• MimmiMama

brudöverlämning är ej ok men frieri är ok

vore kul att höra hur ni andra tänker kring de sakerna.
    Många anser ju att brudöverlämning är förlegat i ett jämställt samhälle. Men hur rimmar det med att det är viktigt att bli friad till av mannen? Är det inte mer i linje med det resonemanget att man båda kommer överens om att gifta sig?
    Jag är varken för eller emot här utan bara nyfiken hur ni andra resonerar.

• Svar på tråden brudöverlämning är ej ok men frieri är ok
  • anne på grönkulla

Jag är mot överlämning och hade blivit hemskt störd av ett överraskande frieri som jag var tvungen att gå o vänta på alt inte alls var förberedd på. Vi bestämmer tillsammans om vårt liv och vår relation.

• Soon and very soon

jag fattar inte varför mannen ska fria, jag "friade" till mannen.

• Ore

Nancy Drew skrev 2009-03-04 18:11:34 följande:

Jag tycker att du feltolkar en del av oss "överlämningsmotståndare". Visst har jag både åsikten att det är "fånigt" med överlämning men jag har också en ideologiskt grundad ståndpunkt. När det gäller eventuella fånigheter så har jag ingen åsikt om vad andra gör. Vi hade säkert en massa saker på vårt bröllop som var töntiga i andras ögon. När det kommer till den symboliska betydelsen, däremot, och ideologi, så är det så att andras val påverkar mig och därför bryr jag mig.När det kommer till TS så tror jag att de flesta med samma tolkning som jag inte tycker att det är viktigt vem som friar, eftersom man ändå är två om att gifta sig.
    Bra skrivet. Håller med dig till fullo.

Kan ju också tillägga att det inte var viktigt för mig att bli friad till, jag hade lika gärna kunnat fria till honom.
  • Ore

Om jag får brodera ut tråden litet så tycker jag dock att det är lika illa ur jämställdhetssynpunkt att få "föräldrarnas tillstånd att fria till deras dotter", som med brudöverlämning.

• MimmiMama

är det någon som är emot brudöverlämning men ändå vill bli friad till? berätta gärna hur du tänker!

• valkyriana

Det är väl stor skilnad anser jag. Nu anser jag att både mannen eller kvinnan kan fria, det är väl skit samma, eller så kan man komma överens om det tillsammans. Poängen är ju att man frågar just varandra.
    Däremot om min man hade bett min far om min hand hade han fått en spark i aslet och farsan hade nog skrattat ihjäl sig och sagt åt min man att fråga mig om det istället.

Saken med brudöverlämning är ju just att det omyndigförklarar bruden att hon ges bort till sin nya beskyddare och förmyndare.

Vilket inte frieriet gör.

• Nynaeve

Jag är emot brudöverlämning. Däremot var jag och fästmannen överens om att han skulle fria. Jag visste ju att det skulle hända eftersom vi börjat prata om bröllop på allvar, men jag visste inte när, var eller hur. Jag ser det som att vi tillsammans kom fram till att vi skulle gifta oss (vi valde ringarna tillsammans också).

• MarianneL
    valkyriana skrev 2009-03-04 20:40:19 följande:
    Det är väl stor skilnad anser jag. Nu anser jag att både mannen eller kvinnan kan fria, det är väl skit samma, eller så kan man komma överens om det tillsammans. Poängen är ju att man frågar just varandra. Däremot om min man hade bett min far om min hand hade han fått en spark i aslet och farsan hade nog skrattat ihjäl sig och sagt åt min man att fråga mig om det istället.Saken med brudöverlämning är ju just att det omyndigförklarar bruden att hon ges bort till sin nya beskyddare och förmyndare. Vilket inte frieriet gör.
    Håller med det du skriver. Jag tycker frieriet är en romantisk handling som kan komma både från mannen och från kvinnan. Det spelar ingen roll vem som gör det tycker jag. Jag o min m2b hade pratat om att gifta oss ett tag men inte riktigt bestämt datum eller sagt att vi var förlovade.

Jag har varit på bröllop där mannen går in med sina föräldrar först, o sen kommer bruden in med sina föräldrar o sen går de ihop upp på platformen. Det tycker jag är ganska fint. Jag har svårt för att "bara" gå in med pappa, känns nästan lite taskigt mot mamma :)
  • Aleta

Ja, jag kan bara säga att det frieriet jag fick var jag helt oförberedd på. Vi hade inte diskuterat giftermål en enda gång även fast vi hade varit tillsammans i fem år.
    Det blev en väldig press på mig plötsligt. Han överraskade med en romantisk weekend och när vi satt och åt middag så friade han. Jag kände mig väldigt pressad till att svara ja. Personalen visste om det och stod beredda med champagne t ex. Jag bad att få tänka till efterrätten åtminstone, men jag kunde inte äta en bit till. Det fanns liksom ingen anledning att säga nej heller. Jag svarade ja och sedan rullade allt på, det gick inte att stoppa. Min pappa och hans mamma var båda döende, så det blev bråttom också. Efter ett och ett halvt år var vi skilda.
    Utifrån sett såg det romantiskt ut och jag minns att jag glatt berättade om hur romantiskt det var och förträngde helt hur jobbigt det egentligen hade känts.
    Efteråt kan jag säga att han inte såg oss som jämlika. Han ville ha en fru och därför friade han. Att vi skulle diskutera det tillsammans fanns liksom inte.

Överhuvudtaget så är min erfarenhet hittills i livet att überromantiska killar tyvärr inte ser tjejen som en jämlike utan en trevlig accessoar.
    anne på grönkulla skrev 2009-03-04 18:58:23 följande:

Jag är mot överlämning och hade blivit hemskt störd av ett överraskande frieri som jag var tvungen att gå o vänta på alt inte alls var förberedd på. Vi bestämmer tillsammans om vårt liv och vår relation.
  • Hammerman

Friandet i sig ser inte jag som ett problem. Vill man gifta sig så måste ju saken tas upp på något vis, och att under romantiska former fråga den tilltänkta/e om den är inne på samma spår känns ju onekligen som ett trevligt sätt att göra det på. Det enda som skulle kunna vara ojämställt med det är ju, vilket kan skönjas i trådar som poppar upp nu och då här på BT, att kvinnor förväntar sig att mannen ska göra jobbet och blir arga, sura och omöjliga för att ingenting händer när ingenting faktiskt hindrar dem från att göra det själva.

Dock känns det som att seden med att just mannen friar är på utdöende och bra är väl det.

Svar på tråden brudöverlämning är ej ok men frieri är ok