• snart fru Juslin

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Som väldigt ny inom detta med bröllopstankar slås jag ständigt över hur mycket folk tror att ett bröllop "måste" kosta.
    Vad är deet för fel på att ha en trevlig fest med sina närmast släktingar och vänner bara.

Vi ska gifta oss den 8/8 -09 och utnyttjar den underbara möjligheten att begära en kuvertavgift. Många "bröllopsexperter" tycker att detta är skamligt och rekommenderar strängt emot det. VAD är det egentligen som är så fel med det?! Det är ju valfritt för alla gäster att välja om de vill komma eller inte.

Jag har inte kommit fram till någon slutsumma på vårt bröllop ännu (det är ju ganska långt kvar i skrivande stund) men så här ser tankarna ut just nu.

Kuvertavgiften - 350kr/person - täcker på kronan:
    välkomstdrink
    förrätt med ett glas vin (alternativt en öl)
    två snapsar
    varmrätt med två glas vin (alternativt en öl)
    två koppar kaffe
    en avec (congac, whiskey eller baileys)
    en bit tårta

Vi har bjudit 125 personer till vårt bröllop och många av dem är väldigt "fest-törstiga". Därför har vi dessutom valt att ha betalbar till självkostnadspriser.

De enda kostnader som då återstår för oss att betala är:
    hyra för lokal
    kläder
    blomster
    musik/ underhållning
    prydnader och pynt
    serveringspersonalens lön
    frisör
    ringar

Det ska väl inte behöva bli så dyrt?
    Jag gissar på ca 15000-20000kr. Inte helt oöverkomligt.

Eller vad tror ni? Lever jag i en fantasivärld?
    Ska ni också göra en liknande lösning?
    Gifter ni er också 8/8?

• Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?
  • tonårsmorsa

Håller med om att det inte är en fråga om att inte VILJA. Dålig ekonomi är oftast inget man väljer. Sen tycker jag det är en väsentlig skillnad på kuvertpris och betalbar. En gäst som inte känner sig har råd med kuvertpris har inget alternativ, medan betalbaren är frivillig att handla från.

giz83 skrev 2009-03-25 07:21:06 följande:
    Hej jag vill bara säga att jag håller med...det är verkligen inte en fråga om att inte VILJA komma utan som sagt det kan bli en hel del kostnader för gästerna som brudparet inte alltid tänker på. Men man får ju tänka på vad man kräver av sina gäster. man kan inte ha för höga kuvertspriser för då blir det lätt dyrt, och då speciellt för de långväga gästerna.men jag tycker fortfarande att det är helt ok att ta ett kuvertspris och betalbar. jag har faktiskt själv funderat på betalbar.
  • Lischen

Intressant tråd!! Kul med så mycket skilda åsikter... =)

fru Juslin; Jag skulle gärna betala för att komma som gäst och jag kanske nog ta med en present, men i så fall en liten, symbolisk sådan. Jag håller med dig om att det låter bättre att be om kuvertavgift än pengar i present. Känns liksom... ärligare?! (Inget illa ment till er som gör så!! Bli inte arga nu...bara min åsikt.)

Vi gifter oss oxå 8/8, och vi har en mini-budget på 25000 kr. Ingen kuvertavgift men fasligt enkel hemlagad mat och billig dricka fr Tyskland (bor liiiite närmare än du =) som avnjutes i vår egen trädgård = ingen lokalhyra, ingen personal (gästerna får hjälpa till!). Vi kallar det "after-wedding" istället för fest.

• Lischen

Skrev jag att 25000 kr var "mini"?! Vojne...man blir kanske blind till slut. Jag är tvungen att kommentera mig själv...

25000 är MYCKET pengar för oss och vad tidigare tråd-debattörer sa om gäster som kanske vill, men inte kan komma när det kostar pengar - det gäller även för oss som gifter oss...

Vi vill, men kan inte lägga hur mycket pengar som helst och jag skulle då hellre be om kuvertavgift istället för presenter för att kunna ha en fest. Det viktigaste för mig är att mina vänner o min familj kommer och hjälper oss att fira och ha roligt och göra vigseln till nå't minnesvärt. Jag skulle inte vilja gifta mig på tu man hand, eller vänta flera år.

• agtiwi

Hej TS och alla andra! Den ekonomiska biten är alltid känslig.. Min personliga åsikt är att det kanske blir lite mycket att ha både kuvertavgift och betalbar. För mig skulle det kännas som att släkt och vänner då förväntas betala min bröllopsfest, men alla är vi olika. Vi gifter oss samma datum som er! Allt vårat tillsammans kommer kosta 20 000:-. Då har vi valt att ha buffè och i stället för presenter så kommer en del nära och kära ställa upp under festens gång och plocka fram mat etc. I våra 20 000:- är det även inräknat fri bar. För mig känns det som att man får rätta festen efter plånboken om man inte är gjord i pengar, för ingen annan ska ju behöva betala för att vi är envisa nog att gifta oss när vi inte är beredda på att inte ha trerätters gjorda av inhyrd kock samt ett helt lag serveringspersonal etc när vi inte har pengar till det. Hellre då en billigare variant där gästerna slipper känna sig "pressade". Inget illa menat, men jag hade nog valt att stanna hemma pga det ekonomiska. Alternativt gått till kyrkan för att närvara vid själva vigselakten, men sedan gått hem.

