• lojeli

Dresscode - sommarfin...

Hej på er

I kväll ska vi fila på inbjudan. En sak jag undrar över är om man måste skriva "klädsel". Kan man skriva "sommarfin" om man vill att folk ska klä sig som de själva vill eller blir man osäker över vad som avses då?

Jag är helt enkelt ute efter att ingen ska känna sig tvingad att ha kavaj om man i stället vill ha en somrig vit linneskjorta. Vi kommer ha en enkel och förhoppningvis avspänd tillställning med buffé. Jag kommer klä upp mig - för det vill jag. Jag ska ha en enkelt men lång vit klänning och min m2b kommer ha ngt matchande.

• Svar på tråden Dresscode - sommarfin...
  • Hemlig2009

Överklädd då lång klänning inte ens är ok vid klädkoden kavaj eller vid mörk kostym om man ska vara noga.

Men otroligt fin klänning!!!

• Ida o Mille

Jag känner mig inte så orolig, för de vi bjuder står oss väldigt nära, och om vissa känner sig bekväma i jeans och tex
    t-shirt så får dom komma i jeans och t-shirt Men tror inte att de är någon som kommer ide, hehe.
    Tror inte någon kommer att klä sig jätte tjusigt heller, för de vet om hur vårat bröllop kommer att vara
    Men vi tycker de är upp till var och en
    De viktigaste är att dom kommer och delar denna speciella dag med oss

anne på grönkulla skrev 2009-03-22 04:08:20 följande:

Mmmm, o det som kommer hända är att vissa har klätt upp sig supertjusigt o vissa kommer i ren t-shirt o alla känner sig lika obekväma. Tanken att låta alla känna sig fina i sitt är jättegod, men slår alltsomoftast helt fel tyvärr.Ida o Mille skrev 2009-03-21 13:43:58 följande:
  • Vid havet

Jag TROR vi ska skriva "ljust och somrigt". Sen ska vi förklara det lite i infobladet som ska med. Dvs att vi gärna ser att de klär sig i ljusa kläder, att kavaj inte är något tvång och att vi inte vill att vuxna kommer i shorts och att stilettklackar inte funkar på tomten. Lite krångligt men det finns inget som riktigt beskriver det vi är ute efter. Drömmen vore att killarna kommer i ljusa byxor och vit linneskjorta och tjejerna i blommiga sommarklänningar. Typ...

Vi ska gifta oss i skärgården, med fest i trädgåren på lantstället, med buffe, lekar i trädgården och det kommer givetvis vara 28 grader varmt

• inlio

Det är synd att det inte finns någon klädkod som heter Sommarfin, det låter ju så vackert!

Och det finns ju inte ens något alternativ om man inte tycker att gästerna behöver ha kostym eller ens kavaj.

Jag funderar nog på att göra som Vid havet ungefär, fast kanske skriva Klädsel: Sommarfin på inbjudan och så förklara närmare på bröllopshemsidan vad vi menar. Ex att vi helst ser att gästerna inte kommer i jeans eller t-shirt.

• stich

Vi har skrivit sommarfin på vår inbjudan..

• Housefrun

vi skrev också sommarfin på inbjudan! Tror folk fattar att de ska klä upp sig för bröllop.
    Vi gifter oss på midsommarafton så sommarfin passade så bra!

• Sååå lurade

Vi skrev Festfin utan jeans och vi har inte fått några funderingar vad jag vet. Vi kan ju inte skriva sommarfin när vi gifter oss om mindre än en månad, men annar tycker jag det är en bra klädkod... Tycker det börjar bli mer och mer vedertaget... blir kanske en klädkod snart..

• marriage09

Sicken bra tråd!!! Diskuterade detta med mina föräldrar senast igår faktískt, för vi vill inte att folk kommer i mörk kostym men inte heller i jeans. Sommarfin är ett bra förslag, vi har dock också funderat på "elegant sommarklädd".

Vad hade ni tagit på er ifall det stod Elegant sommarklädd? Speciellt vad hade killar tagit på sig eftersom de är de svårast tror jag, tjejer har oftast kjol eller klänning på sig iaf.

• feministbrud

Jag hade tolkat det som något näst intill balklänning.

Är inte själv något fan av påhittade klädkoder.

marriage09 skrev 2009-03-23 14:20:07 följande:
    Sicken bra tråd!!! Diskuterade detta med mina föräldrar senast igår faktískt, för vi vill inte att folk kommer i mörk kostym men inte heller i jeans. Sommarfin är ett bra förslag, vi har dock också funderat på "elegant sommarklädd".Vad hade ni tagit på er ifall det stod Elegant sommarklädd? Speciellt vad hade killar tagit på sig eftersom de är de svårast tror jag, tjejer har oftast kjol eller klänning på sig iaf.
  • Hemlig2009

Oavsett om det är sommar eller inte önskar jag att killarna har kostym på sig. Känns mer högtidligt då. Så jag hade ju skrivit kavaj.

Tror min sambo hade satt på sig kostym till ett bröllop, även om det stått sommarfin. För det är vad man har liksom. Annars skjorta och slips till ett par finbyxor?

• didis

Elegant sommarklädd krockar för mig.

Sommarklädd antyder för mig en enklare bomullsklänning och sandaler och elegant mer en aftonklänning. En aftonklänning i bomull kanske??

Jag hade ringt o frågat. Hade snygga vida byxor varit ok för kvinnor?

