 10%, men visade sig som tur var inte vara så smittsamt.
    Notera att jag absolut inte är sjukvårskunnig men jag läste allt om det då. Efterson folk i Hong Kong var så arga för att information mörkades av Kina startades en hemsida som skulle sprida info snabbt tex om utbrottet i Amoy garden som blev jätteviktig som hette sosick.org.

Det vi hitills har hört on H1N1 verkar den vara väldigt smittsam men folk utanför Mexico har inte blivit så sjuka. Mexico är ett så stort land... om turister lykas bli smittade och ta det med sig hem måste det ju vara gansk spritt tycker man. Tråkigt!
    I USA är folk smittade som inte har varit i Mexico så det sprids ju i USA också.

• Lapinette

E11a - det verkar som du säger som denna sprids snabbare men däremot har ingen utanför Mexico dött av den. Likväl så är det skrämmande och man vet ju inte i dagsläget vart det leder.

• Telis

Tinga, förlåt att jag tjatar. Men säg att jag aldrig hade rest någon vart och skulle få göra en enda resa, och att jag bara skulle få välja mellan dom ställen som jag har varit på i mitt verkliga liv (hmm, går det där att förstå? ). Då skulle jag välja Island.

• Lapinette

Så kanske Island utifall att man inte kan åka till Kalifornien i juli?! Annars är jag allt bra sugen på nord Norge, Nordland.

• Tinga

Telis - helt OK med tjat när det gäller så här trevliga ämnen. När det kommer till hushållsarbete däremot...

Lappis - tur att det finns så många trevliga ställen att åka till att man inte står helt handfallen om ett resmål av någon anledning faller bort.

• Lapinette

Tinga - att hitta nya resmål är det ju inga som helst problem med! men som sagt hoppas den här epedemin inte är så farlig så det blir Kalifornien.

• Telis

Tinga skrev 2009-04-29 09:02:39 följande:

Telis - helt OK med tjat när det gäller så här trevliga ämnen. När det kommer till hushållsarbete däremot...
    Nä, det där lägger jag mig inte i, där får du göra som du vill.
  • Telis

Lappis, vi planerar förresten att ta med en liten laptop så att maken ska kunna tanka över alla bilder han planerar att ta. Det verkar finns wifi på nästan varenda hotell så jag kan nog kika in här med en liten reserapport under vägen.

• Lapinette

Maken gjorde detsamma när vi var ute på vår senaste resa (tog sin laptop) men vi har inte diskuterat än huruvida han tar med sig den till USA. Fördelen är ju att tanka ned bilder och emellanåt kika in här men nackdelen är att han samtidigt har svårare att undvika sitt jobb. Fast å andra sidan så läser han ju redan alla sina mail på sin mobiltelefon.

Svar på tråden Nästa anhalt ...