LB5 skrev 2009-03-04 18:00:23 följande:
Det känns som om många här på BT är mer emot "Hollywood" än att det är ojämställt med brudöverlämning/att mannen friar etc. Jag har svårt att förstå de som ser brudöverlämning som en symbol för kvinnoförtryck, men jag har börjat förstå efter att ha läst en massa av dessa trådar att det oftast inte är där skon klämmer, det är mer att det är för "Hollywood" för ens smak. Och det är OK antar jag, men det är ju smaksak, precis som det är en smaksak om man vill gå in med sin förälder (borgligt, eller om kyrkan tillåter).
Jag tycker att du feltolkar en del av oss "överlämningsmotståndare". Visst har jag både åsikten att det är "fånigt" med överlämning men jag har också en ideologiskt grundad ståndpunkt. När det gäller eventuella fånigheter så har jag ingen åsikt om vad andra gör. Vi hade säkert en massa saker på vårt bröllop som var töntiga i andras ögon. När det kommer till den symboliska betydelsen, däremot, och ideologi, så är det så att andras val påverkar mig och därför bryr jag mig.
När det kommer till TS så tror jag att de flesta med samma tolkning som jag inte tycker att det är viktigt vem som friar, eftersom man ändå är två om att gifta sig.