• snart fru Juslin

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Som väldigt ny inom detta med bröllopstankar slås jag ständigt över hur mycket folk tror att ett bröllop "måste" kosta.
    Vad är deet för fel på att ha en trevlig fest med sina närmast släktingar och vänner bara.

Vi ska gifta oss den 8/8 -09 och utnyttjar den underbara möjligheten att begära en kuvertavgift. Många "bröllopsexperter" tycker att detta är skamligt och rekommenderar strängt emot det. VAD är det egentligen som är så fel med det?! Det är ju valfritt för alla gäster att välja om de vill komma eller inte.

Jag har inte kommit fram till någon slutsumma på vårt bröllop ännu (det är ju ganska långt kvar i skrivande stund) men så här ser tankarna ut just nu.

Kuvertavgiften - 350kr/person - täcker på kronan:
    välkomstdrink
    förrätt med ett glas vin (alternativt en öl)
    två snapsar
    varmrätt med två glas vin (alternativt en öl)
    två koppar kaffe
    en avec (congac, whiskey eller baileys)
    en bit tårta

Vi har bjudit 125 personer till vårt bröllop och många av dem är väldigt "fest-törstiga". Därför har vi dessutom valt att ha betalbar till självkostnadspriser.

De enda kostnader som då återstår för oss att betala är:
    hyra för lokal
    kläder
    blomster
    musik/ underhållning
    prydnader och pynt
    serveringspersonalens lön
    frisör
    ringar

Det ska väl inte behöva bli så dyrt?
    Jag gissar på ca 15000-20000kr. Inte helt oöverkomligt.

Eller vad tror ni? Lever jag i en fantasivärld?
    Ska ni också göra en liknande lösning?
    Gifter ni er också 8/8?

• Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?
  • ario

Det roliga är att jag har varit på många "födelsedagar" där man går ut och äter och betalar för sig själv, va i helvete ska jag då gå och kalla det för en födesledag? coh samtigt ge present...pinsamt värre!

Nä, blir man bjuden på ett bröllop, så blir man BJUDEN, inte ska man då betala.?

• passionsblomman

Du, ta och LÄS den här kommentaren, så kanske du inser att det inte bara innehåller en åsikt-som det ju står en fritt att både ha och uttrycka-utan en ganska kränkande värdering och ett påstående som om det vore fakta vad man har innan man bor på gatan.

snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:33:54 följande:

Tack för din åsikt i det hela. Ta nu inte detta personligt, MEN...Jag tycker dock fortfarande inte att 350kr är en peng nog att ta upp i frågor som handlar om att ha det knapert. Shit alltså! Om man inte har 350kr över en månad bor man ju ute på gatan.Om jag kännde sågon som var uteliggare (inte menat som en liknelse med dig) som jag skulle vilja ha på mitt bröllop skulle jag självklart bjuda dem på hela festen!
    [/citat]

Det är alldeles tillräckligt kränkande för att få folk att knyta nävarna det kan jag försäkra dig och det är faktiskr inget fel att bli förbannad och jag jag tycker att ibland är det egentligen en smäll man förtjänar. Så det så. Sedan vet jag att det är förbjudet att slå folk, så jag gör vanligtvis inte det om du nu tror det och det krävs isåfall bra mycket mer än en åsikt.

Jag HAR behövt slåss, för att förvara mitt eget liv eller för att jag blivit slagen först, men det är en annan historia. Jag tycker faktiskt att det är fullt begripligt att viss människor åker på en propp ibland. Och just i det här fallet är jag rätt säker på att fler än jag som känner sig spottade i ansiktet av den typen av kommentarer. Spottar man på någon får man räkna med däng. Det är inte sjukt. Det är mänskligt. Det kan straffas ig kännbart att sticka ut hakan för mycket, även i 2000-talets civilicerade Sverige. Särskilt om man trampar på i saker som gäller människors största ångest.

Jag utgår från att den som skrev om 350 kr inte har riktig koll på verkligheten. För det är vad den kommentaren visar. Den håller sig inte alls bara till henne och hennes gäster.

