• HavsVigsel

Egna Löften

har börjat spana på vad jag vill säga till min M2B. Vad tycker ni?

Vi har delat mycket underbart ihop och det finns mer att vänta.
    och jag hoppas på att få dela dina lyckliga dagar så som jag hoppas på att du låter mig vara ett stöd i de svåra.
    Du är min vän, mitt hopp, mitt stöd och min önskan är att jag kan vara detsmma åt dig.
    jag älskar dig.

• Svar på tråden Egna Löften
  • didis

Om jag har förstått prästerna rätt så betyder det inte bara att äktenskapet gäller hela livet utan också att det i och med döden upplöses. I det fall det finns ett liv efter döden (vilket ju kyrkan tror) är man alltså inte fortfarande gift. En undran jag fick just nu - kan man gifta om sig på andra sidan tro? Vad säger kyrkan om det? Eller är det helt onödigt då?

emelieochlinus skrev 2009-03-16 18:59:43 följande:
    Ok, då gällde "livet ut" kanske bara vid kyrkbröllop.
  • Burre Präst
    didis skrev 2009-03-16 19:02:43 följande:
    Om jag har förstått prästerna rätt så betyder det inte bara att äktenskapet gäller hela livet utan också att det i och med döden upplöses. I det fall det finns ett liv efter döden (vilket ju kyrkan tror) är man alltså inte fortfarande gift. En undran jag fick just nu - kan man gifta om sig på andra sidan tro? Vad säger kyrkan om det? Eller är det helt onödigt då?
    På frågan om äktenskap i livet efter detta svarade Jesus bara helt kort "Det gör man inte", så då antar jag att man inte gör det!
  • Svanboet

Jag vill också väldigt gärna ha egna löften så jag hänger gärna på här lite och spånar på vad man kan säga...

"I mitt liv har jag en stark punkt, en klippa, ett hem och det är du. Ingen annan i denna värld förstår mig så som du, ingen annan betyder det du gör för mig och ingen ska någonsin kunna ta din plats. Du äger mitt hjärta, du är mitt allt. Jag väntar tåligt på vad som kommer härnäst på livets väg och jag förundras över det vi har upplevt tillsammans. Jag älskar dig här och nu och i all evighet."

Ett första utkast på stående fot. Det finns så mycket man skulle vilja säga men det är så svårt att hitta orden utan att låta "cheezy".

• feministbrud

En tanke som slog mig är att det låter lite långt. Vi hade egna löften, men det var bara en mening.

• Svanboet

En liten mening känns så kort...
    Det finns ju massor jag vill ha sagt och jag vill för en gångs skull höra min m2b uttrycka med ord den kärlek han har för mig, annat än det vardagliga "Jag älskar dig"

• Svanboet

Det borde finnas en elelr flera böcker på bibblan som du kan hämta inspiration från men tänk på att det ska vara personligt, det ska vara ett språk som du normalt sett använder och inget annat. Man kan ju göra en "kärleksförklaring" och sedan använda de vanliga löftena efteråt...

HavsVigsel skrev 2009-03-16 16:26:06 följande:
    vi har delat så mycket ihop och detta är bara början...så mycket underbart väntar oss...är också en formulering jag funderar på? Vad tycker ni?
  • feministbrud

Vi höll tal till varandra och då fick man betydligt mer sagt! Sedan kan man få in mycket vackra ord på en mening. Vi hittade på våra löften tillsammans så att vi sa samma sak och inte blev överraskade (det hade inte min bröllopsnerver klarat!).

Svanboet skrev 2009-03-17 09:11:01 följande:
    En liten mening känns så kort...Det finns ju massor jag vill ha sagt och jag vill för en gångs skull höra min m2b uttrycka med ord den kärlek han har för mig, annat än det vardagliga "Jag älskar dig"
  • didis

Tycker också det är både lämpligare och bättre att hålla tal istället för att få in allt man vill ha sagt under själva vigseln med löftena.

Om ni inte skall ha middag och kan hålla talen då kanske det går att lägga in talen senare under vigseln?

feministbrud skrev 2009-03-17 10:03:14 följande:
    Vi höll tal till varandra och då fick man betydligt mer sagt! Sedan kan man få in mycket vackra ord på en mening. Vi hittade på våra löften tillsammans så att vi sa samma sak och inte blev överraskade (det hade inte min bröllopsnerver klarat!).
  • burnisen

Vi funderar med på egna löften, men om ja förstår er rätt så ska våra egna löften, föjas eller börja med det sedvanliga "..tager du.." eller??
    Läser VF då upp vad man ska säga precis som det traditionella?
    eller läser man först sina löften osm man själv komponerat och som sedan följs av det traditionella??

Många frågor!

• feministbrud

Vi hade löfena för sig och tager du denna för sig.

burnisen skrev 2009-03-17 11:24:22 följande:
    Vi funderar med på egna löften, men om ja förstår er rätt så ska våra egna löften, föjas eller börja med det sedvanliga "..tager du.." eller?? Läser VF då upp vad man ska säga precis som det traditionella?eller läser man först sina löften osm man själv komponerat och som sedan följs av det traditionella??Många frågor!
Svar på tråden Egna Löften