Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

    Kränkt av läkare!

    Fy tusan.. Så där ska det inte går till alls, skulle nog göra en anmälan/lämna in klagomål till chefen på stället ÄVEN om det inte var något allvarligt som skadade dig rent fysiskt, men ifall fler har raporterat in klagomål kanske de ser över sina rutiner där (samt sina anställda)

    Att man som kvinna känner sig osäker att ta av BH och liknande är ju inte något de kan bli förvånade över, han borde ha respekterat det och trott på dit ord om att du inte hade märken där.

  • JustMeAndMyLove

    HSAN?
    Varför vore det "en ren hämndaktion" att anmäla dit?
    Tänker på att jag själv gjort en anmälan dit en gång...


    didis skrev 2009-03-04 17:47:32 följande:
    Fast att anmäla till HSAN gör varken till eller ifrån om det nu inte är en ren hämndaktion du är ute efter.Hellre landstingets ansvarsnämnd (eller motsvarande i ditt landsting).
  • JustMeAndMyLove

    När jag gjorde min anmälan va det inte för att få ekonomisk vinning utan för att läkaren jag var till helt enkelt inte borde vara läkare då han inte ens kunde hålla isg vaken under vårat möte. Han somnade, betedde sig agressivt när han vaknade och glömde sen bort vem jag var - vilket ledde till att jag fick återkomma IGEN för att han hade glömt vad vi pratat om. Någon ny läakre fick jag inte och när jag klagade ansåg de att "ja men så kan det vara ibland med honom"
    Vänder man sig bara till Chefen är det inte säkert att något händer. dessutom var den här läkaren jag var till Chefsläkare.

    Man behöver inte ha skadats fysiskt för att anmäla och anmälan leder så gott som aldrig till något annat än en varning. Detta inte ens om de begått grova tjänstefel. Så jag tror inte nån våndas över att man anmälts om jag ska vara ärlig.
    Blir dock arg när fok som du påstår att det "Är ren hämndaktion". Tror du inte man mår dåligt som det är med att klaga utan att bli påhoppad på nätet?


    didis skrev 2009-03-04 17:56:29 följande:
    Vad är vinsten?Läkaren har inte gjort någon felbehandling och kommer aldrig att bli fälld i HSAN ändå. Och att bli anmäld till HSAN är alla legitimerade vårdgivares mardröm, även denna läkares.Summa summarum - TS skall engagera sig och skriva anmälan, läkaren skall skriva svar och våndas över beslutet. Och för vad? Att nämnden fattar beslut om att avslå anmälan. Någon ekonomisk kompensation kan man aldrig få genom anmälan till HSAN utan det är "hämnd". Därför föreslås också repressalierna avskaffas till förmån för ett liknande system som flyget har. En pilot blir aldrig av med sitt "körkort" fast han kraschat...För vad är viktigast? Att en vårdgivare får varningar/blir av med sitt leg eller att felbehandlingar utreds och informeras om så att det inte sker igen?
  • JustMeAndMyLove

    Jag får be om ursäkt för min överreaktion. Det där förklarar ett och annat, har av olika skäl varit i kontakt med dem 2 gånger. En gång pga en rasistisk läkare som vägrade behandla min syster som dessutom hade omkommit om inte en sköterska insett allvaret. Han hade 4 anmärkningar pga liknande beteende och jobba än idag kvar.

    Tog det väldigt personligt bara då det verkligen inte var för att hämnas som jag anmälde min läkare utan för att jag vet att många patienter råkat ut för hans mycket udda beteende


    didis skrev 2009-03-05 08:07:15 följande:
    JustMeAndMyLoveJag beklagar om du såg mitt inlägg som ett påhopp, jag skall förtydliga vad jag menar med "hämnd".Vad är syftet med att anmäla? Är det att förhindra att fler drabbas? Då är det mycket effektivare att gå via chefen (om sådan finns) eller via landstingets ansvarsnämnd. Vill man få en bekräftelse på att man blivit felbehandlad är HSAN rätt instans men vad är vitsen med det? Felbehandlingar kommer alltid att förekomma eftersom vårdgivare är männiksor de också. De gör fel bedömningar ibland och ibland är de på miserabelt humör precis som alla andra. Men till skillnad från många andra yrkeskategorier accepteras inte deras fel och brister lika lätt.HSAN är ingen bra instans idag, många vårdgivare känner inte förtroende för nämnden eftersom den alltför ofta saknar kompetens för de frågor de skall behandla. Tex fattas beslut om tandvårdsfrågor av tex barnmorskor, allmänläkare etc. Nämnden försöker ha en tandläkare med när sådana frågor skall beslutas men inte alltid (i gengäld får tandläkaren fatta beslut om frågor som rör tex förlossningar).Eftersom så många vårdgivare inte har förtroende för HSAN´s kompetens anmäls få fall dit av vården själva, något som är ett problem och sannolikt leder till fler felbehandlingar eftersom man inte lär av varandra. Därav förslaget att avskaffa HSAN, vilket jag tycker är bra. Givetvis skall det finnas sanktionsmöjligheter mot olämpliga vårdgivare men det måste vara ett effektivt system som vården känner förtroende för.
  • JustMeAndMyLove

