• Trulsa79

Bar till självkostnadspris, lika hemskt som kuvertavgift?

Vi hoppas på att bjuda på all alkohol på festen, men har ändå skrivit i infobladet att det är bar till självkostnadspris, utifall utgifterna springer iväg. Vi tänker då att vi har möjligheten att "överraska" med en öppen bar om vi anser att budgeten tillåter.

Har nu läst runt här och undrar nu om ni tycker att en bar till självkostnadspris är lika hemskt som kuvertavgift för isåfall får vi ju se till att inte utgifterna springer iväg på annat utan verkligen prioritera gratis alkohol hela kvällen.

Under middagen bjuder vi givetvis vilket som.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-08 14:47
    Tack för alla svar. Inbjudan är redan skickad så det kommer stå att det är bar till självkostnadspris. Sen få vi se hur det kommer att bli på själva dagen.

Antingen blir det betalbar eller att man får ett visst antal drikbiljetter eller så blir det helt öppen bar hela kvällen.

Vi hoppas att det ska bli öppen bar.

• Svar på tråden Bar till självkostnadspris, lika hemskt som kuvertavgift?
  • Augusti2010
    Lemonita skrev 2009-02-07 22:06:35 följande:
    Njae....tror inte att våra gäster skulle "hålla hårdare" för att de måste betala.Har man gäster som har problem med att hantera drickat är det en annan sak. Då blir man ju orolig att festen ska bli förstörd.
    Jag är inte ett dugg orolig för att vår bröllopsfest ska bli förstörd. Det är som sagt vår familj vi pratar om, och vi har en jättebra relation till dem alla. Jag ser inte hur de på något sätt skulle kunna förstöra vår bröllopsfest. Däremot vet jag att några av dem lätt får i sig lite för mycket. Detta förstör inte festen enligt vår uppfattning, men jag ser inte vad det är som är så fel i att försöka hålla tillbaka lite för dessa personer genom självkostnadsbar.

Det jag reagerade på är att folk här uttrycker att gästerna skulle vara sämre personer, och kommentarer som att man nog bör "se över" sin umgängeskrets, bara för att man överväger självkostnadsbar. Lite väl förhastat kanske? (Det sistnämnda vet jag inte vem som skrev, det var bara ett exempel från tidigare i tråden.)
  • MrsCoverdale

Vi har vissa gäster som har svårt att hantera det här med alkoholen.
    Jag kom på en idé att utöver bar till självkostnadspris servera gratis bål. Grejen är bara att den kommer att vara ganska svag! Hehe. Vi ska späda ut med massor av läsk.
    Men gratis e gott heter det väl?
    Sen finns det ju möjlighet att köpa dinkar i baren också.
    Men vi tyckte att det var ett finurligt sätt att kunna bjuda på något utan att det blir förmycket av det goda!

• Luucie
    Augusti2010 skrev 2009-02-07 22:13:54 följande:
    Jag är inte ett dugg orolig för att vår bröllopsfest ska bli förstörd. Det är som sagt vår familj vi pratar om, och vi har en jättebra relation till dem alla. Jag ser inte hur de på något sätt skulle kunna förstöra vår bröllopsfest. Däremot vet jag att några av dem lätt får i sig lite för mycket. Detta förstör inte festen enligt vår uppfattning, men jag ser inte vad det är som är så fel i att försöka hålla tillbaka lite för dessa personer genom självkostnadsbar.Det jag reagerade på är att folk här uttrycker att gästerna skulle vara sämre personer, och kommentarer som att man nog bör "se över" sin umgängeskrets, bara för att man överväger självkostnadsbar. Lite väl förhastat kanske? (Det sistnämnda vet jag inte vem som skrev, det var bara ett exempel från tidigare i tråden.)
    Kan inte hålla med mer!

Sen kan man jämföra våra fester med att gå på krogen i Stockholm...De flesta blir rätt lagom berusade. Och jag tror inte att någon av dem som går ut en fredag eller lördag kväll och festar till, ser sig själv som alkis? Känns som att det är det man antyder här om någon skulle råka bli lite överförfriskad...

Vi har alltså inte betalbar för att rädda folk från att dricka för mycket utan för att rädda dem från att slösa bort dyra droppar på bortglömda drinkar
  • Shortvalleywoman

Jag tycker att det är helt ok med betalbar..

Vi funderade själva på det ett tag, efter att jag läst argumenten i liknande trådar. Men sen satte vi oss ner och tänkte och insåg att ingen av de vi kommer bjuda in på bröllopet har som vana att ta drinkar ställa ifrån sig dem och ta en ny. Vi brukar alltid bjuda på all alkohol på våra fester och det är aldrig något problem (vanligtvis ställer vi all alkohol vi äger på köksbordet och sen får gästerna blanda som de vill)

Och eftersom det är kutym i största delen av våran bekantskapskrets att värden står för alkoholen på fester, så känns det konstigt om vi skulle göra annorlunda på vårt bröllop.

Men jag tycker som sagt att det är upp till varje brudpar att känna efter vad som blir bäst för dem.

