• lipaj

diamantkvalitet???

Jaha då var man kluven igen!!!! Tänkte designa en egen ring med 7 större diamater ( 0,7ct). Har bara sett små i WSI kvalitet, men de större verkar vara WVS. Är det ngn där ute som vet??? Är det finare att ta mindre stenar med bättre kvalitet???

• Svar på tråden diamantkvalitet???
  • paulaner

En jättesvår fråga! Jag hade precis samma problem, dvs om det skulle vara värt pengarna att gå från W/SI till TW/VS. När det rör sig om stenar i den storleken du pratar om så tycker jag det är viktigast med vitheten, dvs att då hellre välja TW än W. De små inneslutningarna är inte synliga för ögat i den storleken. Men man får känna efter med magen vad som känns bäst tror jag. Det är väldigt olika från person till person har jag förstått här på BT.

Jag valde själv TW/SI, en lite ovanligare kombination som passade mig perfekt! Jag har 11x0.06 i min ring. (Det finns bild i mitt galleri)

• paulaner

Nej men förlåt!!! Menar du att du ska ha 7 x 0,7 ct?? I så fall kan du glömma det jag skrev om inneslutningarna.

• J D

paulaner skrev 2009-03-26 19:38:22 följande:
    Nej men förlåt!!! Menar du att du ska ha 7 x 0,7 ct?? I så fall kan du glömma det jag skrev om inneslutningarna.

Det är lugnt med SI i 0,7 ct-stenar också faktiskt. Allra enklast är att se fter själv.

• lipaj

jag menar 7x 0,7 ct. Syns verkligen skillnad??? Hur mkt dyrare är wsi?

• paulaner

När jag skulle göra min ring så gick jag till lite olika guldsmeder och frågade om priset. Ett par av dem hade prislistor på stenarna som de slog i. Så det är ju bara att gå till någon och be om en offert! Då kan du be om pris på båda varianterna.

Ett tips är att kolla diamantia.com som säljer lösa stenar. Där kan du se skillnad i pris. Hos guldsmeden är det ju förstås lite dyrare, men du kan ju se en procentuell skillnad i alla fall!

lipaj skrev 2009-03-26 19:42:10 följande:
    jag menar 7x 0,7 ct. Syns verkligen skillnad??? Hur mkt dyrare är wsi?
  • gusdanima

Om jga har förstått det rätt är det viktigast att titta på hur bra "cut" det är på diamanten. Då ska man välja signature ideal för att få den bästa. Sen tror jag att man ska titta på färgen, så att den inte går åt det bruna-gula hållet.
    Avseende VVSI el VSI osv tror jag det spelar mindre roll om man valt bra på de två övre...

• Any76

Jag har en enstensring (finns i mitt galleri) med en 0.7 ct W si. Den är hur vit som helst och du ser inga inneslutningar med blotta ögat. Du lär inte se någon skillnad om du går upp i vithet/klarhet. Förutom på priset ;)

Sedan håller jag med om att slipningen är viktigast! Fast "signature ideal" är bara Blue Niles egen beteckning på sina finaste stenar, andra företag har andra benämningar.

• Any76
    lipaj skrev 2009-03-26 19:31:50 följande:
    Är det finare att ta mindre stenar med bättre kvalitet???
    7x0.7ct är ju en bjässe till ring! Väldigt ovanligt i Sverige men jag vet att det förekommer i USA. Jag har själv varit på jakt efter en flerstensring med lite större stenar men känner att 5x0.2ct är max jag kan gå (det är maffigt för mig). Men det beror ju på slipning också. Jag har redan en ring i den storleken (5x0.2ct) med asscherslipade stenar och den är ganska diskret, 5 runda briljanter i samma storlek är mkt mer uppseendeväckande!

Har du provat nån liknande ring?
  • Snäckan4

Hej, kollar man på diamantia.com och jämför priser mellan TW/VVS och W/SI så ser det ut på följande sätt:

0,51 ct TW/VVS 18 800 kr
    0,51 ct W/SI 10 000 kr
    Så visst skiljer det rätt mycket i pris.

En sten på 0,7 ct fanns ej i kvalitén W/SI så det gick inte att jämföra, dock kostar denna sten med kvaliteten TW/VVS 39 000 kr. Du ska alltså ha 7 stycken såna????

Svar på tråden diamantkvalitet???