• Carrod

Bjuda folk man inte känner?

Hej jag har en fråga.
    Jag och min blivande har valt att ha ett lite mindre bröllop.Vi har valt att enbart bjuda folk vi känner för att ha det litet och personligt. Min blivande har tom valt bort kusiner eftersom han har en sådan stor släkt.
    Nu är det så att min kompis som jag bjöd frågade om hennes kille (Som inte är bjuden ) är bjuden.
    Ska även tillägga att jag har träffat hennes killen en ggn och min blivande har aldrig träffat honom.

Vi vill ju ha personer vi verkligen känner och umgås med på bröllopet.Det är ju vår dag!

Eller???

• Svar på tråden Bjuda folk man inte känner?
  • cire

Om min vän hade en pojkvän som jag inte träffat skulle jag bjuda honom med. Jag skulle bli jättebesviken om bara jag blev bjuden på en av mina väninnors bröllop och inte min sambo...är det en vän som du umgås med regelbundet tyckerjag att du ska bjuda honom med...

• lecaroline

Fast om du har skickat ut inbjudningarna och de blivit tillsammans efter så är det helt ok att säga nej.. Så tänker jag. Har själv varit med om det.. men jag kännde ju inte msk så jag var inte ett dugg besviken då..

• Carrod

Tack för alla tips och råd.
    Detta är en kompis inte en nära vän och hon och hennes kille har varit tillsamans i 2 år och jag har alltid bjudit med honom på våra fester och middag men han har ALDRIG kommit. Jag har sträckt ut handen för att få en chans att lära känna honom men får inte så mycket tillbaka.
    Det blir ett litet bröllop och som sagt vi har tom valt bort kusiner för att kunna hålla det litet och imtimt. Till stor del pga vår budget också.
    Vad ska man göra om man inte får så mycket tillbaka. Om han aldig har brytt sig innan att komma varför är det en stor grej nu helt plötsligt?

• lecaroline

Hon vill väl ha en dejt syns och inte se ut som singeltjejen. Jag vet ju endel som har singelbord osv..

• anne på grönkulla

Tja, om man förväntas komma och fira sin kompis kärlek medan ens egen är utesluten, hur mycket kompis är inbjudaren då?
    Kan man också resonera...

marriage09 skrev 2009-04-02 08:17:22 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-04-01 18:18:55 följande:
    Om en kompis inte kommer på ens bröllop för att hennes/hans respektive inte är bjuden, hur mycket till kompis är den personen då?!?!?
    Nu tycks ju läget vara annorlunda i det här fallet dock. Prata med tjejen, förklara hur ni tänkt, fråga varför det är så viktigt för henne. Hon kan ju inte veta vilka ni bjudit och inte bjudit, t ex?
  • Carrod

Hm jo jag har pratat med henne och hon blev arg för att jag inte sagt till henne innan att han inte var bjuden utan fick veta det i inbjudningskortet.
    MEN hon har varit i afrika i 4 månader och jag har inte haft möjlighet att prata med henne om det ens. Hon skulle inte ens fått ett kort eftersom hon egentligen skulle komma hem ett par veckor innan bröllopet och jag skulle då ta det personligen med henne. men nu kom hon hem 2 mån tidigare än väntat och jag och min blivande slängde iväg ett kort i sista sek till henne. Det har verkligen inte funnits tid.
    Men ska jag verkligen behöva bjuda någon jag INTE känner på mitt bröllop när vi har skalat av för pga a budget?
    Jag vill ju se folk jag känner när jag kommer ut ur kyrkan inte en främmande människa!Som inte tidigare har brytt sig om att tacka ja till fester/middag vi har haft innan. Jag menar över 2år har dom haft på sig att få lära känna varann men det är ju han som satt stopp!

Hon säger nu att hon är nu arg för att jag inte sa ngt till henne innan inte för att han inte är bjuden. Men jag har ju aldrig fått chansen!

• Sesamy

Min grundregel.... Etablerat par = bjuds alltid tillsammans.
    Blivit ihop efter inbjudningar gått ut = bjuds den som det var tänkt. Har man lust kan man av snällhet bjuda den andra med. Inget tvång.

