• HavsVigsel

Egna Löften

har börjat spana på vad jag vill säga till min M2B. Vad tycker ni?

Vi har delat mycket underbart ihop och det finns mer att vänta.
    och jag hoppas på att få dela dina lyckliga dagar så som jag hoppas på att du låter mig vara ett stöd i de svåra.
    Du är min vän, mitt hopp, mitt stöd och min önskan är att jag kan vara detsmma åt dig.
    jag älskar dig.

• Svar på tråden Egna Löften
  • Svanboet

eftersom du använder vf så antar jag att ni har valt borgelig vigsel och sist jag var på en började vf med att säga de obligatoriska: "Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra..." sen kom de egna löftena och sist avslutade vf med: " Jag frågar därför dig NN tager du denna NN till att..." Varpå både gum och brud svarade Ja!

burnisen skrev 2009-03-17 11:24:22 följande:
    Vi funderar med på egna löften, men om ja förstår er rätt så ska våra egna löften, föjas eller börja med det sedvanliga "..tager du.." eller?? Läser VF då upp vad man ska säga precis som det traditionella?eller läser man först sina löften osm man själv komponerat och som sedan följs av det traditionella??Många frågor!
  • burnisen

De va väl tur! Hihi

Svanboet skrev 2009-03-17 11:36:11 följande:
    eftersom du använder vf så antar jag att ni har valt borgelig vigsel och sist jag var på en började vf med att säga de obligatoriska: "Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra..." sen kom de egna löftena och sist avslutade vf med: " Jag frågar därför dig NN tager du denna NN till att..." Varpå både gum och brud svarade Ja!
  • burnisen

Sa era VF något speciellt för att "presentra" era egna löften?...i stil med " nu ska brudparet själva få..."

• chokladflingan

Burre Präst skrev 2009-03-16 21:28:26 följande:

På frågan om äktenskap i livet efter detta svarade Jesus bara helt kort "Det gör man inte", så då antar jag att man inte gör det!
    Vart i Bibeln står detta? läser gärna!
  • Blivande präst
    chokladflingan skrev 2009-03-17 12:50:39 följande:
    Burre Präst skrev 2009-03-16 21:28:26 följande: Vart i Bibeln står detta? läser gärna!
    Mark 12:25 - När de har uppstått gifter de sig inte och blir inte bortgifta utan är som änglar i himlen.

Oerhört uttömmande information, eller hur? ;)
  • En till präst

För att försöka klargöra skillnaden på vigsellöften och små "tal" till varandra.

Vigsellöften, enligt Kyrkans ordning ska innehålla både att man väljer varandra av fri vilja och att man ämnar leva tillsammans i trohet livet ut, vilket enkelt sammanfattas i orden från kyrkohandboken:

"NN jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt."

Tal där man med många ord förklarar vad man känner för varandra (som svanboet ger exempel på) är något helt annat.

Det är en kärleksförklaring, men innefattar inget löfte.
    Ibland kan en sådan fungera inom vigselgudstjänsten - ibland fungerar det bättre senare, framför allt om det är långt.

• En till präst

För att försöka klargöra skillnaden på vigsellöften och små "tal" till varandra.

Vigsellöften, enligt Kyrkans ordning ska innehålla både att man väljer varandra av fri vilja och att man ämnar leva tillsammans i trohet livet ut, vilket enkelt sammanfattas i orden från kyrkohandboken:

"NN jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt."

Tal där man med många ord förklarar vad man känner för varandra (som svanboet ger exempel på) är något helt annat.

Det är en kärleksförklaring, men innefattar inget löfte.
    Ibland kan en sådan fungera inom vigselgudstjänsten - ibland fungerar det bättre senare, framför allt om det är långt.

• En till präst

Ursäkta för dubbelpostningen! Inte meningen!

• MyochErlend

Blivande präst skrev 2009-03-17 14:26:49 följande:

Mark 12:25 - När de har uppstått gifter de sig inte och blir inte bortgifta utan är som änglar i himlen.Oerhört uttömmande information, eller hur? ;)
    Ja... Nej men står det ng om man förblir gift ??
    ..Han säger att man inte gifter sig eller blir bortgift..men vad med dem som redan har gift sig i jordelivet ??

bara en undran* :)
  • En till präst

Det där är en komplicerad fråga. Som jag ser det - är både kristen och gift - så är det nog så att de löften vi ger en partner på jorden bara gäller på jorden.

I himlen finns en större gemenskap mellan alla troende än den gemenskap vi på jorden kan ha med en enda.

• Toblerone

Vad jag förstått och tror är också att äktenskapet upplöses i himlen. Där "behövs" det liksom inte, vi kommer inte bara att ha ett så starkt band till en människa utan till alla där.

Svar på tråden Egna Löften