• JustMeAndMyLove

Jag ser det så här.
    Själv bryr jag mig inte om ifall det finns alkohol eller inte, men överlag gillar folk att supa. Kommer det massa nyktra festsugna gäster och upptäcker att det inte finns alkohol alls så är det nog värre än att ha betalbar.
    Själv ska jag ha det både för ekonomin och för att jag själv är nykterist och inte vill lägga flera tusen på alkohol. Då lägger jag det hellre på underhållning eller liknande :)

• J D

Augusti2010 skrev 2009-02-07 16:09:40 följande:
    Det behöver inte handla om bekantskapskretsen... Vissa av gästerna på bröllopet måste man tyvärr dras med. Som föräldrar och mor/farföräldrar. I vårt fall är de dem vi är oroliga för. Och tro mig, det är inte särskilt kul. Inte för att jag tror att 20 spänn hindrar dem, men det är klart att det är lite återhållande och blir mindre slösaktigt om man åtminstone behöver ta fram plånboken för att få något. Detta är en stor anledning för oss att ha självkostnadsbar, och de som inte förstår den anledningen har uppenbarligen inte erfarenhet av denna problematik i släkten. Som man inte kan "se över".

Vi har samma problematik men tyvärr tror jag ändå inte att det hjälper. Kanske om det kostar 20 SEK men då är det väl inte självkostnad längre (om man inte har bartender eller alkohol från Systembolaget  alternativt är på restaurang el liknande dvs)? Hoppas dock att det hjälper alla er som har betalbar av den anledningen.

• allehanda
    Augusti2010 skrev 2009-02-07 16:09:40 följande:
    Det behöver inte handla om bekantskapskretsen... Vissa av gästerna på bröllopet måste man tyvärr dras med. Som föräldrar och mor/farföräldrar. I vårt fall är de dem vi är oroliga för. Och tro mig, det är inte särskilt kul. Inte för att jag tror att 20 spänn hindrar dem, men det är klart att det är lite återhållande och blir mindre slösaktigt om man åtminstone behöver ta fram plånboken för att få något. Detta är en stor anledning för oss att ha självkostnadsbar, och de som inte förstår den anledningen har uppenbarligen inte erfarenhet av denna problematik i släkten. Som man inte kan "se över".
    Jo det kan man,jag är (tyvärr?)känd för att ta tag i problem och det hade jag gjort snabbt här.Hade inte dragit mig en minut för att hålla möte innan bröllopet med den/de släktingar som tydligen inte kan dricka sprit utan att göra bort sig och påtala mitt problem med detta.När jag skrev bekantskapskrets så inkluderade jag alla gäster i mitt begrepp.Och nej 20 spänn stoppar ingen som vill dricka sig full men snart undrar jag om inte vi här har olika definitioner på ordet full.
  • Julia78
    Lemonita skrev 2009-02-07 21:46:22 följande:
    Fast beter man sig så när man är på bröllop? Alltså att man lämnar halvfulla drinkar och springer och beställer nya?Det är ju inga roliga gäster man har då i sånt fall.
    jag var på bröllop i sommras där det var "fri bar". Det var halv/hel fulla glas stående överallt.
    När de städade dagen efter så fick de ihop över 3 liter i "slattar"...
  • allehanda
    Julia78 skrev 2009-02-08 12:25:28 följande:
    jag var på bröllop i sommras där det var "fri bar". Det var halv/hel fulla glas stående överallt.När de städade dagen efter så fick de ihop över 3 liter i "slattar"...
    Och jag slår vad om att av de 3 literna så var 2/3 läsk,juice eller isbitar.
  • Julia78

Nix, öl, vin och gin&tonic, isbitar serverades inte, juice fanns inte, de som drack läsk drak ur sina glas innan de ställdes nånstanns. Största mängden var öl

allehanda skrev 2009-02-08 12:34:24 följande:
    Och jag slår vad om att av de 3 literna så var 2/3 läsk,juice eller isbitar.
  • Hofsan
    Julia78 skrev 2009-02-08 12:25:28 följande:
    jag var på bröllop i sommras där det var "fri bar". Det var halv/hel fulla glas stående överallt.När de städade dagen efter så fick de ihop över 3 liter i "slattar"...
    Så var det inte på vårt bröllop trots fri bar. 99 % dansade och hängde inte i baren.
  • SweetSun

vi ska ha självkostnadsbar! Det tycker jag ätr helt ok, det har varit det på alla bröllop jag varit på också. Bara folk är beredda så brukar det gå bra. Folk fattar ju att det kostar att bjud på allt.
    Vi ska ta en tia för allt, öl, cider, vin och drinkar.