• Birana

För det första så har väl ingen någonsin sagt att det är fel att ha fest för bara släkt o vänner? Det är väl det man har...

Dessutom finns det inga måsten utan det är privat fest o då gör man väl som man vill och har råd med.

Undrar också vilka som är bröllopsexperter?? De som har gift sig 100 gånger eller?

Jag vill vara försiktig med att låta negativ men snälla du, ska du lyssna på vad alla tycker så blir det bara jobbigt för dig. Gör som du själv vill. Betalbar bar tycker jag är bra eftersom alkohol är dyrt, många slösar och tar nya drinkar bara för att man inte vet vart man ställt glaset och några blir onödigt fulla. Men håller med om att det blir otroligt dyrt för gästerna.

Jag resonerar så här: ordnar du fest så får du stå för den!

• Tooticki

Jag är generellt emot kuvertavgift, jag tycker inte att gästerna ska behöva betala för att gå på bröllop utan att man bör rätta tillställningen efter de resurser man har.

Men, om vi bortser från det och talar om summan i fråga. Jag är gift och jag kan säga att det var inte alla som köpte presenter för 700 kr/par. Jag tycker att OM man ska ha kuvertavgift så bör den ligga strax under vad man tror är rimligt att vänta sig att man får en present för. Med tanke på hur många ni bjudit så är det säkert ett antal som inte är närmaste släkt och vänner och då är det nog rimligt att anta att ca 300 kr är vad folk kommer lägga på presenter. Alltså en kuvertavgift på 150 kr/person skulle vara mer lämpligt.

Sen är inte kuvertavgiften avsedd att täcka kostnaden för all mat utan det ska vara ett bidrag, annars kan ni boka en restaurang så beställer folk det de vill ha efter egen smak och plånbok.

• Ore

Precis som Birana ovan så tycker jag att om man ordnar en fest ska man stå för den. Vad som sedan ingår i festen avgörs ju av ens ekonomi, men kuveravgift är ett big nono för mig. Man bjuder in folk för att fira ens bröllop. På samma sätt som man firar vid födelsedagar, dop, student och liknande. Och då har man ju inga kuvertavgifter - utan får en present.

Den stora skillnaden mellan att önska sig pengar och att ta ut en kuvertavgift är att kuvertavgift för mig säger att "betala så här mycket i present till oss, annars är ni inte välkomna". Önskar man sig pengar så kan folk ge valfri summa - eller något helt annat om de hellre vill det. En önskan är ju just en önskan, och inget krav.

Och mycket mer landsbygd än där jag kommer ifrån går inte att få, så den där teorin om att det bara var i storstäder som det inte är ok, det spricker...

• giz83

oj oj oj...här händer det mycket i diskutionen...=)
    jag håller med många av er...att det blir liite dyrt med 700 kr/person och om ni ändå ska bjuda 125 personer så är det bättre att som Tooticki skrev att ha en kuvertavgift på ca 150 kr.
    vad är det för restaurang ni ska hyra? och är det en 7 rättersmiddag ni ska ha?
    försök att dra ner det till kanske en 3 rätters istället. billigare och trevligare...inte så många avbrott i ätandet..=)

men jag säger som jag sagt förrut.
    det är erat bröllop!
    men tänk på vad gästerna tycker också, för har man bjudit 125 pers så är det ju ändå så att ni vill att alla ska komma. eller hur?
    och då kan det ju kännas roligt att veta att de kom för att de ville och kunde inte för att de kände att de var tvungna och "tog sig råd" för att inte göra er besvikna eller ledsna. det blir en trevligare fest då också...=)
    ni kanske kan ha endast en kuvertavgift och utan betalbar?
    men som sagt gör som ni känner att ni kan och vill göra!
    men förvänta dig inte att alla dina gäster ska tycka att det är en vettig summa.
    sen tror jag att om jag skulle tacka ja till ert bröllop så skulle jag ha förväntat mig mycket för 700 kr. det är också nått du får tänka på.
    då ska det vara nått utöver det vanliga med hela den dagen! och inte nån liten fest utan det ska vara påkostat som attans!

hoppas att TS inte tar illa upp men det är viktiga saker att tänka på. försök att sätta dig in i era gästers sits. skulle du gå på det bröllopet? skulle du betala de pengarna?

• Ore

Måste också tillägga att jag får en litet sur smak i munnen av det faktum att TS slår sig litet för bröstet över att de anordnar ett så billigt bröllop, när allt de gör är att överföra en kostnad på cirka 45 000 kr för mat, plus okänd summa för dryck under resten av kvällen, på gästerna istället för att själva stå för den...

• ayle

Hejsan...

Har inte läst allt som står skrivit i forumet än, men jag ska... tänkte bara kolla hur Du/Ni skriver på innbjudan? med tanke på kuvärtavgiften?

Tänkte oxå ha det men vet ej hur jag ska formulera innbjudan...

mvh Liza

Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?