• bongen80
    Carrod skrev 2009-04-02 11:32:17 följande:
    Hm jo jag har pratat med henne och hon blev arg för att jag inte sagt till henne innan att han inte var bjuden utan fick veta det i inbjudningskortet.MEN hon har varit i afrika i 4 månader och jag har inte haft möjlighet att prata med henne om det ens. Hon skulle inte ens fått ett kort eftersom hon egentligen skulle komma hem ett par veckor innan bröllopet och jag skulle då ta det personligen med henne. men nu kom hon hem 2 mån tidigare än väntat och jag och min blivande slängde iväg ett kort i sista sek till henne. Det har verkligen inte funnits tid.Men ska jag verkligen behöva bjuda någon jag INTE känner på mitt bröllop när vi har skalat av för pga a budget?Jag vill ju se folk jag känner när jag kommer ut ur kyrkan inte en främmande människa!Som inte tidigare har brytt sig om att tacka ja till fester/middag vi har haft innan. Jag menar över 2år har dom haft på sig att få lära känna varann men det är ju han som satt stopp!Hon säger nu att hon är nu arg för att jag inte sa ngt till henne innan inte för att han inte är bjuden. Men jag har ju aldrig fått chansen!
    Nej du BEHÖVER inte bjuda folk du inte känner. En del gör det för att de har lust/råd/möjlighet. Sen kan ju undra varför HON överhuvudtaget är bjuden. Du skriver att hon är kompis inte nära vän och ni har skurit ner i släkten med inbjudningar? Sjävklart gör ni som ni vill, men 1 person till i sammanhanget känns inte så mycket. Men å andra sidan har ju inte han visat något som helst intresse av att lära känna er heller.
  • Carrod

jag håller med.
    Men om alla känner -"men en till spelar ingen roll" då blir det ju dubbel så mycket folk.
    hade vi en större budget så skulle säkert fler vara medräknade men vi var ju tvugna att dra en gräns någonstans.

• Anciii

Nu har jag inte läst alla inlägg

Jag hamnade i samma situation för någon dag sen då en familj vi bjudit frågade om deras söners flickvänner fick komma o då skrev jag helt enkelt att jag endast bjudit familj o vänner. vill inte ha människor som jag inte känner på mitt bröllop det handlar inte om att man kan få in en eller två pers extra utan att ha människor man VILL ha med!
    Gör så som det känns bra för dej! :)

• bongen80

Ja ni får helt enkelt göra det som känns bäst och sen ta ev konsekvenser för det. Det är ju inte kompisen som ska bestämma vem som får komma, men hon kanske väljer bort både bröllop och er vänskap om hennes sambo inte får komma.

Hoppas verkligen att det löser sig för er.

kram

• Carrod

--> Anciii
    Vad skönt att höra att det inte bara är jag som känner så.
    Man vill ju fira SIN dag med familj och vänner.
    Det skulle väl vara konstigt när man kommer ut ur kyrkan och blir gratulerade av en främling.
    Det är ju för att fira oss. Det har ingeting med någons pojkvän att göra. Så länge det är vi som gifter oss och står för kalaset så har man väl rätt i att inte bjuda främlingar!
    Hoppas det inte skapade problem för dig med ditt beslut :)

• Carrod

Tack bongen80

Ska även tillägas att detta är en kompis jag varken ringer eller träffar. Vi träffas på fester och tillställningar med gemensamma vänner thats it.
    Hur mycket kan man kräva då!?

• anne på grönkulla

Ännu mer skäl att inte stressa upp sig över det - då kan du ju sätta ner foten och säga nej utan att det får så mycket negativa konsekvenser för en relation till en vän som är viktig för dig.

Varför är detta så pressande, undrar jag?

• gustafmatilda

Jag tycker att du ska stå fast vid ditt nej. Förklara att det är de närmaste ni bjuder och då han inte visat intresse att lära känna er tidigare så räknas han inte heller till de närmaste för er. Och blir hon stött så får det stå för henne, jag tycker inte att ni gör något fel här.

• västkusttös

Jag har också funderat på detta och har tänkt som Sesamy,att etablerade par bjuder man. Men vad är då¨ett etablerat par? En del förlovar sig ef en månad, är de etablerade? En del får barn ef 9 mån, def etablerade tycker jag. Är man etablerad för att man bor ihop? Eller hur skall man tänka om par som varit ihop 6 mån -1 år men ej bor ihop?

Just där ligger min fundering har en vän som har en pojkvän sedan 6 mån -1 år, de bor inte ihop utan har distansförhållande. Om jag inte själv snokat reda på hans namn (vi jobbar i samma branch) hade jag inte ens vetat vad han hette. Är de etablerade? Hmmm, funderingar i massor helt enkelt

• Carrod

-->anne på grönkulla

Du har rätt.
    Jag antar att detta är pressande för att jag vet att vi har genemsamma vänner och jag känner att det kanske kan bli en konstig situation.

--->västkusttös
    Jag har också funderat på det där. Visst ska man kanske bjuda etablerade par men jag känner verkligen att jag ansträngt mig tillräckligt nu är det dags att sätta ner foten.
    Man får väl helt enkelt ha sin egen tolkning på det :)

• lecaroline

Så sätt ner foten och bestäm det!

kommer inte din kompis pga av detta kan du ju bjuda någon som mer uppskattar er och ert bröllop!

• Carrod

--> lecaroline

Jag håller med! Tack för stödet
    :)

Svar på tråden Bjuda folk man inte känner?