Var någonstans har jag sagt att det är fult att ha råd?
    Det är underbart att ha råd och det unnar jag verkligen alla.
    Men det är nyttigt att veta och vara lite ödmjukt tacksam över vad man har. Förhoppningsvis hjälper mina utbrott här till att åtminstone upplysa läget för många, tillräckligt för att få TS att tänka till lite. Hur hon gör med sitt bröllop bryr jag mig fortfarande inte om.
    superman9000 skrev 2009-03-26 12:26:03 följande:
    [citat]
    Kan förstå att du är arg men jag tycker inte att ge ng ett kok stryk för att man inte tycker lika är en sjukt. Det är det många försäldrar säger till barn innan dom slår dom.Jag anter att den som skrev att 350 inte var mycket pengar utgår från sig själv och deras gäster dom har, hoppas jag, satt en gräns där dom vet att deras gäster kan hantera så för dom kanske inte 350 är så mycket, man det är klart att för många är 350 det som kan stjälpa hela månadsbudgeten. Det är inte fult att inte råd men det är inte fult att ha råd eller?
  • passionsblomman

Prövar nu att göra om och kopiera det jag själv skrev...alltså apropå kommentaren om att annars lever man ju på gatan:

Det är alldeles tillräckligt kränkande för att få folk att knyta nävarna det kan jag försäkra dig och det är faktiskr inget fel att bli förbannad och jag jag tycker att ibland är det egentligen en smäll man förtjänar. Så det så. Sedan vet jag att det är förbjudet att slå folk, så jag gör vanligtvis inte det om du nu tror det och det krävs isåfall bra mycket mer än en åsikt.

Jag HAR behövt slåss, för att förvara mitt eget liv eller för att jag blivit slagen först, men det är en annan historia. Jag tycker faktiskt att det är fullt begripligt att viss människor åker på en propp ibland. Och just i det här fallet är jag rätt säker på att fler än jag som känner sig spottade i ansiktet av den typen av kommentarer. Spottar man på någon får man räkna med däng. Det är inte sjukt. Det är mänskligt. Det kan straffas ig kännbart att sticka ut hakan för mycket, även i 2000-talets civilicerade Sverige. Särskilt om man trampar på i saker som gäller människors största ångest.

Jag utgår från att den som skrev om 350 kr inte har riktig koll på verkligheten. För det är vad den kommentaren visar. Den håller sig inte alls bara till henne och hennes gäster.

Var någonstans har jag sagt att det är fult att ha råd?
    Det är underbart att ha råd och det unnar jag verkligen alla.
    Men det är nyttigt att veta och vara lite ödmjukt tacksam över vad man har. Förhoppningsvis hjälper mina utbrott här till att åtminstone upplysa läget för många, tillräckligt för att få TS att tänka till lite. Hur hon gör med sitt bröllop bryr jag mig fortfarande inte om.

• superman9000

Jo vist är det klantigt skrivet och om man har 350 :- över kan man kanske spara dom till ett bjudbröllop kan man tycka men jag tycker inte att man ska få styk för det

passionsblomman skrev 2009-03-26 12:52:43 följande:
    Jaha, så värdelöst det blev när jag skulle citera två och skriva... Kanske går det att läsa ändå.
  • Lady o Lufsen

Apropå födelsedagar...

En kvinna ur vårat mycket tidigare umgänge fyllde år och i hennes ögon var det en briljant idé att bjuda in gäster till en födelsedagsfest. Hon bad gästerna "ta med sig något lite i knytkalasväg" till festen

Dom som gick tog då med sig "något lite i knytkalasväg" och såklart vin eller vad dom nu ville dricka.

Det "lilla i knytkalasväg" som alla tog med sig + vin eller annan dricka räckte med råge till gästerna själva samt hennes egna familj.

Det är att finansiera sin fest på andras bekostnad- hon själv hade inte råd att bjuda "alla hon ville" men ville ju "så gärna att så många som möjligt skulle komma" hon tyckte att det skulle "bli jätteroligt att få träffas"

Behöver jag tillägga att vi inte gick...

