• Carrod

Bjuda folk man inte känner?

Hej jag har en fråga.
    Jag och min blivande har valt att ha ett lite mindre bröllop.Vi har valt att enbart bjuda folk vi känner för att ha det litet och personligt. Min blivande har tom valt bort kusiner eftersom han har en sådan stor släkt.
    Nu är det så att min kompis som jag bjöd frågade om hennes kille (Som inte är bjuden ) är bjuden.
    Ska även tillägga att jag har träffat hennes killen en ggn och min blivande har aldrig träffat honom.

Vi vill ju ha personer vi verkligen känner och umgås med på bröllopet.Det är ju vår dag!

Eller???

• Svar på tråden Bjuda folk man inte känner?
  • clakar

Jag tycker att du ska säga nej, knivigt läge förstås, men din kompis kanske förstår läget? Man kan ju alltid hoppas.

• Ore

Jag har väldigt få vänner som inte träffar min man, när vi umgås. Och inte heller så många där jag inte umgås med deras respektive. Ofta träffas vi kvällar/helger, med våra respektive med. Så om en kompis har en "ny kille" så utgår jag ifrån att det är en person jag kommer umgås med och lära känna bättre i framtiden, och skulle alltså bjuda personen i fråga.

• Vid havet

Jag kan nog tycka att det är lite svårt att inte bjuda den ena parten i ett etablerat par. Även om man inte träffats så mycket. Själv skulle jag ta illa upp om jag var bjuden och inte min sambo - även om det gäller en i tex mitt tjejgäng som i princip bara jag umgås med.

Antar att det är nära vän till dig och då kommer du/ni (väl) umgås en del med honom i framtiden eller?

• lecaroline

Det beror på hur länge de varit tillsammans!! 3 månadr nej det får han inte...

• Nezza

Beror ju som sagt på hur bra kompisar ni är och vad de har för förhållande. "Bara" kille kan du säga nej till tycker jag.

• marriage09

TS, du skrev:

"Vi vill ju ha personer vi verkligen känner och umgås med på bröllopet.Det är ju vår dag!"

Jag tycker att det besvarar frågan.

Att ni inte bjuder honom behöver verkligen inte betyda något för er framtida relation. Jag tycker att det finns så mycket bör/skall/måste i denna frågan, gör så som ni känner är bäst.

Vi har ett antal vänner som har vad som kallas för etablerade relationer, men vi har aldrig av olika skäl inte/sällan träffat deras respektive och har valt att inte bjuda dem eftersom vi har en skarp gräns på antal personer i vår lokal. Vi pratade med de fyra berörda (den ena var t.o.m min kusin, säkert något som anses vara ännu mer fel hos bör/skall/måste-förespråkare) och det var ingen av dem som tog illa upp. Det tror jag inte att din kompis gör heller, speciellt eftersom er anledning är långt mer accepterad än vår - att ni vill ha ett litet intimt bröllop kontra at vi får helt enkelt inte plats med våra respektive!

Kör på det NI vill!!

• anne på grönkulla

Personligen skulle jag inte stressa så över situationen. Att hon frågar ser jag inget konstigt med. Vilka ni redan valt bort kan ju inte hon veta eller ta ansvar för.

Bli inte arg, säg nej istället. Om det är det ni vill. Isåfall bör ni ju inte ha svårt att stå för det.

Men risken ni tar är ju att även kompisen då inte heller kommer. Det anses normalt artigt att bjuda respektive även om man inte känner dem så väl.

• ängsblomma

Jättesvår situation, men jag har bjudit med respektive som jag aldrig träffas och ångrar mig litet i efterhand - det blir för många gäster jämfört med vad vi hade tänkt från början... Folk kan ha massa åsikter, men dina ord säger allt - det är er dag!!! Ni bestämmer hur ni vill ha det.

• marriage09

anne på grönkulla skrev 2009-04-01 18:18:55 följande:

Men risken ni tar är ju att även kompisen då inte heller kommer. Det anses normalt artigt att bjuda respektive även om man inte känner dem så väl.
    Om en kompis inte kommer på ens bröllop för att hennes/hans respektive inte är bjuden, hur mycket till kompis är den personen då?!?!?
  • lecaroline

Jag har bjudit många respektive till mina släktingar som jag inte känner. Men alla träffar man ju inte så ofta och vi räknade med ca 80-90 gäster så för oss var det inga problem.

Som sagt det beror på hur länge de varit tillsammans. Annars tycker jag att ni är väldigt oartiga.

Svar på tråden Bjuda folk man inte känner?