• lojeli

Dresscode - sommarfin...

Hej på er

I kväll ska vi fila på inbjudan. En sak jag undrar över är om man måste skriva "klädsel". Kan man skriva "sommarfin" om man vill att folk ska klä sig som de själva vill eller blir man osäker över vad som avses då?

Jag är helt enkelt ute efter att ingen ska känna sig tvingad att ha kavaj om man i stället vill ha en somrig vit linneskjorta. Vi kommer ha en enkel och förhoppningvis avspänd tillställning med buffé. Jag kommer klä upp mig - för det vill jag. Jag ska ha en enkelt men lång vit klänning och min m2b kommer ha ngt matchande.

• Svar på tråden Dresscode - sommarfin...
  • EhjärtarE

Jag tycker att "sommarfin" är bättre än valfri klädsel. Vi är bjudna på ett bröllop i sommar där klädkoden är valfri klädsel och jag har ingen aning om vad jag ska ha på mig!? Vi bor 120 mil ifrån dem och jag har ingen aning om hur "fint" bröllop de ska ha. Sommarfin säger ju ändå någonting.

• didis

Nja, jag tycker att antingen har man en etablerad klädkod eller så lämnar man fältet fritt ("klädsel: ja, helst"!). Då kan de som känner sig osäkra ringa och fråga vad som förväntas.

Sommarfin säger något till de som bjuder in, de vet ju precis vad de tänkt sig, men många andra undrar om de är för uppklädda eller nerklädda.

"Ledig klädsel" skulle jag absolut inte rekommendera (som stod i en annan tråd) - för mig innebär det mysbyxor och skrev någon det skulle jag tro att det var något maskeradaktigt på gång.

• Persianbride2009

Håller med dig. Antingen gör man det rätt eller inte alls.

didis skrev 2009-03-21 14:01:46 följande:
    Nja, jag tycker att antingen har man en etablerad klädkod eller så lämnar man fältet fritt ("klädsel: ja, helst"!). Då kan de som känner sig osäkra ringa och fråga vad som förväntas.Sommarfin säger något till de som bjuder in, de vet ju precis vad de tänkt sig, men många andra undrar om de är för uppklädda eller nerklädda."Ledig klädsel" skulle jag absolut inte rekommendera (som stod i en annan tråd) - för mig innebär det mysbyxor och skrev någon det skulle jag tro att det var något maskeradaktigt på gång.
  • anne på grönkulla

Mmmm, o det som kommer hända är att vissa har klätt upp sig supertjusigt o vissa kommer i ren t-shirt o alla känner sig lika obekväma. Tanken att låta alla känna sig fina i sitt är jättegod, men slår alltsomoftast helt fel tyvärr.

Ida o Mille skrev 2009-03-21 13:43:58 följande:

Vi har också skrivit sommarfin Tänkte inte skriva kavaj eller så, min m2b ska inte ha kavaj eller något liknande utan istället en slags linneskjorta från fillipinerna. Och jag ska ha en enkel klänning, så då tyckte vi att de passar bra att skriva sommarfin så får gästerna själv bestämma om vad de tycker är sommarfint för dom
  • workoutgirl

Jag tycker sommarfin låter bra, kanske snor den klädkoden Det känns ju lite dumt att skriva kavaj om man inte tycker att kavaj eller kostym är nödvändigt.

• Mrs4ever

klädsel - självklart

inte tror jag väl att inbjudna gäster kommer till bröllop
    i t shirt! Eller?

• J D

Jag har själv fått det på en inbjudan i sommar. Jag kommer att tolka det som cocktailklänning och kostymbyxor med ljus skjorta. Dvs. det närmaste man kan komma den annars lägsta dresscoden- kavaj.

• J D

(och då menar jag enklare cocktaiklänning eftersom vanlig cocktaiklänning redan har sin plats inom de etablerade klädkoderna).

• Hemlig2009

Detta har jag vid flera tillfällen hittat:

Nivå 4:
    Kavaj - fjärde nivån

Kavaj eller kavajklädsel för henne är sist i klädnivåerna. Kavajen används från förmiddag till kväll, till konfirmation, studentfest, lunch, informell mottagning, oceremoniell middag och teater samt konserter.

Kavaj är idag på 2000-talet mer byxa och kavaj i samma färg och tyg. Behöver inte vara mörk. Kan vara mörk med färgad skjorta istället. Vid bröllop är fortfarande Kavaj mörk kostym.

040409 skrev 2009-03-21 13:36:26 följande:
    Kavaj betyder inte mörk kostym! det gör klädkoden "mörk kostym" som är snäppet finare än kavaj. Med klädkoden kavaj kan man ha en ljus kostym om man vill det, och även kavaj som inte matchar byxorna, tex en linnekavaj eller liknande. Kavaj är den "lägsta" klädkoden
Svar på tråden Dresscode - sommarfin...