• Trulsa79

Bar till självkostnadspris, lika hemskt som kuvertavgift?

Vi hoppas på att bjuda på all alkohol på festen, men har ändå skrivit i infobladet att det är bar till självkostnadspris, utifall utgifterna springer iväg. Vi tänker då att vi har möjligheten att "överraska" med en öppen bar om vi anser att budgeten tillåter.

Har nu läst runt här och undrar nu om ni tycker att en bar till självkostnadspris är lika hemskt som kuvertavgift för isåfall får vi ju se till att inte utgifterna springer iväg på annat utan verkligen prioritera gratis alkohol hela kvällen.

Under middagen bjuder vi givetvis vilket som.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-08 14:47
    Tack för alla svar. Inbjudan är redan skickad så det kommer stå att det är bar till självkostnadspris. Sen få vi se hur det kommer att bli på själva dagen.

Antingen blir det betalbar eller att man får ett visst antal drikbiljetter eller så blir det helt öppen bar hela kvällen.

Vi hoppas att det ska bli öppen bar.

• Svar på tråden Bar till självkostnadspris, lika hemskt som kuvertavgift?
  • novia72

Kuvertavgift är en sak. Självkostnadspris i baren ngt helt annat- det kanske ät t.om bra att ha det!! Alla kan inte hantera alkohol, tyvärr. Om ngn vill ta 20 öl på en kväll - låt den betala dessa själv- ska man själv stå för att ngn förstör ens viktigaste dag/kväll?

• Sobeit

Jag känner att jag måset för klara en sak som jag egentligen inte hade ngn tanke på att berätta om. Eftersom vi har både släkt och vänner som har lite svårt för att könna när det räcker med alkohol så bestämde vi tidigt att vi skulle ha betalbar. Det finns inte på kartan att vi inte skulle bjuda dessa människor eller att vi skulle ha enbart alkoholfritt pga dem. Så precis som Augusti2010 så kände vi att detta var rätt väg att gå.

• Luucie

Vi vill gärna att folk ska bli fulla men vi vill inte att de ska ställa halvfulla glas överallt.
    Så därför kör vi självkostnad..men det är inte så viktigt, om folk skulle ha missat det på hemsidan eller om någons pengar tar slut etc så får de dricka ändå så mycket de vill!

• Augusti2010
    Luucie skrev 2009-02-07 20:27:33 följande:
    Vi vill gärna att folk ska bli fulla men vi vill inte att de ska ställa halvfulla glas överallt. Så därför kör vi självkostnad..men det är inte så viktigt, om folk skulle ha missat det på hemsidan eller om någons pengar tar slut etc så får de dricka ändå så mycket de vill!
    Så resonerar vi också. Det ekonomiska är helt oväsentligt, men för att undvika slöseri och för att åtminstone hålla tillbaka något för de som inte riktigt kan hantera alkoholen så kör vi med självkostnad. Jag har varit på bröllop av båda sorterna, och jag föredrar självkostnadsbar.
  • ettem

Enig med Luucie och Augusti 2010.
    Jobbar själv på hotell med många konferensgäster, och det är STOR skillnad på antal halvfulla flaskor och glas när gästerna betalar själv jämfört när företaget bjuder. Det skulle kännas så onödigt att bjuda gäster och sedan gå och slå ut mängder av dyr alkohol- finns roligare saker att lägga pengarna på...
    Har själv aldrig reagerat på betalbar!

• Trulsa79

Hur mycket ska man köpa? Och vad är ett bra pris? Vi kommer bara ha öl/vin/cider.

• Lemonita

Fast beter man sig så när man är på bröllop? Alltså att man lämnar halvfulla drinkar och springer och beställer nya?
    Det är ju inga roliga gäster man har då i sånt fall.
    Nej, jag tycker inte om att gästerna ska betala på mitt bröllop. Om vi hade haft bröllop här i Sverige med gäster och inte haft råd med bar så hade jag hyrt lokal istället och skaffat drickan själv, så himla dyrt blir det inte (om man jämför med att betala till en restaurang).

• Augusti2010
    Lemonita skrev 2009-02-07 21:46:22 följande:
    Fast beter man sig så när man är på bröllop? Alltså att man lämnar halvfulla drinkar och springer och beställer nya?Det är ju inga roliga gäster man har då i sånt fall.Nej, jag tycker inte om att gästerna ska betala på mitt bröllop. Om vi hade haft bröllop här i Sverige med gäster och inte haft råd med bar så hade jag hyrt lokal istället och skaffat drickan själv, så himla dyrt blir det inte (om man jämför med att betala till en restaurang).
    Värst vad alla har förutfattade meningar om gästerna i den här tråden. Våra gäster är vår älskade familj och våra allra närmsta vänner. Några i vår älskade familj har lite problem med att hantera drickandet. Därför tror vi att det åtminstone hjälper en gnutta om de får ta upp plånboken för att få sig något. Sedan kan det naturligtvis hända vem som helst att man, om man vet om att drickat är gratis, råkar ställa sin drink någonstans men tänker att jag går väl och hämtar en ny istället. Är man en dålig människa för det? Jag menar naturligtvis inte att alla gäster medvetet slösar hejvilt med alkoholen bara för att det är gratis. Men man håller liksom hårdare i något man betalat för.
  • Lemonita

Njae....tror inte att våra gäster skulle "hålla hårdare" för att de måste betala.
    Har man gäster som har problem med att hantera drickat är det en annan sak. Då blir man ju orolig att festen ska bli förstörd.

Augusti2010 skrev 2009-02-07 21:59:04 följande:
    Värst vad alla har förutfattade meningar om gästerna i den här tråden. Våra gäster är vår älskade familj och våra allra närmsta vänner. Några i vår älskade familj har lite problem med att hantera drickandet. Därför tror vi att det åtminstone hjälper en gnutta om de får ta upp plånboken för att få sig något. Sedan kan det naturligtvis hända vem som helst att man, om man vet om att drickat är gratis, råkar ställa sin drink någonstans men tänker att jag går väl och hämtar en ny istället. Är man en dålig människa för det? Jag menar naturligtvis inte att alla gäster medvetet slösar hejvilt med alkoholen bara för att det är gratis. Men man håller liksom hårdare i något man betalat för.
  • Trulsa79

Vi kommer heller inte ha en bartender utan alkoholen kommer stå så alla få hälla upp själva och samvetet får se till att man lägger pengarna i bössan/lådan eller vart vi nu bestämmer att man ska lägga pengarna.

Svar på tråden Bar till självkostnadspris, lika hemskt som kuvertavgift?