• Svar på tråden Persiskt/Svenskt bröllop III
  • Persianbride2009

Har inte hängt med på dom tidigare trådarna men nu ska jag fiska lite info från er =)!

Ska någon av er ha persisk DJ och har ni koll på om det finns nån bra i Göteborg?

• Taha

Vi ska nog ha det. Tänkte precis ställa fråga till er.
    Jag vet ingen i Götet men kan försöka fråga runt.

• Taaanja

Vi ska också ha persiskt/svenskt bröllop. Gifter oss i kyrkan, därefter blir det blandat med både svensk och persisk musik. Desamma med maten, svensk och persisk.
    Är dock ute efter en DJ som är Iranie, då min m2b tycker det är viktigt att dj;n kan spela persisk musik.
    Bor också i Göteborg, hör mig omkring bland vänner och bekanta just nu.
    En vän till mig ringde sin gamla kompis idag, han är Iranie och heter/kallas Berra. Han ska tydligen vara bra. Och iranie. Han har spelat en del på park lane bland annat.
    Dock vet jag inte vad man betalar en DJ, har ni någon aning??

Hur kommer ni göra på bröllopet, vad ska vara svenskt/persiskt osv...?? Alltid kul med tips och nya idéer.

• Persianbride2009

Vi ska ha mer persiskt bröllop (båda är iranier) men eftersom vi båda är uppväxta här ska vi blanda lite olika traditioner. Jag ska tex INTE öppna våra presenter under aghd (hatar verkligen den traditionen =). Festen ska vara persisk, tycker det är mer drag i våra bröllopsfester!

Just nu har jag plågats med inbjudningskorten, de ska printas i 3 olika språk och det har varit ett rent helvete. Men på fredag ska det nog vara klart hoppas jag.
    Hur har ni andra gjort med era inbjudningskort?

• Taha

Vad kul att fler hakar på :)

Vi har inte satt igång med korten än. Är så sent ute.
    En kompis hade ett turkiskt/svenskt bröllop och de tryckte turkiska på ena sidan och svenska på andra.De som inte förstod något av språken brydde sig mest om att bara få ett kort.

Iranska DJ i Stockholm brukar kosta runt 5000 tror jag. Fördelen med en iransk DJ är att de iranska gästerna inte kan ta över DJ-båset på samma sätt genom att skylla på att DJen inte kan välja rätt iransk musik. ;)

• Tina79

Hej!
    Jag har inte heller hängt med i de gamla trådarna, men vore tacksam för hur man kan få ett lyckat "mixat" bröllop! Vi ska gifta oss under 2010 men när är inte bestämt ännu, så vi har gott om tid, men alltid kul att få idéer.

Ett problem som jag har funderat på är bordplaceringen av 2 anledningar. Det första är att han har en väldigt lite släkt här i Sverige och jag har en väldigt stor. Sen är det flera av hans släkt som inte pratar så bra svenska (hans mormor och morfar inte alls). Hur gör man? Blandar för sakens skull eller sätter man ihop de som kan prata? Man vill ju gärna att ALLA har kul så har ni förslag så mottages de tacksamt!

Sen har vi helt olika tankar runt hur en bröllopsmiddag ska gå till. Jag tänker mig 3-rätters med tillhörande dryck och sånger å sånt, han tänker sig buffé och inga sånger etc. När det gäller hans släkt är han otroligt petig, med vad man kan bjuda på och hur man ska uppföra sig. När de kommer över till oss får man absolut inte bjuda på något svenskt, även fast hans mamma hela tiden säger små pikar om att det vore roligt att nya saker etc. Kommer min familj över så vill han absolut inte bjuda på persiskt även fast mina föräldrar gång på gång efterfrågat detta. Det är som han är övertygad om att dessa två ska hållas separat. Detta gör det inte enklare att försöka komma på en fest där alla ska bli nöjda...

Oj, där kom det många saker på en gång... Tips? Råd?