Sicken bra tråd!!! Diskuterade detta med mina föräldrar senast igår faktískt, för vi vill inte att folk kommer i mörk kostym men inte heller i jeans. Sommarfin är ett bra förslag, vi har dock också funderat på "elegant sommarklädd".Vad hade ni tagit på er ifall det stod Elegant sommarklädd? Speciellt vad hade killar tagit på sig eftersom de är de svårast tror jag, tjejer har oftast kjol eller klänning på sig iaf.
  • Ida o Mille

Kanske linne byxor och någon snygg skjorta
    Men tror nog många killar skulle sätta på sig kavaj ändå,
    men kanske en enklare sådan

• marriage09

Hmmm. angående mitt "elegant sommarfin" - vi vill INTE att någon kommer i balklänning så vi kanske får skippa "elegant" då... Vi vill heller inte att någon kommer i jeans. Ja, ett par snygga vida byxor hade varit helt OK på en tjej.

Det vi helst vill ha tror jag är att tjejerna har kjol/klänning i fin enkel stil 8sen om den är lång eller kort, bomull eller silke spelar mindre roll även om balklänning känns väl pretantiöst) och att killarna har kostymbxor/linnebyxor, skjorta och slips. En väst är helt OK men vi är lite emot att alla skall ha kostym. De som trivs i kostym får gärna ha det, dock helst ljus då eftersom mörk kostym känns lite väl strikt.

Himla långt dethär, funkar fint sommarklädd eller sommarfin bättre för det vi vill ha då?

• nni

Jag ser "sommarfin" som att det inte behövs kavaj men skjorta för killar och finbyxor och samma för tjejer eller klänning/kjol.
    Vi har kod "finkläder" som jag anser e ungefär samma sorts klädkod.
    Jag tror ingen dyker upp i shorts, isf så skulle det inte göra så mycket för mig att jag skulle stört mig på det.

Lycka till.

• marriage09

Ida o Mille skrev 2009-03-23 14:36:11 följande:

Kanske linne byxor och någon snygg skjorta Men tror nog många killar skulle sätta på sig kavaj ändå, men kanske en enklare sådan
    Det här är ju ganska precis det vi vill, kanske funkar med elegant sommarklädd iaf...

*villrådig som bara den*
  • marriage09

HA HA HA HA!!!

Slog just upp synonymer på "elegant" i Word och vad fick jag upp?!?!?

snobb
    sprätt
    dandy (???? aldrig hört talas om)
    modelejon
    snitsare
    finlirare
    smakfull

HJÄLP!!!! Jag är ingenting av ovanstående och vill INTE ha ett finlirigt, snitsigt snobbbröllop med en massa sprättare och modelejon som gäster!!! Vill helst ha dreads på mitt eget bröllop om jag bara vågar göra det (håller på och söker jobb och vet tyvärr att dreads inte alltid går så bra ihop med det alldeles oavsett hur mycket utbildning man har, grrrr OT men ändå)

Kanske skall skippa ELEGANT ändå HEHE!!

• feministbrud

Ja, precis! Jag tänkte en finare långklänning med hatt till. typ.

marriage09 skrev 2009-03-23 14:52:03 följande:
    HA HA HA HA!!!Slog just upp synonymer på "elegant" i Word och vad fick jag upp?!?!?snobbsprättdandy (???? aldrig hört talas om)modelejonsnitsarefinliraresmakfullHJÄLP!!!! Jag är ingenting av ovanstående och vill INTE ha ett finlirigt, snitsigt snobbbröllop med en massa sprättare och modelejon som gäster!!! Vill helst ha dreads på mitt eget bröllop om jag bara vågar göra det (håller på och söker jobb och vet tyvärr att dreads inte alltid går så bra ihop med det alldeles oavsett hur mycket utbildning man har, grrrr OT men ändå)Kanske skall skippa ELEGANT ändå HEHE!!
  • nni
    marriage09 skrev 2009-03-23 14:52:03 följande:
    HA HA HA HA!!!Slog just upp synonymer på "elegant" i Word och vad fick jag upp?!?!?snobbsprättdandy (???? aldrig hört talas om)modelejonsnitsarefinliraresmakfullHJÄLP!!!! Jag är ingenting av ovanstående och vill INTE ha ett finlirigt, snitsigt snobbbröllop med en massa sprättare och modelejon som gäster!!! Vill helst ha dreads på mitt eget bröllop om jag bara vågar göra det (håller på och söker jobb och vet tyvärr att dreads inte alltid går så bra ihop med det alldeles oavsett hur mycket utbildning man har, grrrr OT men ändå)Kanske skall skippa ELEGANT ändå HEHE!!
    Hehe, vad negativa de flesta beskrivningarna var enligt mig. Jag tycker "fin" räcker, "elegant" behövs inte, då blir det nog långklänningar och frack. Eller jag skulle tagit det så.
  • marriage09

Jo jag förstår det, jag har aldrig riktigt tänkt på det ordet så, men det är ju jäkla viktigt att man tar ett ord som för oss betyder ungefär likadant som för våra gäster. Oj vad jag hade blivit förvånad ifall gästerna hade haft balklänningar på sig hehe

• nni
    marriage09 skrev 2009-03-23 14:56:38 följande:
    Jo jag förstår det, jag har aldrig riktigt tänkt på det ordet så, men det är ju jäkla viktigt att man tar ett ord som för oss betyder ungefär likadant som för våra gäster. Oj vad jag hade blivit förvånad ifall gästerna hade haft balklänningar på sig hehe
    Mm men visst kan bt va bra för råd och tips.
Svar på tråden Dresscode - sommarfin...