• Augusti2010
    allehanda skrev 2009-02-08 09:54:38 följande:
    Jo det kan man,jag är (tyvärr?)känd för att ta tag i problem och det hade jag gjort snabbt här.Hade inte dragit mig en minut för att hålla möte innan bröllopet med den/de släktingar som tydligen inte kan dricka sprit utan att göra bort sig och påtala mitt problem med detta.När jag skrev bekantskapskrets så inkluderade jag alla gäster i mitt begrepp.Och nej 20 spänn stoppar ingen som vill dricka sig full men snart undrar jag om inte vi här har olika definitioner på ordet full.
    Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Du känner inte vår familj, och om du läst tidigare inlägg är jag inte ett dugg orolig för att de ska göra något som får vår kväll att kännas mindre lyckad. Ingen skulle göra bort sig, men naturligtvis är det inte kul att se någon så nära som inte kan säga stopp när det är bra. Och som jag också skrev tror inte jag heller att 20 spänn hindrar dem, men nog fungerar det alltid en liten gnutta återhållande att behöva ta upp plånboken, kanske är pengarna slut när sista drinken annars skulle ha slunkit ner kl 01:45. Om inte annat tror vi att det blir mindre slöseri, men det är en annan diskussion, där vi uppenbarligen också har olika åsikter.

Det som gör mig upprörd, som jag redan förklarat, är att folk här verkar tycka att de vet något om våra gäster och kan säga att de är dåliga människor utifrån det faktum att vi tänker ha självkostnadsbar.

JD: Vi åker till Tyskland och handlar, men har två som serverar i baren. Jag tror att 20 kr för en drink är ett rimligt självkostnadspris. Men det får vi räkna på senare, man vill ju inte riskera att det skulle vara tillståndspliktigt...
  • Lemonita

Tråden handlar om att ta betalt eller inte pga av ekonomin.
    Alltså om man vill lägga pengar på att bjuda på alkohol eller inte.
    Sen att det finns folk som tar betalt av andra orsaker som t ex att man vill förhindra ett fyllslag ( ) är en annan sak. Skämt åsido, har man ngn i familjen som har svårt att säga nej till sprit blir det ju svårt. Sen tänker jag som så att om det är ett så strt problem för den personen så kommer den nog dricka även om det kostar.
    Jag hade nog ändå bjudit för alla andras skull och tagit risken att en person dricker för mycket. Det får ju festas en hel del på bröllop!

• Mrs4ever

Jag och min 2b satt i förmiddags och räknade på mat o dryck.
    Vi ska lämna menyförslag till festlokalen och sedan räknar de ut ett kuvertpris.

Vi är av den åsikten att vi vill "bjuda" på denna fest.
    Många av våra gäster åker långt och fixar boende själva.

Så när vi satt och diskuterade detta, så insåg vi att om vi har helt öppen bar har vi ju ingen koll på hur mkt pengar det kan bli.
    Så vi beslutade oss för att använda oss av drinkbiljetter.

1glas till förrätt, 2glas till varmrätt, avec till kaffet.
    Det ingår i själva kuvertavgiften, tänkte vi oss.
    Sedan ska vi göra en uträkning på hur mkt vi tycker att alkoholen får kosta. Vi tänker oss i nuläget innan vi räknat på ca3 barbiljetter/person.
    Vi har dessutom gäster som vi gissar inte kommer att dricka någonting.

Vi tycker nog att detta känns som ett väldigt bra alternativ.
    Det ska kännas generöst, och vill man så dricka ännu mer så tror jag att det är okej att betala själv.

• Vena

Vi kommer bjuda på välkomstdrink och vin till maten. Sedan får man handla i festvåningens bar om man är törstig på mer.

• MrsCoverdale

Jag har också tänkt tanken på det här med drinkbiljetter!!
    Jag tycker det låter bra!
    Dessutom tänkte jag att man kan, som en liten extra grej, ge någon extra biljett till de som hjälpt till. Tex brudtärna osv.

Och av erfarenhet vet jag att när det kommer till drinkbiljetter så brukar folk lyckas sno åt sig extra av de som inte dricker =) Så det är nog ingen risk att folk inte får tillräckligt att dricka.

Och som en liten parantes på slutet.
    Jag kan ju bara prata för mig själv, men när jag säger "gäster som har svårt att kontrollera det här med alkohol" så menar jag inte att de varken är sämre människor eller att de blir lite i gasen som man själv kan bli på krogen.
    Iaf jag menar PROBLEM som i alkoholism och liknande.
    Så jag tycker vi ska vara lite försiktiga med att läsa in förmycket (eller litet) när folk skriver så. Det är ett problem att ta ställning till, iaf för oss som har problemet =)

Men som sagt, tråden skulle inte handla om det, kände bara att jag ville tydliggöra det.

• Mrs4ever

precis som du skriver, de som inte dricker delar mest troligtvis sina drinkbiljetter till de som vill ha.
    Så vi tror att det här blir kanon.

• längelevekärleken

Har inte läst vad någon annan skrivit men SJÄLVKLART kan ni ha betalbar. Ni bjuder på allt annat, sen är det väl upp till var och en vad dem vill dricka. Ex Om ni bjuder på 3 rätter middag, inte best'ller någon en rätt till då? Alltså det ni bjuder på bjuder ni på, resten är ju upp till var och en. Vi bjuder på 6glas alkohol och aveck, det får räcka...

Svar på tråden Bar till självkostnadspris, lika hemskt som kuvertavgift?