• Cecili­aA
    Äldre 11 Mar 20:54
    30524 visningar
    31 svar
    31
    30524

    Jag funderar på att utbilda mig till bröllopskoordinatorer, frågor!

    Som rubriken lyder så funderar jag på om det kan vara yrket för mig, driva ett mindre företag och visst vore det väl fantastiskt att få jobba med människor som ska ta ett sådant stort steg i livet?!

    Vet att bröllopsakademin har en kort utbildning, någon som vet nåt om den ifall den är bra/dålig? Tycker det är synd att den är så kort men vet inte om det finns fler i Sverige?

    Skulle mest vilja dra igång en diskussion här kring att arbeta som bröllopskoordinatorer, kanske känner någon någon som utbildat sig till det och jobbar som det eller har något tips att ge?

    Hoppas på lite respons!

    Mvh Cecilia

  • Svar på tråden Jag funderar på att utbilda mig till bröllopskoordinatorer, frågor!
  • trampe­troll
    Äldre 12 Mar 23:02
    #21

    Jag håller med Luucie.
    Jag som kund hade inte alls tyckt att det var mycket att ha med en sådan här utbildning i bagaget, jag skulle absolut inte tycka att det verkar seriösare än om du är mycket drivande och kan din sak utan att ha gått en utbildning.Intressant att ni nämnde Axelssons, jag har själv utbildat mig där och jag anser att dte är en mycket stor skillnad att ha en kompetent utbildning på ett heltidstuderande i ett halvår i bagaget eller två ynka kurs tillfällen av en utbildning som bröllopsakademin erbjuder.

    Jag tycker också att kursinnehållet är torftigt, det kan du lika gärna lära dig på de där gratis "starta eget förläsningarna" som arbetsförmedlingen ordnar. Ha ett intyg från dem sedan så är du ju utbildad liksom...

    En annan sak som jag tror som bröllopskund att det finns två sorters kunder. Den ena kundkretsen skiter fullständigt i vad du har för utbildning så länge du är drivande, har referenser och har ett seriöst registrerat företag i bagaget. Den andra kundkretsen vill veta vad du har för utbildning och kommer garanterat då inte nöja sig med att du är "kompetent" för att du gått två helger som finns i det finstilta på bröllopsakademins kursplan.

    Du ska alltså enligt bröllopsakademin vara kompetent nog att arrangera ett bröllop för att du har läst sammanlagt 2 helger (24+24 arbetstimmar) i Stockholm med deras kursinnehåll?! Det skulle jag som kund tycka att den utbildningen inte säger ett jäkla dugg om vad för kompetens du har faktiskt.

  • trampe­troll
    Äldre 12 Mar 23:07
    #22

    Personligen tror jag att det bästa vägen att gå om man nu ska ha en utbildning är att satsa istället på en riktig utbildning till festarrangör (finns jättebra i London)och därefter komplettera med¨bröllopsakademins kurser kanske.

  • miolin­a
    Äldre 16 Mar 15:40
    #23

    Hej hej. Jag har gått utbildningen till bröllopskoordinator på Brak och tyckte den var superbra! Sen innebär det så klart inte att man är färdig bara för att man gått två helgkurser. För att bli auktoriserad krävs referenser från både brudpar och samarbetspartners, minst ett års branscherfarenhet och utförda kursprov. Det krävs mycket arbete efter att man gått utbildningen, som inom vilka andra yrken som helst.

  • Cecili­aA
    Äldre 16 Mar 16:44
    #24

    Tack för ditt svar miolina!

    Det är många här på forumet som inte vet att det krävs både självstudier och erfarenhet efter BRAKS utbildning men ja la ner att få några vettiga svar i tråden så jag orkade inte förklara det..

    Men kul att du var nöjd!

    Jobbar du som koordinator nu? Du får gärna maila mig och berätta lite mer om hur det har gått för dig efterråt.

    Mvh Cecilia

  • Diamon­dLover
    Äldre 18 Mar 15:03
    #25

    Jag har gått kurs 1 i BRAKS utbildning och ser fram emot kurs nr2.... Kurs 1 var för mig bara en ytterligare utbildning av egna erfarenheter av att planera mitt egna Bröllop... men att ta ansvar för någon annans är defenivt inte samma sak! Jag hade en UNDERBAR helg i Sthlm under utbildningen och även om det krävs så mycket mer än en helg av information så ser jag fram emot att jobba häcken av mig för något jag brinner för! Jag har hittat hem, men är inte framme ännu....

    Satsar man inget - Vinner man inget! jess

  • LB5
    Äldre 18 Mar 15:19
    #26

    Vad kostar det ungefär att "anlita" en bröllopskordinator?

  • Äldre 18 Mar 15:58
    #27

    Ni som gått kurserna och som är på g i branschen får gärna inboxa mig och berätta mer och så!

  • miolin­a
    Äldre 30 Mar 13:39
    #28

    LB5: Svår fråga. Det är ju HELT beroende på vilka delar du vill ha hjälp med och hur stort bröllopet är (typ om det sträcker sig över flera dagar är det ju så klart dyrare än om det är ett endagsbröllop). Har man funderingar på att anlita tycker jag att man ska göra en konsultation hos en koordinator. Då får man otroligt mycket för pengarna. Alla tips, råd och referenser - men man sköter bokningarna själv. Och känner man att det iaf blir för mycket kan man ju alltid utöka tjänsten.

    Passionsblomman: Finns så mycket att berätta, men inboxa mig gärna med frågor så ska jag försöka svara.

  • Ewa af eden
    Äldre 3 Apr 10:38
    #29

    Jag har gått utbildningen på BRAK. Den är verkligen jättebra. Tove som har kursen har ju arbetat som bröllopskoordinator längst i Sverige och har stor erfarenhet. Man lär sig jättemycket och man får ett bra kontaktnär efter kursen. Men det slutar ju inte där, Tove blir som en mentor och man kan hela tiden höra av sig till henne om man undrar något. Hon kan ju dessutom skicka vidare jobb till en om man är medlem i BRAK. Den är verkligen väl värd att gå.
    Man får så mycket tips som man inte tänkt på. Dessutom tror jag att när BRAK i framtiden blir väldigt stora och de flesta seriösa företag finns med där så kommer det ha stor betydelse för om man ska få kunder eller ej.

  • Rebeck­aD
    Äldre 7 Mar 15:20
    #30

    Här kommer en kommentar ett par år senare.. :P

    Jag har gått Event Management via Högskolan i Borås och har på så sätt fått en bred grund i att arrangera event och inte bara bröllop.

    Jag tycker också att BRAKs utbildningar verkar lite sådär. Eftersom de är de ända i Sverige som har just den här sortens utbildning ger det en fel bild. De får ingen konkurrens vilket ger en fel bild. De som arbetat som bröllopskoordinatorer i flera år, utan att ha gått deras kurs, kan då tappa kunder bara för att det helt plötsligt är inne att gå den kursen.
     

  • Äldre 1 May 23:24
    #31

    Hej!

    Hittade den här gamla tråden när jag googlade på bröllopskoordinator utbildning.

    Läste hela och blev bara så nyfiken på hur det gick sen. Gick du utbildningen? Jobbar du med det nu?

Svar på tråden Jag funderar på att utbilda mig till bröllopskoordinatorer, frågor!