JustMeAndMyLove
Jag beklagar om du såg mitt inlägg som ett påhopp, jag skall förtydliga vad jag menar med "hämnd".
Vad är syftet med att anmäla? Är det att förhindra att fler drabbas? Då är det mycket effektivare att gå via chefen (om sådan finns) eller via landstingets ansvarsnämnd. Vill man få en bekräftelse på att man blivit felbehandlad är HSAN rätt instans men vad är vitsen med det? Felbehandlingar kommer alltid att förekomma eftersom vårdgivare är männiksor de också. De gör fel bedömningar ibland och ibland är de på miserabelt humör precis som alla andra. Men till skillnad från många andra yrkeskategorier accepteras inte deras fel och brister lika lätt.
HSAN är ingen bra instans idag, många vårdgivare känner inte förtroende för nämnden eftersom den alltför ofta saknar kompetens för de frågor de skall behandla. Tex fattas beslut om tandvårdsfrågor av tex barnmorskor, allmänläkare etc. Nämnden försöker ha en tandläkare med när sådana frågor skall beslutas men inte alltid (i gengäld får tandläkaren fatta beslut om frågor som rör tex förlossningar).
Eftersom så många vårdgivare inte har förtroende för HSAN´s kompetens anmäls få fall dit av vården själva, något som är ett problem och sannolikt leder till fler felbehandlingar eftersom man inte lär av varandra. Därav förslaget att avskaffa HSAN, vilket jag tycker är bra. Givetvis skall det finnas sanktionsmöjligheter mot olämpliga vårdgivare men det måste vara ett effektivt system som vården känner förtroende för.