• Taaanja

Tina79:

Du verkar har lite samma problem som oss vad gäller mat och bordsplacering. Jag vill ha typiskt svenskt och min m2b vill inte ha bordsplacering tex.

Vi löser detta genom att köra bordsplacering och blanda dem som går att blanda, resten får sitta tillsammans. Men det kommer att vara bordsplacering.
    Maten kommer vi köra buffé med både svensk och persisk mat (för att vi ska kunna få igenom bådas viljor om mat).

Det är svårare än man tror det här, jag blir tokig bara jag tänker på det. suck.

Har äntligen fått tag på en dj nu, vi bokade nyss.
    Han verkar bra, står för all utrustning. Är iranie. Har spelat på många bröllop (både svenska och persiska om jag inte fatta det fel) och spelar även på nattklubbar som park lane. Han gav "kompis-pris" för en av tärnorna känner honom. 4000:- ska han ha för hela kvällen. Men då har han som sagt all utrustning som mikrofon och sånt.

• Tina79

Taaanja;
    Vad för slags mat kommer ni att ha? Hur kommer ni lösa det buffén så att det inte blir jättemycket spring? Hur stort bröllop ska ni ha?

Ja, inte är det lätt att kombinera två människors vilja... I vårt fall, 2 ganska viljestarka människors vilja... Kan behöva alla tips å råd jag kan få!

Jag hade inte ens tänkt på musikproblemet, men har svårt att tänka mig hans familj dansa över huvudet taget. Blir nog "vanlig" musik så får alla som vill dansa till den musik som spelas.

En fråga till alla er på den här tråden rör traditioner runt bröllop. Är det någon tradition ni tycker att man absolut måste ha med? Eller kanske tvärt om?

• Taaanja

Tina79: Vi kommer ha ett ganska stort bröllop, 150 gäster. Fråga mig inte hur vi ska lösa det så att det inte blir så mycket spring. Det lär det bli. Men det är ända lösningen för att det ska bli som vi vill. Jag har tänkt mig lite potatisgratäng,fläskfilé eller oxfilé...lite goda såser...den persiska maten blir väll som det alltid är, kebaben, kycklingen, massa olika sorters ris och sånt där jag har dålig koll. Men tycker inte det är speciellt festlig mat även om jag tycker att det är hemskt gott.

Musiken är inte lätt heller, men vi kommer ha en del persisk musik, sen musik som jag gillar (gammal gammal musik...80tal..schlager...allt..) vet dock inte hur iranierna regagerar om det kommer på schlager..haha..men jag orkar inte bry mig, det löser sig hoppas jag...

hur gör ni med allt?

• Tina79

Jag håller helt med dig angående maten! Jag tycker också "det vanliga" är jättegott, men inte alls särskilt festligt. Min sambo pratar om kokt lammleg, kebab etc och det är inte direkt fin mat enligt mig... Och det skulle nog utifrån min släkt uppfattas som ganska snålt om de får lammleg, köttfärs eller kyckling, istället för tex någon slags filé (ox, hjort, rådjur etc). Som tur är har vi LÅNG tid på oss att bestämma oss.

Vi har inte bestämt särskilt mycket än, för först måste vi bestämma vart festen ska vara. Vi kommer dock ha en mycket mindre fest än er med ca 60 personer. Jag hoppas att m2b återgår till det han sa från början, nämligen "gör som du vill, bara du blir lycklig så...". I så fall blir det ju väldigt lätt att bestämma...

Ni skulle gifta er i kyrkan va? M2b vill helst inte det,så just nu lutar det på att gifta sig på bryggorna vid restaurangen där vi funderar på att ha festen. men som sagt, inget helt bestämt ännu. Jag har dock alltid drömt om Gamla Uppsala kyrka då jag är historialärare och tycker miljön är helt fantastisk!

Något tips om traditioner? Har jättedålig koll på vad som bör vara med i ett riktigt persiskt bröllop men skulle gärna vilja veta!

Svar på tråden Persiskt/Svenskt bröllop III