    En del i en läkares utbildning bestå i hur man bemöter en patient. En läkare som kränker en patient på det sätt som TS blivit kränkt borde få chansen att tänka över sitt bemötande! Detta har han själv ingen möjlighet till om ingen lämnar in klagomål!
    Det räcker GOTT OCH VÄL med att känna isg kränkt för att anmäla.
    Hade han tex tagit det lugnare och beskrivet proceduren INNAN han börjat ta fram nålar eller begära att TS tog av sig bh'n så hade hon förmodligen känt sig mycket tryggare och allt varit fint.


    shakynose skrev 2009-03-05 15:04:03 följande:
    Vänta lite! Hur kan man "känna" att en läkares syfte för en undersökning ej är medicinsk? OM du nu ska anmäla så måste du ju kunna visa med ett konkret exempel på att han brutit mot reglerna. Jag tror knappast att det räcker med att säga "jag känner mig kränkt", och om det gör det så blir jag mörkrädd...
  • JustMeAndMyLove

    Man behver inte alltid anmäla till en myndighet, för vissa kan det räcka med att göra sig hörd via patientnämnden eller via någon chef på stället man känner förtroende för.
    Att känna sig kränkt inom vården är inte okej, och när ens kropp är inblandad är man knappast helt nollställd, klart det har med känslor att göra.


    shakynose skrev 2009-03-05 15:49:39 följande:
    För att anmäla ja, men inte för att komma någon vart med anmälan. Och jag tycker fortfarande att det är helt absurt att man kan "känna" att en undersökning inte har medicinskt syfte. Det har ingenting med känslor att göra.
  • JustMeAndMyLove

    Förstår hur du menar och håller med, tycker oftast patientnämnden är det bästa stället att vända sig till då inte till dem man gör en anmälan till utan för att få hjälp med vad man ska göra hur man ska gå tillväga etc.
    De brukar ge snabb och bra hjälp!


    Saggezza skrev 2009-03-05 15:54:09 följande:
    Om läkaren ska få chansen att tänka över sitt bemötande så bör man vända sig till dennes överordnade. HSAN fungerar inte riktigt så att läkaren får tänka över situationen utan där blir (i detta fall) läkaren tvungen och försvara sig vilket inte ofta leder till förändring i beteende utan mer en provokation. Missförstå mig rätt nu, jag menar absolut inte att man inte ska anmäla men man måste ställa sig frågan vad man är ute efter med en eventuell anmälan; "Vill jag att personen ska få någon reprimand?", "Vill jag påtala ett beteendeproblem och underlätta för andra patienter?" etc. Hoppas att det var någon som hängde med i mitt resonemang! 
  • JustMeAndMyLove

    Jag fick läsa på på nätet om vad man kunde göra för att lindra besvären av mitt hjärtfel och sen påpeka det jag läst till läkaren innan han sa:
    Va? Har jag inte skrivit ut betablockerare till dig? Ja det var ju dumt... sen skrev han ut det.

    Stressad förmodligen - med det är lite skrämmande.

  • JustMeAndMyLove

    Det är otroligt hur få läkare det är som ens vet om dessa lagar. Kanske nått som borde uppmärksammas i media?
    Jag vågar inte ens tänka på hur många patienter det är som inte blivit fysiskt felbehandlade men ändå bemöts illa som inte vågar säga något för att det är så okonkret.

    Min kompis var hos en läkare för att undersöka magont, hon har väldigt svårt att visa upp sin kropp och tog med sin mamma som stöd. När mamman sa till läkaren för att han inte lät hennes dotter, patienten tala till punkt en enda gång blev han otroligt agressiv och rev tag i mamman i armen och kastade ut henne. Min kompis som blev kvar i rummet var livrädd men vågade inte säga emot eller gå därifrån.
    De klagade till chefen som sa att "det inte gick att anmäla för han hade inte gjort något fel."

    Vidrigt beteende av både läkaren OCH chefen

    Ida Björn skrev 2009-03-06 11:04:48 följande:


    En läkare behöver inte felbehandla en patient i medicinskt syfte för att bryta mot de lagar som finns kring honom. Läs LYHS 2 kap 1§ och 2§ 1st. Där står det tydligt hur en läkare (eller annan personal inom vårdverksamhet) ska vara mot en patient. Hela den lagen är faktiskt väldigt intressant. Om ni vill ha lite mer att fundera över kan ni dessutom kolla upp patientdatalagen, denna lag är ny sedan Juli 08. Finns mycket där som väldigt få inom vården har koll på. Skrämmande att det finns så lite kunskap kring juridiken hos vårdpersonal. Min sambo är sjuksköterska och det finns mycket som han och hans kollegor inte har information om. Det är dags för landstingen, och privata kliniker, att ta sitt ansvar och kräva att dessa lagar följs.
Svar på tråden Kränkt av läkare!