• lipaj

diamantkvalitet???

Jaha då var man kluven igen!!!! Tänkte designa en egen ring med 7 större diamater ( 0,7ct). Har bara sett små i WSI kvalitet, men de större verkar vara WVS. Är det ngn där ute som vet??? Är det finare att ta mindre stenar med bättre kvalitet???

• Svar på tråden diamantkvalitet???
  • Snäckan08

Det finns många olika åsikter, men om jag skulle ha så stora skulle jag definitivt inte välja SI, utan iaf TW/VS eller helst TW/VVS. Det är skillnad!!! Om du går in i en butik och ber dem rad upp olika kvaliter så ser du skillnaden. Jag är ingen speicalist, men skillnad är det faktiskt (man ser det med blotta ögat), särskilt om man kommer över 0,5. Jag tror inte att ngn seriös guldsmed skulle rekommendera så dålig kvalité som SI på så stora stenar

Jag hade lätt valt att gå ner lite i storlek och haft bättre kvalité på stenarna. Hellre en ring med schyssta sten som är lite mindre.

Har du tänkt på att ringen nog kan bli lite klumpig med så stora stenar, särskilt om du ska ha en till bredvid. Jag 7 st stenar om totalt 1,20 c och då blir ringen 4,5 mm bred.

• Hemlig2009

Jag håller med dig.

Och jag har en kompis som har en ring med 3 stenar i som är riktig maffig och fin. Hon har mittenstenen på 1,5 ct och de två vid sidan på 0,5 ct/st. Och detta räcker i mitt tycke. 7 st på 0,7? Nja... Helt klart coolt. Men det ska ju samtidigt vara snyggt.

Snäckan08 skrev 2009-03-27 08:54:34 följande:
    Det finns många olika åsikter, men om jag skulle ha så stora skulle jag definitivt inte välja SI, utan iaf TW/VS eller helst TW/VVS. Det är skillnad!!! Om du går in i en butik och ber dem rad upp olika kvaliter så ser du skillnaden. Jag är ingen speicalist, men skillnad är det faktiskt (man ser det med blotta ögat), särskilt om man kommer över 0,5. Jag tror inte att ngn seriös guldsmed skulle rekommendera så dålig kvalité som SI på så stora stenarJag hade lätt valt att gå ner lite i storlek och haft bättre kvalité på stenarna. Hellre en ring med schyssta sten som är lite mindre.Har du tänkt på att ringen nog kan bli lite klumpig med så stora stenar, särskilt om du ska ha en till bredvid. Jag 7 st stenar om totalt 1,20 c och då blir ringen 4,5 mm bred.
  • Brollop2011

Jag har ju en hellalliansring med 17 stenar där varje sten är 0,2 ct TW/VS, förutom 3 stenar som är TW/SI och det finns inte en chans att jag skulle kunna peka ut vilka som är SI. En viktig faktor är nog vart inneslutningarna sitter.

• Snäckan08

Det är svårare att se på mindre stenar som 0,2. Men TS ska ha 0,7 och då blir kvalitén betydligt mer avgörande

• lipaj

Förlåt alla hjälpsamma brudar. Jag menar naturligtvis 7 st 0,07ct = 0,49 ct ringen är 6 mm bred i vitt guld, mums ( egendesign)

• J D

lipaj skrev 2009-03-29 19:58:37 följande:
    Förlåt alla hjälpsamma brudar. Jag menar naturligtvis 7 st 0,07ct = 0,49 ct ringen är 6 mm bred i vitt guld, mums ( egendesign)

Du kan lätt ta SI på 0,07 ct-diamanter, inte en chans att du kan se inneslutningarna! (Och det ska man faktiskt inte kunna göra på en 0,07 ct-sten heller). Angående färg så frågade min guldsmed vilken färg diamanten som jag ska ha i min ring hade och han fick lägga den mellan två vita papper för att konstatera att det antagligen stämde...

Om man har en riktigt bra slipning (den högsta möjl.) så spelar inneslutningar och färg mindre roll enligt min och många andras åsikt. Om du ska innefatta i vitt guld är färg viktigare men av de alternativ du anger spelar det gissningsvis ingen roll vilken färg du väljer färgmässigt.

• lipaj

tw eller w i diamanter?? Är det färgen? Ser man skillnad på o,7 ct sten? Bra slipning?? Är det 52 fasetter briljantslipning?

• Mörk Ängel

Åh det är en sådan jag kommer få, fast jag har 8 x 0,06! Jag har TW/VVS.

Jag har tyckt att det är viktigt att det är både TW och VVS, men om jag måste välja en så tycker jag färgen är viktigare. Som en guldsmed förklarade för mig så är detta hårfina gränser på båda. Vissa (inom yrket) kan tycka att det är VVS och andra VS, vissa tycker att det är TW och andra tycker att det är W.

lipaj skrev 2009-03-29 19:58:37 följande:
  • lipaj

Har sett diamater som ser lite "mjölkiga" ut! Är det en vitare färg? Topp Wesselton? Jag tycker inte de är snygga. Jag vill ha en klar diamant!! Eller är det det som är finessen, ju klarare destå finare?

Svar på tråden diamantkvalitet???