• passionsblomman

Vi tycker olika om djupet av hån i den kommentaren. Jag tycker inte att du ska ha stryk för det eller vill slåss med dig, för det är bara din åsikt.

Det jag känner nnnär jag läser hennes kommentar däremot, det är KÄNSLAN "stryk skulle hon ha flicksnärtan"

Och den känsan kan vara nyttig för henne att veta att hon gett upphov till. Den känslan bränner i bröstet och får fingrarna att darra av allt adrenalin.
    Blir man så arg och berörd ska man åtminstone tala om det.
    "jag blir så arg att jag har lust att slå till dig"
    Det berättar något om hur upprörd man är. Det är inte samma sak som att man faktiskt slår någon. Att göra det är förbjudet, men inte att vilja det ibland.

superman9000 skrev 2009-03-26 12:56:52 följande:
    Jo vist är det klantigt skrivet och om man har 350 :- över kan man kanske spara dom till ett bjudbröllop kan man tycka men jag tycker inte att man ska få styk för det
  • isop

Jag tycker att det är helt okej med knytkalas (förutsatt att värdinnan också bidrar till knytkalaset), men jag tycker att kuvertavgift är helt fel. Skillnaden för mig ligger i att en kuvertavgift är en fastställd summa, medan man på ett knytkalas själv kan välja hur mycket eller lite man vill ta med. Den som inte har råd tar inget alls, och maten brukar ändå räcka. Dessutom är stämningen mer familjär och det hlea är inte så pretentiöst - det spelar alltså ingen roll om man har mycket eller lite med sig.

Själv bjuder jag inte på knytkalas eftersom jag vill bestämma vad jag ska bjuda mina gäster på :)

• MV85
    isop skrev 2009-03-26 13:19:40 följande:
    Jag tycker att det är helt okej med knytkalas (förutsatt att värdinnan också bidrar till knytkalaset), men jag tycker att kuvertavgift är helt fel. Skillnaden för mig ligger i att en kuvertavgift är en fastställd summa, medan man på ett knytkalas själv kan välja hur mycket eller lite man vill ta med. Den som inte har råd tar inget alls, och maten brukar ändå räcka. Dessutom är stämningen mer familjär och det hlea är inte så pretentiöst - det spelar alltså ingen roll om man har mycket eller lite med sig.Själv bjuder jag inte på knytkalas eftersom jag vill bestämma vad jag ska bjuda mina gäster på :)
    Där håller jag med... Knytkalas är en HELT annan sak än att bjuda in till något o mer eller mindre säga att "o förresten så 350:- i dörren för att få äran att komma o äta med oss"...
    På knytis kan man ta med sig ett hembakat bröd för 20:- en potatisgratäng för 50 eller kött för 400 - allt efter vad man har råd med!
  • Lady o Lufsen
    isop skrev 2009-03-26 13:19:40 följande:
    Jag tycker att det är helt okej med knytkalas (förutsatt att värdinnan också bidrar till knytkalaset), men jag tycker att kuvertavgift är helt fel. Skillnaden för mig ligger i att en kuvertavgift är en fastställd summa, medan man på ett knytkalas själv kan välja hur mycket eller lite man vill ta med. Den som inte har råd tar inget alls, och maten brukar ändå räcka. Dessutom är stämningen mer familjär och det hlea är inte så pretentiöst - det spelar alltså ingen roll om man har mycket eller lite med sig.Själv bjuder jag inte på knytkalas eftersom jag vill bestämma vad jag ska bjuda mina gäster på :)
    Jag har verkligen inget emot knytkalas!!
    Däremot så har jag emot att man ställer till en fest för sin egen ära på gästernas bekostnad- där ligger skillnaden för mig.

Att alla i en grupp är överens om att en trevlig sammankomst bör äga rum och att man då har knytis- helt okey!

Att alla i en grupp är överens om att fira en gemensam sak- exempelvis midsommar, julafton el. dyl- och då har knytis- helt okey!

Att alla i en grupp vill fira någon annans födelsedag och bestämmer för att överraska med knytis- helt okey det med!

Men att jag själv har knytis på en egen begärd/önskad fest...näe, det är inte okey!

Men vi är ju alla olika...
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?