• Hammer­man
    Äldre 26 Mar 11:33
    2204 visningar
    11 svar
    11
    2204

    Hur blir man mjukare i axlarna?

    Mina axlar är så stela att de lika gärna kunde ha huggits ur granit. När jag tränar kampsport går inte vissa tekniker att utföra på mig eftersom armen visar prov på samma grad av böjlighet som en djupfrusen järnstång, och det går fan inte för sig längre.

    Ingen som vet av några stretchövningar och så jag kan roa mig med?

  • Svar på tråden Hur blir man mjukare i axlarna?
  • Dinnaj­ad
    Äldre 26 Mar 11:56
    #1

    Tja jag kan ju tipsa om "Stora strechboken". Jag har just lånat ut den så jag är inte 110% säker på att det är exakt så den heter. Tror den var på bokrean i år annars finns den nog på biblioteket.

  • Lady o Lufsen
    Äldre 26 Mar 11:59
    #2

    Om det är så illa som en frusen järnstång så skulle jag rekommendera dig att gå till en massör som om nödvändigt dessutom kan råda dig vidare.

  • Hammer­man
    Äldre 26 Mar 12:08
    #3

    Tja, det verkar ju krävas något radikalt. Vill ju inte ha värk i axlarna om 20 år heller.

  • Lady o Lufsen
    Äldre 26 Mar 12:11
    #4
    Hammerman1 skrev 2009-03-26 12:08:46 följande:
    Tja, det verkar ju krävas något radikalt. Vill ju inte ha värk i axlarna om 20 år heller.
    Tränar man kampsport så kan det ju underlätta att vara lite mer smidig än en järnstång ( ) så det kan absolut vara läge att fixa till det...och såklart för att undvika framtida smärta.

    Vilken typ av det breda spektrat "kampsport" är det du tränar?
  • Hammer­man
    Äldre 26 Mar 12:17
    #5

    Lady o Lufsen skrev 2009-03-26 12:11:43 följande:


    Vilken typ av det breda spektrat "kampsport" är det du tränar?
    Aikido. Vilket är en ganska lustig sport att träna när man väger 112 pannor och är smidig som en valross med rigor mortis. Det blir liksom så fel när det i klubben finns tjejer som är kanske 150 cm långa och väger 40 kg... jag kan ha hur taskig teknik som helst och de flyger som vantar ändå...
  • Lady o Lufsen
    Äldre 26 Mar 12:19
    #6
    Hammerman1 skrev 2009-03-26 12:17:10 följande:
    Lady o Lufsen skrev 2009-03-26 12:11:43 följande:Aikido. Vilket är en ganska lustig sport att träna när man väger 112 pannor och är smidig som en valross med rigor mortis. Det blir liksom så fel när det i klubben finns tjejer som är kanske 150 cm långa och väger 40 kg... jag kan ha hur taskig teknik som helst och de flyger som vantar ändå...
    Hahaha- ja, det kan jag ju tänka mig att dom små kvinnorna gör
    Men å andra sidan sett så skulle du också göra det när dom använder sig av teknik, så helt fel är det ju inte
  • Hammer­man
    Äldre 26 Mar 12:33
    #7

    Lady o Lufsen skrev 2009-03-26 12:19:27 följande:


    Hahaha- ja, det kan jag ju tänka mig att dom små kvinnorna gör Men å andra sidan sett så skulle du också göra det när dom använder sig av teknik, så helt fel är det ju inte
    Jo, jag vet. När en liten späd kvinnokropp tassar sig fram och utför en kotegaeshi som kastar mig i golvet med sådan kraft att det uppstår sprickor i jordskorpan får man faktiskt lov att bli imponerad.
  • aikido­aasa
    Äldre 26 Mar 22:19
    #8
    Hammerman1 skrev 2009-03-26 12:17:10 följande:
    Lady o Lufsen skrev 2009-03-26 12:11:43 följande:Aikido. Vilket är en ganska lustig sport att träna när man väger 112 pannor och är smidig som en valross med rigor mortis. Det blir liksom så fel när det i klubben finns tjejer som är kanske 150 cm långa och väger 40 kg... jag kan ha hur taskig teknik som helst och de flyger som vantar ändå...
    Vilken klubb?... undrar en nyfiken "gammal" aikidoka.

    Bröja med att snurra på axlarna i några minuter varje dag så kommer du snart att märka att rörligheten blir aningen bättre, men det kan behövas andra övningar också.
    Lycka till!
  • Hammer­man
    Äldre 26 Mar 22:58
    #9

    aikidoaasa skrev 2009-03-26 22:19:32 följande:


    Vilken klubb?... undrar en nyfiken "gammal" aikidoka.Bröja med att snurra på axlarna i några minuter varje dag så kommer du snart att märka att rörligheten blir aningen bättre, men det kan behövas andra övningar också.Lycka till!
    www.bjorkstadensaikido.se/

    Tränade för isshinkai förrut, men tycker betydligt bättre om Iwama. Lite hårdare, lite mer mig.

    Hur går det med knäna själv?

    Ska prova axelsnurrarna! Tack!
  • Hammer­man
    Äldre 26 Mar 23:35
    #10

    Jag kan för fansens vidkommande påpeka att undertecknad inte står att finna på något foto alls på ovanstående hemsida. Började träna i höstas, och de senaste fotona i galleriet är dessvärre tagna i nådens år 2007.

  • lecaro­line
    Äldre 27 Mar 13:05
    #11

    Mina mjuka delar i axeln var som sten. Och efter all ha provat masage, sjukgymnast osv.. så gick jag till en idrottsmasör. Och det är kanon!! Dyrt med suuuuper bra. Och det gjorde så ont ofta att tårarna kom. men den som vill bli fin får lida pin...

Svar på tråden Hur blir man mjukare i axlarna?