• lipaj

diamantkvalitet???

Jaha då var man kluven igen!!!! Tänkte designa en egen ring med 7 större diamater ( 0,7ct). Har bara sett små i WSI kvalitet, men de större verkar vara WVS. Är det ngn där ute som vet??? Är det finare att ta mindre stenar med bättre kvalitet???

• Svar på tråden diamantkvalitet???
  • Mörk Ängel

Det kan jag inte svara på, för de går från gulaktiga till vitare.

Förmodligen så ser du inte ens skillnad på TW och W eftersom det som sagt är en hårfin gräns.

• lipaj

tack för alla svar. känns som det bra hur jag än gör och diamanterna är ju infällda i ringen så bara toppen syns.
    Det blir en wvs eller twvs
    som är 10% dyrare. Sen får jag be om bästa slipningen o lita på att de gör sitt bästa!!

• silwerbrud

En mjölkig diamant har många vita inneslutningar och/ eller stora fjäderformade inneslutningar.
    Hellre en klar,gulaktigare diamant än en vit med många inneslutningar om man nu måste välja- tycker jag.

lipaj skrev 2009-04-06 17:26:56 följande:
    Har sett diamater som ser lite "mjölkiga" ut! Är det en vitare färg? Topp Wesselton? Jag tycker inte de är snygga. Jag vill ha en klar diamant!! Eller är det det som är finessen, ju klarare destå finare?
  • lipaj

nu har jag beställt ring!!! 6 mm vitguld med 7. 0,07 ct diamanter TW VS. Kan knappt vänta....

• Mörk Ängel

Gud vad roligt!!! Varifrån beställde du den? Och får man fråga vad du fick ge för den? Är själv på gång och ska beställa en liknande men har inte bestämt varifrån än.

• Mörk Ängel

Det var ju inte dåligt. Hur kan de ha en sådan stor skillnad? Den ringen jag har kollat ut skulle kosta 17000 på hallbergs (tw/vs) och hos en guldsmed som hade TW/VVS så skulle det kosta 14600. Konstigt!

• lipaj

menar du att 11000 är billigt? Deras svar är att internethandel inte har ngr mellanhänder!

• Mörk Ängel

Nej, inte billigt men billigare! Det handlar ju ändå om ganska många procents skillnad och många tusenlappar.

• lipaj

Ja vet. men alla jag har hört handlat där ifrån verka mkt nöjda. Du kan egendesigna din ring om du vill!! Jag anv schalins glaciär som bas för ringen. Schalins ska också anv konfliktfria diamanter vilket känns viktigt!

• Mörk Ängel

Ja, det satt jag just och tänkte på att är det verkligen ok diamanter. Men om det är det så är det ju topp!

Jag mailade nu om prisuppgift för min dröm ring, den är ju lika som din fast med 8 st 0,06or.
    Fick du välja om du ville ha TW/VVS på Nordstans eller var det bara en fråga allmänt?
    Hur lång tid skulle det ta innan du fick den?

• lipaj

ordinarie sten var wvs i den stl 0,07 men jag la till ca 10% för TWVS. Det skulle ta 14-18 dagar. Betaln när jag får hem ringarna!

Svar på tråden diamantkvalitet???