Persiskt/Svenskt bröllop III
Hej!
Öppnar en ny tråd som fortsätter på den gamla.
(www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3146283.html)
Hej!
Öppnar en ny tråd som fortsätter på den gamla.
(www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3146283.html)
Hmm..vi är inte gifta än men körde en förlovningsfest för 3 år sen. Känner verkligen igen den här ångesten...allt det här att någon vill ha bordsplacering andra var emot det. Någon vill ha sånger andra är emot det..några vill ha buffé andra är emot det..några vill ha hög musik andra är emot det...etc etc..för att inte tala om musiken.
Vi tjafsade och tjafsade om allt och hur det BORDE va enda fram till festen. På fest dagen var jag så nervös att jag ville vända i dörren och gå hem. Men helt pötsligt, snart efter att vi kommit dit så löste sig allt. Det enda vi minns är hur underbart det var och hur kul vi hade.
Naturligtvis fanns det enstaka personer från båda sidor med åsikter men vi sket i vilket.
Har ni frågor kan jag försöka svara på dem en och en..hur vi gjorde och vad vi tycker nu i efterhand. Men det blir bra.
Inför bröllopet har vi INGEN ångest. Vi har redan löst alla frågor en gång känns det som.
Hej tjejer, nu har jag med hittat hit Vi ligger lite lågt med planeringen just nu, eftersom jag är ute på praktik, så finns det tyvärr ingen tid att planera. Men får ta tag i det sen igen när skolan börjar igen
Vi har med funderat på hur man ska göra med placering & vi har kommit fram till att vi ska blanda gästerna. Vi kommer att placera gästerna som bara pratar persiska med varann, men sen finns det ju de som kommunicera på engelska osv de kommer vi placera med "svenska" gäster. Tror inte att man behöver göra det så komplicerat, utan det viktigaste är ju att de kan prata lite grann med varann så att det inte blir stelt....
Hej
Jag ska oxå gifta mig i år har jätte problem med att hitta snygga kort desutom måste det stå på både svensla och persiska har ni något förslag
Eftersom persiska och svenska läses från olika håll så kan du ha en vikbart kort där ena sidan är på persiska och andra på svenska. Så dgjorde vi men vi valde att den persiska texten inte skulle vara en inbjudan utan en dikt om kärlek istället.
Vi kommer att göra våra kort själva. Måste ta tag i det den här veckan..Puuh... ;)
Hej tjejer!
Vad ska ni har för persiska inslag på vigsel/bröllop?
Jag försökter tänka på vilka inslag som skulle vara roliga för gästerna (främst de svenska). Kanske att göra ett kort vigselhäfte/program som förklarar vad som händer etc...?
Spånar bara lite..
Vi kommer nog inte ha så mycket persiska inslag ...eller m2b´s moster kommer att läsa en dikt under vigsel & sen kommer gästerna troligen att kasta noughle (små vita korn gjorde av socker om jag har fattat det rätt)
Sen kommer vi att skriva festprogramen på engelska & persiska för de som inte kan engelska.
Jo just det vi kommer att be bandet att lära sig att spela en persisk sång på piano med, tror att det kan bli fint
Hmmm sen tror jag inte att det va nåt mer.
Hallååå tjejer nu har jag med hittat hit..
Vi kommer ha vigsel i kyrka o sedan persisk vigsel när vi kommer till festlokalen. Ser så mkt fram emot att ha den persiska vigsel för den har så mkt betydelse allt som är dukat på vigselbordet är har sin egen innerbörd så det ser vi fram emot. Vi kommer ha ett vigselprogram som beskriver båda vigslarna.
Sen kommer vi ha middag med 2 rätters och bordsplacering och allvarligt talat så skiter jag i om det är någon som kommer med invändningar om saker o ting det är vår dag o vi som bestämmer kan de får de göra sina bröllop till det de vill ha hihi
sen efter middagen så kommer vi ha blandat med persisk o svensk musik. Jag vet att min M2B:s familj inte ens skulle dansa om det kom bra musik som spelas här i sverige så DJ:N ska få till sig att han får spela det som folk dansar till är det persisk så får d bli det.. jag kommer bara ihåg vår förlovningsfest d va bara min släkt som dansade vilken musik vi ens spelade hihi
Nu börjar det roliga planerande inför bröllopet. :) Har skrivit en hel pyssellista. Här kommer det med persiska inslag.
Vi ska ha en persisk ceremoni helt utan religiösa inslag. Kommer att dela ut noghl (sockergodis) och vigselprogram/förklaringar om den persisk vigsel.
Vi kör ingen iransk mat men däremot blandad musik.
Erfareheten från vår förlovningsfest var att iranierna dansade till allt, kompisarna dansade till allt, SVENSKARNA dansade nästan enbart till iransk musik. Haha..underbart
Jag som hade haft sån ångest innan med att det inte skulle bli förmkt iransk musik.
Sedan ska vi försöka få tag på någon som dansar traditionell iransk dans eftersom de flesta inte sett det tidigare.
Sist men inte minst en högst femtonår gamla traditionen att en av tjejerna dansar med den kniv som tårtan ska skäras med tills vi mutat henne med tillräckligt mkt pengar för att få tillbaka kniven. Hehe..
Oh vi ska med ha tårtknivs dansen den är ju sååå rolig..
Hur många är det här som bor i göteborg?
Haha den här tårtknivsdansen, vadå hur mycket pengar ska man ge.? haha..
jag har hört talas som den och antar att det kommer finnas med på vårt bröllop med.
Lantzakeri: Jag bor i göteborg, var i göteborg bor du?